No és possible accedir per promoció interna des del Subgrup C1 al Subgrup A1, sinó que, des del Subgrup C1 es podria promocionar “al Subgrup immediatament superior”, és a dir, al Subgrup A2.
Possibilitat de promoció interna del Subgrup C1 al Subgrup A1
La consulta versa sobre la possibilitat de promoció interna des del Subgrup C1 al Subgrup A1. En concret, s'assenyala que en una entitat local s'han plantejat recursos per part d'alguns funcionaris que pertanyen al Subgrup C1, els qui pretenen, sobre la base de la disposició transitòria tercera del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (d'ara en avant, TRLEBEP), accedir directament per promoció interna al Subgrup A1 sense passar pel Subgrup A2.
L'entitat local entén que la promoció interna des del Subgrup C1 només cap al Subgrup A2 però no a l'A1 i, per això, sol·licita la interpretació de l'apartat tercer de la Disposició Transitòria Tercera del TRLEBEP.
En este sentit, s'ha d'indicar que l'article 3.1 del TRLEBEP disposa que “el personal funcionari de les entitats locals es regeix per la legislació estatal que resulte d'aplicació, de la qual forma part este Estatut i per la legislació de les comunitats autònomes, amb respecte a l'autonomia local”.
Segons l'article 16.3 c) d'esta mateixa norma, s'entén per promoció interna, “l'ascens des d'un cos o escala d'un Subgrup, o Grup de classificació professional en el cas que aquest no tinga Subgrup, a un altre superior, d'acord amb el que s'estableix en l'article 18”.
Per part seua, l'apartat tercer de la disposició transitòria tercera assenyala que, “els funcionaris del Subgrup C1 que reunisquen la titulació exigida podran promocionar al Grup A sense necessitat de passar pel nou Grup B, d'acord amb el que s'estableix en l'article 18 d'este Estatut”.
Este precepte ha de ser interpretat, en tot cas, d'acord amb les regles generals previstes en l'article 3 del Codi Civil, conforme al qual, “les normes s'interpretaran segons el sentit propi de les seues paraules, en relació amb el context, els antecedents històrics i legislatius, i la realitat social del temps en què han de ser aplicades, atenent fonamentalment de l'esperit i finalitat d'aquelles”.
Conforme a l'anterior, seguint la remissió expressa que realitza la disposició transitòria tercera, cal acudir a l'article 18, que recull les bases del dret a la promoció interna aplicables a totes les Administracions Públiques, garantint, entre altres, els principis constitucionals d'igualtat, mèrit i capacitat. En concret, l'apartat segon d'aquest article assenyala el que segueix:
“Els funcionaris hauran de posseir els requisits exigits per a l'ingrés, tindre una antiguitat de, almenys, dos anys de servei actiu en l'inferior Subgrup, o Grup de classificació professional, en el cas que aquest no tinga Subgrup i superar les corresponents proves selectives”.
Com a regla general, a la llum de l'exposat, la promoció vertical s'efectua des del Subgrup immediatament inferior, excepte en el supòsit de l'actual Grup B que no té Subgrup, al Subgrup immediatament superior.
Però esta regla general admet una excepció prevista, precisament, en la disposició transitòria tercera, que permet l'accés per promoció interna des del Subgrup C1 al Grup A, sense necessitat de passar pel nou Grup B i d'acord amb el que s'estableix en l'article 18. L'al·lusió expressa a este últim precepte suposa interpretar aquesta excepcionalitat de la manera més ajustada possible a la norma que regeix en matèria de promoció interna, això és, com la possibilitat de promocionar des del Subgrup C1 al Subgrup A2 exclusivament.
En virtut de quant antecedeix, s'estima, en conseqüència, que no és possible accedir per promoció interna des del Subgrup C1 al Subgrup A1, sinó que, des del Subgrup C1 es podria promocionar “al Subgrup immediatament superior”, és a dir, al Subgrup A2.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.