En aquest informe s'analitza, a partir de les dades obtingudes en una enquesta del CIS, la percepció dels residents a Espanya respecte a diferents polítiques i serveis públics, així com la seva evolució en els últims anys. Realitzat l'estudi en 2018, es valora la importància que els ciutadans concedeixen als serveis públics i el seu grau de satisfacció amb un ampli ventall de polítiques i serveis sectorials més demandats. S'estudia així mateix l'evolució dels hàbits dels ciutadans respecte als serveis públics administratius, i la intensitat d'ús dels diferents canals d'accés a l'administració. Finalment, com a resulta habitual en aquesta sèrie, al costat de la bateria històrica de preguntes, s'inclou una reflexió ad hoc que versa sobre el paradigma de govern obert, i en aquest respecte, el coneixement i valoració de principis com la transparència, l'accés a la informació pública, la participació cívica i la rendició de comptes.
Dins dels programes continguts en el Reial decret 951/2005, de 29 de juliol, pel qual s'estableix el marc general per a la millora de la qualitat en l'Administració General de l'Estat, està previst el desplegament d'una sèrie d'activitats per part del denominat observatori de la qualitat dels serveis públics. Així, l'article 27 del citat Reial decret encarrega un estudi periòdic i uniforme de la percepció ciutadana sobre els serveis públics, per a això, podran realitzar-se estudis d'opinió. Els serveis objecte d'anàlisi són aquells de major rellevància per a la societat i que són més utilitzats per la població.