logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Inici Ministeri
Ministeri Organigrama
Organigrama Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales Secretaria d'Estat de Funció Pública Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Regulació Legal
Protecció de Dades Participació pública en projectes normatius
Participació pública en projectes normatius Consulta pública prèvia Audiència i informació pública
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Instruccions de comunicació Informació addicional Seguiment del Pla
Ocupació
Ocupació Personal Laboral Personal Funcionari
Portada de Ministeri
Digitalització i IA Telecomunicació i infraestructures Digitals Funció Pública
Funció Pública La secretària
La secretària Secretaria d'Estat de Funció Pública Directora del Gabinet de la Secretaria d'Estat de Funció Pública Newsletter de Funció Pública Captació de talent Actualitat
Funció Pública
Funció Pública Qui som Accés a l'Ocupació Pública Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic Règim Jurídic Relacions Laborals Órganos de colaboración Registre Central de Personal Espai ISPA Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Governança Pública
Governança Pública Directora General de Gobernanza Pública Simplificació administrativa i reducció de càrregues Inspecció de Serveis Atenció a la ciutadania Qualitat en les Administracions Públiques​ Transparència Govern obert Registres electrònics i notificacions Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Incompatibilitat i conflicte d'interessos Oficina de Conflictos de Intereses Membres del Govern i Alts Càrrecs de l'Administració General de l'Estat Incompatibilitats de personal al servei de les Administracions Públiques Informes sobre compliment dels alts càrrecs MASTERCLASS: Guia del Govern Obert
Comunicació Contacte Info DANA
Info DANA Mesures adoptades en relació amb la DANA Portada d'Info Dana
Inici
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA
Telecomunicació i infraestructures Digitals
  • La secretària
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Comunicació
Contacte
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
texto

Modelo EFQM 2013

  • Directora General de Gobernanza Pública
    • Portada de Simplificació administrativa i reducció de càrregues
    • Què és una càrrega administrativa?
    • Análisis de Impacto Normativo. Impacto en cargas administrativas
    • Manual de Simplificació Administrativa i Reducció de Càrregues per a l'AGE
    • Convenis amb organitzacions
    • Compensación de cargas administrativas. One in - one out
    • Simplificació de Procediments en les Administracions Públiques. Mapa de Situació
    • Documentació de referència
    • Portada de Inspecció de Serveis
    • Normativa reguladora
    • Guia d'auditoria per a inspectors de serveis
    • Consultoria operativa de serveis
    • Curs selectiu de la funció inspectora
    • Vacants d'Inspectors/as de Serveis
    • Informes de Simplificació i Reducció de Càrregues
  • Atenció a la ciutadania
    • Portada de Qualitat en les Administracions Públiques​
    • Gestió de Cartes de Serveis en l'AGE
      • Anar a Metodologia i Guies
      • Guia per a la realització d'estudis d'anàlisis de la demanda i d'avaluació de la satisfacció dels usuaris (edició 2014)
      • Modelo EFQM 2013
      • CAF 2013, el Marc Comú d'Avaluació
      • CAF 2020
      • Guia per a la gestió de queixes i suggeriments (2013)
      • Guia d'Interpretació del Model EFQM d'Excel·lència 2010 per a les Administracions Públiques
      • CAF Educació (2010)
      • CAF Procediment de Retroalimentació Externa (2009)
      • Guia per al desenvolupament de Cartes de Serveis
      • Guía de Evaluación. Modelo EVAM (2009)
      • Guia per al reconeixement a l'excel·lència (2009)
      • CAF 2006
      • El Valor de l'Excel·lència. Recomanacions per a l'excel·lència en la creació de valor públic a través del Model EFQM (2018).​​
      • Guia per a la Qualitat de l'Administració Pública, Una Caixa d'Eines per a Gestors, versió resumida
      • Marc comú sobre les Cartes de Serveis en les Administracions Públiques Espanyoles (2015)
      • Guia per a l'Avaluació de la Qualitat dels Serveis Públics (2009)​​
      • Guia per a l'elaboració i gestió d'una carta de serveis en l'Administració Local
      • Guia de models d'avaluació per a l'Administració Local
      • Anar a Informes d'Avaluació de la Qualitat dels Serveis
      • Informe sobre l'Activitat dels Ministeris Espanyols (ISAM)
        • Anar a Informes sobre la percepció ciutadana dels serveis públics
        • Govern Obert
        • La confiança en les Institucions
        • Informe sobre percepció ciutadana en la prestació dels serveis públics​​
        • Estabilitat i millora en els serveis públics
        • Qualitat i sostenibilitat dels serveis públics
        • Qualitat dels Serveis Públics en temps d'austeritat
        • La Qualitat dels Serveis Públics i les actituds dels ciutadans cap a les mesures modernitzadores de l'Administració Pública
        • La importància dels Serveis Públics en el benestar dels ciutadans
        • L'Administració Pública segons el parer dels ciutadans
        • Agenda Pública i Satisfacció amb els Serveis Públics en l'Estat Autonòmic
        • La percepció social dels Serveis Públics a Espanya 1985-2008 ​​​
        • Anar a Informes sobre l'activitat desplegada per les Agències Estatals
        • Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2016
        • Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2015
        • Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2014
        • Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2013
        • Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2012
        • Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2011
        • Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2010
        • Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2009
        • Informe al Congrés de Diputats sobre l'Activitat desplegada per les Agències Estatals durant 2008
      • Avaluació E08/2007 de la Qualitat del servei dels Museus de titularitat estatal
      • Anar a Reconeixement: Certificacions i Premis
        • Anar a Certificació del Nivell d'Excel·lència de les Organitzacions
        • Organitzacions el nivell d'Excel·lència de les quals ha estat certificat
        • Anar a Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública​
        • Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública XIV Edició. Memòries
        • Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública XV Edició. Memòries
        • XV edició. Galeria de Vídeos
        • Lliurament dels Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública XIII Edició
        • Galeria d'imatges del lliurament de Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública XII Edició
        • Galeria d'imatges del Lliurament dels Premis a la Qualitat i Innovació 2014​​
    • Gestió del coneixement i difusió de bones pràctiques
    • Assessorament, consultoria, assistència tècnica i Formació​
    • Xarxes Internacionals
      • Anar a Xarxa Interadministrativa de Qualitat dels Serveis
        • Anar a Conferències de Qualitat en els Serveis Públics
          • Anar a 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
          • Galeria d'imatges de la 7a Conferència Estatal de Qualitat en els Serveis Públics
  • Transparència
  • Govern obert
    • Portada de Registres electrònics i notificacions
    • Rexistro Electrónico de Apoderamentos
    • Registro de Funcionarios Habilitados
    • Registro Electrónico General
    • Notificacions
    • Portada de Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
    • Digitalització de documents i registro
    • Assistència en la identificació i signatura electrònica
    • Còpies autèntiques
    • Apoderament
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Governança Pública
  4. Qualitat en les Administracions Públiques​
  5. Metodologia i Guies

