La Setmana de l'Administració Oberta comptarà amb 500 activitats en les quals participaran totes les Administracions Públiques

28/06/2022

La Secretaria d'Estat de Funció Pública, a través de la Direcció General de Governança Pública, organitza la Setmana de l'Administració Oberta de 2022, la celebració de la qual començarà este dilluns, 27 de juny, en tota Espanya. La Setmana de l'Administració Oberta és una iniciativa promoguda a nivell internacional per l'Aliança per al Govern Obert (OGP), que se celebra anualment en tots els seus països membres durant el mes de maig, amb la finalitat d'acostar les seues administracions a la ciutadania i promoure els valors de la transparència i la rendició de comptes, la participació ciutadana, la integritat pública i la col·laboració social.

L'objectiu és obrir les portes de les Administracions a totes les persones que vulguen conéixer millor com funcionen per dins les organitzacions públiques i com es presten els serveis a la ciutadania.

Alguns de les dades destacables de l'organització de la Setmana de l'Administració Oberta són els següents:

  • Activitats inscrites. S'han inscrit mitjançant el formulari habilitat a aquest efecte en la secció de Govern Obert del Portal de la Transparència 500 activitats. Espanya revalida amb això, un any més, el seu lideratge entre els 77 Estats membres de l'OGP, a molta distància dels següents classificats en el ránking d'organitzadors de la Setmana, que han sigut Mèxic amb 32; Itàlia amb 21; Alemanya amb 14; i els Estats Units amb 10.
  • Participació de totes les Administracions Públiques. De les 500 activitats inscrites, 329 estan organitzades per l'Administració General de l'Estat; 95, per les Administracions Autonòmiques; 20, per l'Administració Local; i 56 per altres entitats, entre elles les universitats.
  • Tipus d'esdeveniments inscrits. Durant la Setmana de l'Administració Oberta 2022, se celebraran jornades de portes obertes, activitats de presentació de publicacions, campanyes i continguts virtuals (vídeos, podcasts, aplicacions, webs...), webinars i seminaris, presentacions de plans i programes i debats/ col·loquis, així com processos participatius com a llançaments de consultes, concursos i hackathon, entrevistes o altres activitats.

Les activitats en l'organització de les quals participa la Secretaria d'Estat de Funció Pública són les següents:

- Dilluns, 27 de juny. Jornada ‘Govern Obert per a totes les persones’, organitzada conjuntament per la Secretaria d'Estat de Funció Pública amb la Plataforma del Tercer Sector, entitat que agrupa de més de 28.000 organitzacions del Tercer Sector d'àmbit nacional.

Amb este esdeveniment, destinat a les persones vulnerables o afectades per la bretxa digital, es dóna compliment a una de les actuacions previstes en el Conveni de col·laboració que van subscriure, a la fi de novembre de 2021, l'Administració General de l'Estat i la Plataforma per a la Comunicació Inclusiva del Govern Obert, que compta amb finançament europeu amb fons Next Generation.

La Jornada serà inaugurada per José Luis Rodríguez, president del Consell de la Transparència i Bon Govern, i per Luciano Poyato, president de la Plataforma. Estarà dirigida als col·lectius de persones vulnerables o afectades per la bretxa digital i al voluntariat i personal de les entitats del tercer sector, per a donar a conéixer el Portal de la Transparència i facilitar l'exercici del dret a la informació i a la participació d'estes persones. La Jornada serà clausurada per la Directora General de Governança Pública.

- Dimarts, 28 de juny. Seminari sobre el ‘Paper dels òrgans constitucionals i de rellevància constitucional i la reforma de la llei de transparència’, organitzat pel Centre d'Estudis Polítics i Constitucionals i la Direcció General de Governança Pública. Este seminari, que serà clausurat per la Secretària d'Estat de Funció Pública, Lidia Sánchez i el Secretari d'Estat d'Assumptes Constitucionals i Relacions amb les Corts, Rafael Simancas, reunirà a destacats representants del Congrés dels Diputats, del Senat i del Consell General del Poder Judicial, així com de tots els òrgans constitucionals i de rellevància constitucional. Comptarà també amb la participació de la Directora del Centre d'Estudis Polítics i Constitucionals i la Directora General de Governança Pública.

- Dimecres, 29 de juny. Jornada sobre govern obert i accessibilitat a la formació en aules mentor, organitzada pel Ministeri d'Educació i Formació Professional en col·laboració amb el Ministeri d'Hisenda i Funció Pública i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies.

Les persones, sobretot dones del medi rural, que participen en les aules mentor d'entitats locals podran conéixer el programa del curs sobre Govern Obert, així com el Portal de la Transparència i com participar en l'elaboració de les lleis i altres normes.

En l'acte participaran alcaldes i alcaldesses, regidors i personal formador de les aules mentor.

- Dijous, 30 de juny. Jornada de la Comunitat de Pràctica de Participació. Organitzada per l'Institut Nacional d'Administració Pública i la Direcció General de Governança Pública, esta jornada permetrà als participants la posada en comú dels avanços dels treballs que està desenvolupant esta comunitat, així com el debat sobre els mateixos en l'àmbit dels seus tres subcomunidades: processos, plataformes i laboratoris.

La jornada serà inaugurada per la Secretària d'Estat i comptarà amb la participació de la Directora de l'Institut Nacional d'Administració Pública i de la Directora General de Governança Pública. La conferència marc de la jornada serà a càrrec de David Goessmann, analista de l'OCDE.

- Divendres, 1 de juliol. Jornades de Portes Obertes en les Delegacions i Subdelegacions del Govern. Les jornades, organitzades pel Ministeri de Política Territorial i el Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, comptaran amb la participació de les persones titulars de les Delegacions i Subdelegacions del Govern i de les seues respectives Secretaries Generals i, enguany, aniran dirigides als col·lectius afectats per la bretxa digital, persones vulnerables i en risc d'exclusió social, a les quals se'ls explicarà el Portal de la Transparència i com exercir els seus drets a la informació pública i a la participació, així com el funcionament de les Delegacions i Subdelegacions.

Tres dels cinc tipus d'esdeveniments en l'organització dels quals participa la Secretaria d'Estat de Funció Pública estaran destinats a les persones més vulnerables o afectades per la bretxa digital amb la finalitat que coneguen el Portal de la Transparència i la forma en què poden exercir els seus drets a la informació i a la participació.

Els altres dos esdeveniments versaran sobre la reforma de la llei de transparència i la millora de la participació, tots dos compromisos inclosos en l'IV Pla de Govern Obert d'Espanya 2020-2024.

Nota de premsa