El Govern aprova l'avantprojecte de llei de Funció Pública i avança en el nou marc jurídic per a transformar l'Administració

16/07/2024

● El text aborda els processos d'accés a l'ocupació pública, les carreres professionals, l'aprenentatge continu i l'ètica professional. ● L'avantprojecte elaborat pel Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública està inspirat en els principis d'igualtat de gènere i el diàleg social. ● Amb l'aprovació d'este avantprojecte de llei i del RDL/RDL 6/2023 s'avança en el nou model de planificació estratègica dels Recursos Humans.

Madrid, 16 de juliol de 2024.- El Consell de Ministres ha aprovat, a proposta del Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública, l'avantprojecte de llei de Funció Pública de l'Administració General de l'Estat, un text sobre el qual es construïx la transformació de l'Administració posant el focus en el capital humà i en els processos i procediments interns encarregats de la seua gestió, i recuperant tots aquells elements de la llei que van decaure en el seu tràmit parlamentari com a conseqüència de les convocatòries electorals.

Este avantprojecte desenvolupa les disposicions contemplades en el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (EBEP), en el que a l'Administració de l'Estat es refereix, i permet, al costat de l'aprovació del RDL/RDL 6/2023, dissenyar un marc jurídic transformador per fases que puga, d'una banda, desenvolupar tot el potencial innovador del text refós de la Llei de l'EBEP i, per un altre, acabar amb un marc jurídic obsolet i fragmentari.

Les principals novetats de l'avantprojecte de llei que hui s'aprova descansen sobre quatre eixos: Estructura i accés a l'ocupació pública estatal; carrera, promoció professional, retribucions i prestació de serveis; aprenentatge, formació contínua i actualització permanent i, finalment, ètica professional i integritat.

Respecte a la primera, delimita les funcions del personal tant funcionari com laboral, autoritza del Govern a sistematitzar cossos i escales i regula els requisits d'accés i pèrdua de la condició d'empleat públic. En segon lloc, completa la regulació de la carrera horitzontal i vertical, ordena les retribucions i crea nous complements i regula el règim del teletreball.

Quant a la formació i l'aprenentatge continu, els itineraris formatius i la gestió per marcs competencials constituïxen elements fonamentals del règim d'ocupació pública. I, finalment, regula els drets i deures dels empleats públics, així com el seu règim disciplinari.

L'avantprojecte de llei està inspirat en els principis de la igualtat de gènere, garantia del diàleg social (este APL és fruit de l'acord amb les organitzacions sindicals), gestió per competències i foment del talent intern.

Amb l'aprovació d'este avantprojecte de llei i de l'anterior RDL/RDL 6/2023 s'ordena i defineix un model de l'Administració de l'Estat que assentisca sobre quatre pilars les bases per a la transformació de la funció pública:

  • Planificació estratègica: avançar en un model previsional de Recursos Humans que dote de major autonomia als diferents gestors, tenint en compte els exercicis pressupostaris a mitjà termini, amb eines tecnològiques i amb una ordenació per àrees funcionals.
  • Accés a l'empre públic i selecció: progressar en l'agilitació i igualtat en la selecció, en la presència de l'Administració en el territori i en els plans de captació i retenció de talent.
  • Carrera professional: Aprenentatge permanent i avaluació de l'acompliment. Carrera horitzontal, amb una progressió per trams en el mateix lloc i carrera vertical, basada en l'ascens a un nivell major.
  • Direcció pública professional per a enfortir la professionalització i lideratge dels quals estan cridats a ser els impulsors dels processos de transformació.

A partir d'ara es desenvoluparà la tramitació parlamentària del projecte de llei, coordinada amb el projecte de llei que deriva del RDL/RDL 6/2023, així com els desenvolupaments reglamentaris i estatut de la direcció pública professional. Tot això, al costat de les conclusions del document marc Consens per una Administració Oberta, propiciarà el nou marc jurídic de la transformació del model de Recursos Humans de l'Administració General de l'Estat.