Modelo EFQM 2013

El permanent interès de l'Administració General de l'Estat (AGE) a posar a la disposició dels gestors públics un conjunt d'instruments pràctics d'ajuda per a l'autoevaluacuión de les seves organitzacions conforme a les directrius del Model EFQM, facilitant així la implantació dels programes que integren el marc general per a la millora de la qualitat, establert pel Reial decret 951/2005, de 29 de juliol, com són el Programa d'Avaluació de la Qualitat de les organitzacions i el Programa de Reconeixement, en les organitzacions públiques espanyoles, s'ha materialitzat amb la publicació des de 1999 de quatre edicions de la Guia d'Autoavaluació del Model EFQM d'Excel·lència, que van significar una important col·laboració entre diverses administracions públiques espanyoles i amb el Club Excel·lència en Gestió, via Innovació (CEG), soci a Espanya de la Fundació Europea per a la Gestió de la Qualitat - EFQM.​

La nova revisió del Model EFQM - EFQM 2010 - que la Fundació va realitzar en 2009 va portar a AEVAL i altres organitzacions públiques, a instàncies del CEG, a realitzar una interpretació per a les administracions públiques d'aquest model, que va concloure amb la publicació en 2012 de la 1a edició de la Guia d'Interpretació per a les Administracions Públiques del Model EFQM d'Excel·lència 2010, atès que, com a singularitat d'aquesta versió, l'EFQM va desenvolupar una única per a tots els sectors, inclòs el Sector Públic.

