Òrgan competent per a jubilar a un funcionari en situació de servei en altres Administracions Públiques.
L'òrgan competent per a acordar la jubilació d'un funcionari de carrera serà el que procedisca dins de l'Administració en la qual el funcionari està prestant els seus serveis.
La consulta versa sobre el órgano competente para jubilar a un funcionario en situación de servicio en otras Administraciones Públicas.
El Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (d'ara en avant TRLEBEP), conté en el seu article 88 la regulació relativa a la situació de Servei en altres Administracions Públiques, expressada en els següents termes:
“1. Els funcionaris de carrera que, en virtut dels processos de transferències o pels procediments de provisió de llocs de treball, obtinguen destinació en una Administració Pública diferent, seran declarats en la situació de servei en altres Administracions Públiques. Es mantindran en eixa situació en el cas que per disposició legal de l'Administració a la qual accedeixen s'integren com a personal propi d'aquesta.
2. Els funcionaris transferits a les Comunitats Autònomes s'integren plenament en l'organització de la Funció Pública d'aquestes, trobant-se en la situació de servei actiu en la Funció Pública de la comunitat autònoma en la qual s'integren.
Les comunitats autònomes a la conducta a esta integració dels funcionaris transferits com a funcionaris propis, respectaran el Grup o Subgrup del cos o escala de procedència, així com els drets econòmics inherents a la posició en la carrera que tingueren reconegut.
Els funcionaris transferits mantenen tots els seus drets en l'Administració Pública d'origen com si es trobaren en servei actiu d'acord amb el que s'estableix en els respectius Estatuts d'Autonomia.
Es reconeix la igualtat entre tots els funcionaris propis de les comunitats autònomes amb independència de la seua Administració de procedència.
3. Els funcionaris de carrera en la situació de servei en altres Administracions Públiques que es troben en aquesta situació per haver obtingut un lloc de treball mitjançant els sistemes de provisió previstos en este Estatut, es regeixen per la legislació de l'Administració en la qual estiguen destinats de manera efectiva i conserven la seua condició de funcionari de l'Administració d'origen i el dret a participar en les convocatòries per a la provisió de llocs de treball que s'efectuen per esta última. El temps de servei en l'Administració Pública en la qual estiguen destinats se'ls computarà com de servei actiu en el seu cos o escala d'origen.
4. Els funcionaris que reingressen al servei actiu en l'Administració d'origen, procedents de la situació de servei en altres Administracions Públiques, obtindran el reconeixement professional dels progressos aconseguits en el sistema de carrera professional i els seus efectes sobre la posició retributiva conforme al procediment previst en els Convenis de Conferència Sectorial i altres instruments de col·laboració que establixen mesures de mobilitat interadministrativa, previstos en l'article 84 del present Estatut. A falta de tals Convenis o instruments de col·laboració, el reconeixement es realitzarà per l'Administració Pública en la qual es produïsca el reingrés.”
De acuerdo con lo establecido en el apartado 3r del artículo 88 del TRLEBEP, los funcionarios se integran en el aparato administrativo de la Comunidad Autónoma en la que vayan a prestar sus servicios, por lo que parecería lógico pensar que será la Administración autonómica la encargada de gestionar las cuestiones relativas a la vida administrativa del funcionario incluida la declaración de jubilación del mismo, cuando proceda.
Esta afirmación se ve reforzada por lo establecido en el apartado 3r del artículo 28 del Real decreto Legislativo 670/1987, de 30 de abril, por el que se aprueba el Texto Refundido de ley de Clases Pasivas del Estado, en el que se señala que la jubilación o retiro será acordada por “por la correspondiente Consejería o departamento de función pública” en los casos en que se trate de “cualquier clase de funcionario del Estado transferido a Comunidades Autónomas”.
A tenor de l'assenyalat, en opinió d'este Centre Directiu, l'òrgan competent per a acordar la jubilació d'un funcionari de carrera serà el que procedisca de l'Administració en la qual el funcionari està prestant els seus serveis.
No obstant això, s'ha d'assenyalar que la Comunitat Autònoma haurà de comunicar tal circumstància a l'Administració General de l'Estat a l'efecte de que es procedisca a la seua anotació en el Registre Central de Personal.
Todo lo anterior se indica sin perjuicio de recordar que, de acuerdo con el régimen de competencias de este centro directivo, las respuestas a consultas que emite esta dirección general poseen carácter meramente informativo y, en consecuencia, no tienen carácter de criterio vinculante, ni originan derechos ni expectativas de derecho, ni implican vinculación alguna con el tipo de procedimientos a que se refieran. Además, al carecer de carácter preceptivo o vinculante, los órganos destinatarios de dichas respuestas podrán, en su caso, adoptar finalmente una decisión que no se corresponda con el parecer contenido en las mismas.
Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.