Madrid, 10 de desembre de 2024.- El Consell de Ministres ha aprovat hui un pla d'ajudes a mitjans de comunicació dotat amb 124,5 milions d'euros, una de les mesures recollides en el Pla d'Acció per la Democràcia del Govern d'Espanya. L'objectiu és enfortir digitalment al sector dels mitjans de informació i comunicació, per a preservar la seua competitivitat i que puga oferir informació veraç a la ciutadania, tal com recull l'article 20.1 de la Constitució Espanyola.
“El mercat privat dels mitjans de comunicació, i en particular, d'aquells dedicats a la informació, pateix en l'actualitat una sèrie de fallades de mercat que estan erosionant el dret fonamental de la ciutadania a rebre informació veraç, que és el fonament per a la formació d'una opinió pública lliure i informada. Darrere d'esta situació hi ha dues causes principals: d'una banda, la irrupció de les plataformes digitals d'abast mundial, que han llevat publicitat dels mitjans de comunicació i, d'altra banda, l'aparició de mitjans digitals amb estratègies comercials basades en el clickbait, amb escassa inclinació a la veracitat i qualitat de la informació”, ha explicat en roda de premsa el ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública, Óscar López.
El paquet d'ajudes aprovat hui pel Govern pretén facilitar que els mitjans de comunicació que basen el seu model de negoci a proporcionar a la societat informació plural i veraç aprofiten les oportunitats i enfronten els desafiaments que presenta l'ona tecnològica i digital en la qual estem immersos.
D'aquesta manera, el Govern d'Espanya segueix el deixant de bones pràctiques a nivell europeu. L'informe Public Financing of News Mitjana in the EU encarregat per la Comissió Europea estima que a Europa es van assignar 1.320 milions d'euros a mitjans de comunicació privats, excloent publicitat estatal i reduccions d'IVA. Dinamarca, Suècia, Àustria, França, Itàlia i Bèlgica figuren entre els països que consideren el finançament públic de mitjans privats com un mecanisme per a donar suport a la pluralitat i la democràcia.
Sis programes de suport als mitjans de comunicació
En concret, el Consell de Ministres ha donat el vistiplau a un paquet d'ajudes de 124,5 milions d'euros.
Dels sis programes, dos són convocatòries d'ajudes que s'obriran a través de l'entitat pública empresarial Red.es. La més voluminosa, el programa per a la consolidació digital de la premsa, consta de 65 milions per a ajudar al fet que els mitjans de comunicació incorporen tecnologies digitals en mitjans impresos d'Espanya, des de la millora de l'accés dels usuaris a continguts en línia a la renovació d'infraestructures digitals, passant per la creació de continguts innovadors en formats digitals.
La segona línia d'ajudes serà un Kit Digital de mitjans, amb un pressupost de 5 milions d'euros, per a enfortir als periòdics locals.
La tercera de les iniciatives comptarà amb 15 milions d'euros dirigits a l'enfortiment de les capacitats de ciberseguretat i accions de formació en este àmbit en els mitjans de comunicació, que es vehicularà des de l'Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE) a través de convenis de col·laboració.
La Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial impulsarà dues convocatòries d'ajudes, una amb 10 milions d'euros per a finançar projectes de R+D per a la integració de la IA en la cadena de valor dels grans i mitjans mitjans de comunicació i altres 10 milions en foment de la innovació basada en la compartició de dades.
El paquet es completa amb 19,5 milions en préstecs per a projectes de digitalització i eines tecnològiques de difusió i gestió de continguts per als mitjans de comunicació, que seran gestionats des de la Societat Espanyola per a la Transformació Tecnològica (SETT).