- A través de la Societat Espanyola per a la Transformació Tecnològica (SETT), el Govern d'Espanya està mobilitzant 1.712 milions d'euros destinats a recolzar la consolidació del sector, impulsant el lideratge d'Espanya en audiovisual i reforçant la competitivitat de les empreses espanyoles en el mercat global.
- En la presentació també han participat la directora general d'Ordenació dels Serveis de Digitalització i Comunicació Audiovisual, Carla Redondo Galbarriautu, que ha fet balanç de la primera fase del pla, que ha invertit més de 1.600 milions d'euros, i la directora d'Audiovisual de la SETT, María Coronado
- La sesión está disponible en el canal de vídeo del Marché du Film del festival
Espanya potencia la captació d'inversió internacional per al sector audiovisual espanyol en el Festival de Cannes

- La secretària d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial, María González Veracruz, ha presentat a la indústria internacional els nous instruments financers que oferix l'Spain Audiovisual Hub.
Dos anys després que Espanya fóra ‘país convidat d'honor’, la secretària d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial, María González Veracruz, ha presentat en el Vaig marxar du Film del Festival de Cannes -el major mercat cinematogràfic del món- la nova fase del Pla Espanya Hub Audiovisual d'Europa, finançat pel Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR)
Amb esta iniciativa, el Govern d'Espanya busca atraure inversions internacionals per a consolidar el sector espanyol de l'audiovisual, impulsant el seu lideratge i reforçant la competitivitat de les empreses espanyoles en el mercat global.
Per a això, segons ha exposat González Veracruz en el panell ‘Espanya Hub Audiovisual: un model d'èxit i noves oportunitats d'inversió en la indústria audiovisual’, la segona fase del PRTR ha posat en marxa la nova ‘Línia Spain Audiovisual Hub’, que està mobilitzant fons per valor de 1.712 milions d'euros.
“Fa quatre anys, el Govern d'Espanya va tindre una idea: vam veure que Espanya podia jugar un paper rellevant en el panorama audiovisual internacional. Que teníem el talent, les capacitats i les matèries primeres per a ser una potència audiovisual. Només feia falta un govern que creguera en l'audiovisual com un sector estratègic. Eixa idea es va concretar en el Pla Spain Audiovisual Hub, que va implicar de 13 ministeris i que, per primera vegada, considerava l'audiovisual com una eina de transformació, d'ocupació, de creixement i sostenibilitat”, ha destacat la secretària d'Estat.
“L'objectiu del pla era convertir a Espanya en el centre de producció més destacat de tota Europa. Amb una mescla de reformes legislatives, inversions, creativitat i col·laboració públic-privada, el pla ha funcionat. Gràcies a ell, ha augmentat l'ocupació, s'ha multiplicat la producció, i Espanya atrau cada vegada més rodatges i inversions estrangeres. Hui estem en disposició d'inaugurar la “segona temporada” del pla, a través d'innovadores polítiques de suport i inversió pública”, ha incidit.
Incentius a la inversió i accés a finançament
D'aquesta manera, la segona fase del pla té com a propòsit incentivar la inversió privada i millorar l'accés al finançament de projectes relacionats amb el cinema, televisió, generació de continguts, cultura digital, així com el desenvolupament de continguts multimèdia i interactius, com a videojocs i efectes visuals, entre altres.
Aquests fons, en règim de préstecs o inversions reembossables, són gestionats per la Societat Espanyola per a la Transformació Tecnològica (SETT), entitat pública empresarial adscrita al Ministeri per a la Transformació Digital i de Funció Pública. La línia forma part del marc aprovat al febrer de 2024 pel Consell de Ministres per a mobilitzar un total de 40.000 milions d'euros en préstecs del PRTR amb els quals impulsar la transició verda i digital de les empreses.
Impacte d'una inversió de 1.600 milions d'euros
L'encarregada de detallar aquests mecanismes financers en la sessió, emplaçada en l'escenari principal del Marché du Film, en l'edifici del Palais dónes Festivals de Cannes, ha sigut la directora d'Audiovisual de SETT, María Coronado. Per part seua, la directora general d'Ordenació dels Serveis de Digitalització i Comunicació Audiovisual, Carla Redondo Galbarriatu, ha donat a conéixer el balanç de la primera fase del Pla Espanya Hub Audiovisual d'Europa, desenvolupada entre 2021 i 2024. En total, es van mobilitzar 1.603 milions d'euros.
En este sentit, entre les accions desenvolupades destaquen les ajudes impulsades al costat del Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació (CDTI) a tecnologies digitals i videojocs per valor de 30 milions d'euros; o les ajudes per a projectes de desenvolupament experimental i innovació de processos a través de tecnologies associades al Metaverso i Web 3 per import de 3,8 milions.
També ressalten les ajudes per a creació o millora d'ecosistemes digitals en el sector audiovisual per 25 milions d'euros, impulsades amb Red.es; la subvenció directa a la Societat de Garantia Recíproca Audiovisual Fiances (Crea SGR) per valor de 4,5 milions d'euros; o la subvenció a l'ICEX per import de 20 milions d'euros per a la promoció internacional del sector audiovisual espanyol i l'atracció de rodatges durant el període 2022-2024, entre altres.
Segons ha exposat Redó Galbarriatu, les mesures posades en marxa han tingut un positiu impacte en el sector audiovisual espanyol. El suport del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Fundació Pública, mitjançant la subvenció a Crea SGR, ha suposat una inversió en el sector de més de 142 milions d'euros, permetent avals a més de 200 projectes audiovisuals entre els quals s'inclouen pel·lícules, sèries, documentals, videojocs i projectes d'animació, entre altres.
També ha posat com a exemple la subvenció de 20 milions a ICEX, que ha incrementat en un 400% el nombre d'activitats anuals de promoció per a la promoció de l'audiovisual en l'exterior a través de fires, esdeveniments i missions comercials. En concret, s'ha passat de fer costat a 463 empreses en la seua internacionalització en el trienni 2019-2021, a 2.304 en el període 2022-2024. Així, Espanya ha sigut present com a país convidat en el Vaig marxar du Film de Cannes, en el Festival de Locarno, en l'European Film Market de Berlinale, i ha augmentat la seua presència en mercats poc explorats fins ara com Àsia, Orient Mitjà, Europa Central i Europa de l'Est.
Quant a indicadors, segons l'informe de la Spain Film Comission ‘Impacte econòmic dels incentius als rodatges internacionals a Espanya’, cada euro invertit en incentius fiscals a rodatges internacionals ha generat un retorn de 9 euros en l'economia espanyola. S'estima que estes produccions van generar o van sustentar una mitjana de més de 7.000 ocupacions equivalents a temps complet cada any. Segons l'estudi, Espanya va acollir entre 2019 i 2022 Espanya 165 rodatges internacionals. En paral·lel, l'ocupació en el sector audiovisual ha crescut un 93% en els tres últims anys. Així mateix, Espanya ha passat de produir 45 sèries a l'any en 2018 a 85 en 2022.
La sesión está disponible en el canal de vídeo del Marché du Film del festival


