El Boletín Oficial del Estado publica el Reial decret llei pel qual es regula el teletreball en les Administracions Públiques.

30/09/2020

El Boletín Oficial del Estado ha publicat el Reial decret llei 29/2020, de 29 de setembre, de mesures urgents en matèria de teletreball en les Administracions Públiques i de recursos humans en el Sistema Nacional de Salut per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, amb la finalitat d'impulsar una nova forma d'organització del treball per al millor servei als interessos generals.

El Reial decret llei modifica el Reial decret legislatiu 5/2015, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, per a introduir un nou article 47 bis que regula la prestació del servei a distància mitjançant teletreball.

L'objectiu és configurar un marc normatiu bàsic perquè totes les Administracions Públiques puguin desenvolupar els seus instruments normatius propis reguladors del teletreball en els seus àmbits competencials, considerant també la competència estatal sobre legislació laboral.

Aquesta regulació és fruit del consens i del diàleg institucional dut a terme en els últims mesos entre l'Administració General de l'Estat, les comunitats autònomes, la Federació Espanyola de Municipis i Províncies i les organitzacions sindicals.

Els elements d'aquesta regulació són els següents:

  • Ha de servir amb objectivitat als interessos generals.
  • En tot cas, tindrà caràcter voluntari i reversible excepte en supòsits excepcionals degudament justificats.
  • El personal que presti serveis mitjançant aquesta modalitat tindrà els mateixos deures i drets que la resta del personal que treballi presencialment.
  • L'Administració competent ha de proporcionar i mantenir els mitjans tecnològics necessaris per a l'activitat.
  • L'acompliment del teletreball es realitzarà en els termes de les normes de cada Administració pública, sent objecte de negociació col·lectiva en cada àmbit.
  • Aquesta modalitat de treball no es considera ordinària ni absoluta, sinó que en cada àmbit, cada Administració competent determinarà el percentatge de la prestació, de tal manera que es combini la presencialitat i el teletreball en el règim que s'estableixi, i es garanteixi en tot cas l'atenció directa presencial a la ciutadania.
  • El teletreball no es conceptualitza com a dret subjectiu, ja que sense perjudici de la seva voluntarietat, la seva utilització haurà de venir supeditada al fet que es garanteixi la prestació dels serveis públics, i en tot cas haurà d'assegurar-se el compliment de les necessitats del servei.
  • Les tasques assignades al lloc han de ser susceptibles de poder ser realitzades mitjançant teletreball
  • La persona ha de tenir competències digitals necessàries per a la prestació del servei.
  • La prestació del servei haurà de ser expressament autoritzada, a través de criteris objectius per a l'accés i compatible amb la modalitat ordinària presencial.
  • El teletreball no podrà suposar incompliment de la jornada i l'horari que correspongui en cada cas, ni tampoc de la normativa en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

Reial decret llei 29/2020, de 29 de setembre, de mesures urgents en matèria de teletreball en les Administracions Públiques i de recursos humans en el Sistema Nacional de Salut per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19