L'òrgan competent per a acordar la jubilació d'un funcionari de carrera serà el que procedisca dins de l'Administració en la qual el funcionari està prestant els seus serveis.
Òrgan competent per a jubilar a un funcionari en situació de servei en altres Administracions Públiques.
La consulta versa sobre l'òrgan competent per a jubilar a un funcionari en situació de servei en altres Administracions Públiques.
El Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (d'ara en avant TRLEBEP), conté en el seu article 88 la regulació relativa a la situació de Servei en altres Administracions Públiques, expressada en els següents termes:
“1. Els funcionaris de carrera que, en virtut dels processos de transferències o pels procediments de provisió de llocs de treball, obtinguen destinació en una Administració Pública diferent, seran declarats en la situació de servei en altres Administracions Públiques. Es mantindran en eixa situació en el cas que per disposició legal de l'Administració a la qual accedeixen s'integren com a personal propi d'aquesta.
2. Els funcionaris transferits a les Comunitats Autònomes s'integren plenament en l'organització de la Funció Pública d'aquestes, trobant-se en la situació de servei actiu en la Funció Pública de la comunitat autònoma en la qual s'integren.
Les comunitats autònomes a la conducta a esta integració dels funcionaris transferits com a funcionaris propis, respectaran el Grup o Subgrup del cos o escala de procedència, així com els drets econòmics inherents a la posició en la carrera que tingueren reconegut.
Els funcionaris transferits mantenen tots els seus drets en l'Administració Pública d'origen com si es trobaren en servei actiu d'acord amb el que s'estableix en els respectius Estatuts d'Autonomia.
Es reconeix la igualtat entre tots els funcionaris propis de les comunitats autònomes amb independència de la seua Administració de procedència.
3. Els funcionaris de carrera en la situació de servei en altres Administracions Públiques que es troben en aquesta situació per haver obtingut un lloc de treball mitjançant els sistemes de provisió previstos en este Estatut, es regeixen per la legislació de l'Administració en la qual estiguen destinats de manera efectiva i conserven la seua condició de funcionari de l'Administració d'origen i el dret a participar en les convocatòries per a la provisió de llocs de treball que s'efectuen per esta última. El temps de servei en l'Administració Pública en la qual estiguen destinats se'ls computarà com de servei actiu en el seu cos o escala d'origen.
4. Els funcionaris que reingressen al servei actiu en l'Administració d'origen, procedents de la situació de servei en altres Administracions Públiques, obtindran el reconeixement professional dels progressos aconseguits en el sistema de carrera professional i els seus efectes sobre la posició retributiva conforme al procediment previst en els Convenis de Conferència Sectorial i altres instruments de col·laboració que establixen mesures de mobilitat interadministrativa, previstos en l'article 84 del present Estatut. A falta de tals Convenis o instruments de col·laboració, el reconeixement es realitzarà per l'Administració Pública en la qual es produïsca el reingrés.”
D'acord amb el que s'estableix en l'apartat 3r de l'article 88 del TRLEBEP, els funcionaris s'integren en l'aparell administratiu de la Comunitat Autònoma en la qual vagen a prestar els seus serveis, per la qual cosa pareixeria lògic pensar que serà l'Administració autonòmica l'encarregada de gestionar les qüestions relatives a la vida administrativa del funcionari inclosa la declaració de jubilació d'aquest, quan siga procedent.
Esta afirmació es veu reforçada pel que s'estableix en l'apartat 3r de l'article 28 del Reial decret legislatiu 670/1987, de 30 d'abril, pel qual s'aprova el Text Refós de llei de Classes Passives de l'Estat, en el qual s'assenyala que la jubilació o retir serà acordada per “per la corresponent Conselleria o departament de funció pública” en els casos en què es tracte de “qualsevol classe de funcionari de l'Estat transferit a Comunitats Autònomes”.
A tenor de l'assenyalat, en opinió d'este Centre Directiu, l'òrgan competent per a acordar la jubilació d'un funcionari de carrera serà el que procedisca de l'Administració en la qual el funcionari està prestant els seus serveis.
No obstant això, s'ha d'assenyalar que la Comunitat Autònoma haurà de comunicar tal circumstància a l'Administració General de l'Estat a l'efecte de que es procedisca a la seua anotació en el Registre Central de Personal.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.