A la fi de 2012 es va presentar una nova versió del Model Europeu d'Excel·lència - EFQM 2013 - en la qual s'han revisat en profunditat els vuit conceptes fonamentals de l'excel·lència, la denominació d'alguns subcriterios i determinats atributs de l'Esquema Lògic REDER, així com els paràmetres de l'escala de valoració de la matriu de puntuació. Aquests significatius canvis en el Model EFQM va plantejar a AEVAL un nou repte de dur a terme una interpretació actualitzada per a les administracions públiques dels nous continguts, comptant per a això amb l'impuls del CEG i la cooperació interadministrativa en l'àmbit de la gestió de qualitat, la qual cosa ha culminat amb la publicació de la present Guia.

​Publicacions en la pàgina web del BOE

En 2004 veia la llum la 4a edició de la Guia d'Autoavaluació per a l'Administració Pública vinculada a l'actualització del Model d'Excel·lència EFQM (v. 2003) de la Fundació Europea per a la Gestió de la Qualitat. La sensible reformulació dels criteris, subcriterios i elements a considerar del Model que l'EFQM havia dut a terme aconsellava, com en ocasions anteriors, complementar aquesta Guia amb un cas pràctic que contribuís a facilitar la seva interpretació en l'àmbit de les Administracions Públiques.

El treball per a l'elaboració i publicació d'aquest cas pràctic no era, per tant, una novetat. La 1a edició d'aquesta Guia ja va incloure, en 1999, un cas amb l'objectiu de facilitar els exercicis d'autoavaluació que promovia, a través de les seves accions formatives, la recentment creada Direcció General d'Inspecció, Avaluació i Qualitat dels Serveis del Ministeri d'Administracions Públiques. Aquest primer cas, la Direcció Provincial Altamira d'Educació, va obrir la porta a una sèrie de casos pràctics que van complementar les successives edicions de la Guia: el corresponent a l'edició de 2000 va ser la Subdelegació del Govern en Hesperia, en 2001 (3a edició) l'Agència Nacional d'Administració Social (ANAS) i en 2003 (4a edició) l'Agència de Formació i Recerca en Administració Pública. La doble necessitat que impulsava la reelaboració i publicació d'aquests casos era, d'una banda, la de revisar-los i millorar-los a la llum de la pràctica formativa i, per una altra, adaptar-los a les actualitzacions del Model que la Fundació Europea per a la Gestió de la Qualitat realitza periòdicament.

El cas Agència de Formació i Recerca en Administració Pública va significar un important esforç, atès que aquesta adaptació als canvis del Model plantejava, a més del repte d'elaborar un exemple totalment nou, fer un esforç addicional perquè aquest fos "universal", és a dir, concebut perquè totes les administracions públiques (estatal, autonòmica i local) poguessin disposar d'un exemple pràctic "concebut i desenvolupat per a totes elles". D'altra banda, amb el propòsit d'obtenir la seva validació "oficial" es comptava, aportant un clar valor afegit, amb la col·laboració del Club Gestió de Qualitat, com a representant de l'EFQM a Espanya.

A més d'estar concebut per als tres nivells de l'administració, el cas significava, en si mateix, un exemple de col·laboració interadministrativa perquè, si bé la seva realització estava coordinada per la Direcció General d'Inspecció, Avaluació i Qualitat dels Serveis del Ministeri d'Administracions Públiques, va incorporar en el seu equip redactor a representants de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Ens Públic Ports de l'Estat, la Inspecció General de Serveis de la Generalitat Valenciana en l'àmbit de les Comunitats Autònomes i, finalment, l'Ajuntament d'Alcobendas en representació de l'Administració Local. Tot això sota la supervisió, revisió i validació del representant del Club Gestió de Qualitat.

L'edició realitzada en 2004 de la Guia d'Autoavaluació per a l'Administració Pública i el seu corresponent cas pràctic Agència de Formació i Recerca en Administració Pública tancava un cicle iniciat en 1999 amb les quatre edicions esmentades (encara que des de 1992-93 es venien dut a terme aproximacions que podrien ser assimilables a les de la Guia) i els seus corresponents "casos" que van consolidar, van donar solidesa i van significar una important col·laboració entre diverses administracions públiques espanyoles i, per descomptat, amb el Club Excel·lència en Gestió, via Innovació (CEG), soci a Espanya de l'European Foundation for Quality Management – EFQM.

A la fi de 2009 es va presentar la nova versió del Model Europeu d'Excel·lència 2010. La seva traducció al castellà tornava a posar de manifest la necessitat de realitzar una interpretació actualitzada per a les Administracions Públiques dels nous continguts, atès que, com a singularitat d'aquesta versió, l'EFQM va desenvolupar una única per a tots els sectors, inclòs el Sector Públic. La versió 2010 no era, com en anteriors ocasions, un refreshing review sinó tota una actualització dels 8 Conceptes Fonamentals de l'Excel·lència, una revisió a fons de l'estructura del Model i canvis significatius en els elements de la lògica REDER, la qual cosa ja plantejava un repte de certa envergadura. El resultat va ser una interpretació comuna i consensuada –a instàncies del propi CEG- en lloc d'una actualització de les adaptacions a l'Administració Pública realitzades per a la versió anterior del Model (2003).

El resultat de tot això es va materialitzar amb la publicació de la Guia d'Interpretació per a les Administracions Públiques del Model EFQM d'Excel·lència 2010, al juliol de 2012, coordinada pel Departament de Qualitat de l'AEVAL i en coedició amb l'Agència Estatal Butlletí Oficial de l'Estat. En ella van participar representants de la Junta d'Andalusia , Junta de Castella i Lleó, Tresoreria General de la Seguretat Social, Ajuntament de Madrid, REGTSA, Ajuntament d'Alcobendas i la pròpia AEVAL.Arribats a aquest punt semblava necessari complementar, com era habitual, aquesta publicació amb un nou cas pràctic il·lustratiu. A això es va aplicar novament el Fòrum d'Administracions Públiques constituint un Grup de Treball –en aquesta ocasió més lleuger- format per representants d'AEVAL, Comunitat de Madrid i REGTSA.

Entre Abril i Novembre de 2012, el Grup va abordar el cas a partir de la versió 2010 del Model EFQM reelaborant per complet el cas anterior "Agència de Formació" publicat en 2004 amb la idea de mantenir el tipus d'organització -que ja havia provat la seva eficàcia i utilitat- però aportant una visió evolutiva que permetés destacar els canvis de context i organitzatius que afecten en aquest moment a les Administracions Públiques espanyoles. En la reunió del Fòrum de l'11 de desembre de 2012 es van presentar els treballs en curs. També, a través d'una exposició a càrrec del Club, es van presentar les novetats més rellevants incorporades per l'EFQM a la nova versió (2013) del Model EFQM d'Excel·lència.

A la vista de les previsions d'entrada en vigor d'aquesta nova versió -i les pròximes amb caràcter triennal- els membres del Fòrum van considerar imprescindible realitzar una reflexió sobre l'oportunitat i conveniència de reorientar les seves prioritats immediates així com el calendari de diversos dels projectes en marxa.Per a fer operativa aquesta reflexió es va constituir una ponència tècnica amb la missió de respondre adequadament a la qüestió candent que s'havia posat sobre la taula: Havia de continuar-se -segons el planificat- amb el cas a partir de la versió 2010 del Model donant empleno a l'objectiu de complementar la Guia d'Interpretació per a l'Administració Pública recentment publicada o bé reorientar els seus treballs i abordar directament una nova interpretació del Model EFQM en la seva versió 2013 i el seu cas pràctic corresponent?

El resultat, exposat pel Coordinador del Fòrum i Director del Departament de Qualitat de l'AEVAL en representació dels ponents (AEVAL, Comunitat de Madrid i REGTSA) i de la resta d'organitzacions que van participar en el debat, va anar que el més convenient era abordar, de manera simultània i en paral·lel, la Interpretació per a les Administracions Públiques del Model EFQM 2013 així com el Cas Pràctic corresponent a aquesta versió, mantenint per descomptat l'objectiu de publicació en 2013. Amb això s'aconseguia, a més, adequar el pas a les revisions del model previstes per l'EFQM.

En la següent reunió, celebrada en la seu del CEG el 19 de juny de 2013, es presentaven els treballs en marxa, tant els relatius a la interpretació de la nova versió del Model com del Cas Pràctic amb una previsió de calendari, a fi de complir els acords adoptats quant a la seva publicació en 2013.Com en ocasions anteriors, aquest Cas Pràctic que ara es presenta no pretén ser un document definitiu, sinó que té una vocació oberta, subjecta a revisió permanent com a conseqüència de l'escrutini dels seus usuaris, contribuint, amb un nou jaló, a l'experiència iniciada amb tant d'èxit en 1999.

El Fòrum d'Administracions Públiques confia que la continuïtat d'aquesta experiència resulti profitosa per a les administracions espanyoles i resulti una bona pràctica en l'àmbit europeu de la qualitat.

Publicacions en la pàgina web del BOE

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Política de cookies

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies