En els supòsits de cessament en un lloc de lliure designació, amb caràcter general, ha de ser l'Administració on venia prestant serveis la que li adscriga en un lloc de treball d'acord amb les regles que la seua pròpia normativa preveja; tot això, sense perjudici que el funcionari sol·licitara el reingrés en la seua Administració d'origen.
Posat a assignar a funcionari d'una altra Administració en cas de cessament en lloc de lliure designació
Es formula consulta sobre la forma de conducta en els supòsits de cessament de llocs ocupats mitjançant el procediment de lliure designació quan el funcionari que l'exerceix pertany a una altra Administració Pública, i no s'ha produït legislació de desenvolupament de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic.
L'article 84.3 del Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (TRLEBEP), posseïx la mateixa dicció literal que ja contenia la derogada Llei 7/2007, de 12 d'abril.
En síntesi, el precepte ve a establir respecte als llocs que són ocupats mitjançant el procediment de lliure designació que, en cas de cessament, si el funcionari que l'exercira pertany a una altra Administració Pública ha de reingressar en ella, llevat que obtinguera un altre lloc en l'Administració en la qual acaba de cessar.
Esta previsió, inclosa en el llavors article 84.3 de la Llei 7/2007, de 12 d'abril, per la Llei 15/2014, de 16 de setembre, de racionalització del Sector Públic i altres mesures de reforma administrativa, si bé va suposar un canvi material del contingut del precepte, no va comportar una modificació, al seu torn, del règim d'entrada en vigor que originàriament posseïa aquest precepte, en virtut del qual les previsions contingudes en aquest article requereixen d'una llei de desenvolupament perquè puguen resultar aplicables.
Per part seua, el TRLEBEP no sols no ha alterat el règim d'entrada en vigor d'aquest precepte, sinó que la seua disposició transitòria huitena confirma el parer indicat, és a dir, el contingut del preceptuat en l'article 84.3 només resultarà d'aplicació quan s'haja produït el corresponent desenvolupament legislatiu.
Per tant, en aplicació del que es preveu en la disposició final quarta, apartat 2, en connexió amb la disposició transitòria huitena, totes dues del TRLEBEP, s'entén que en l'àmbit d'aquelles Administracions Públiques per a les quals no s'haguera produït el citat desenvolupament legislatiu, s'hauran de continuar emprant, per als supòsits en els quals es produïsca un cessament en un lloc de lliure designació d'un funcionari pertanyent a una altra Administració Pública, les mateixes normes que vingueren aplicant-se fins al moment, és a dir, la corresponent legislació de desenvolupament aplicable i, en defecte d'això, la legislació estatal.
Sense perjudici del que es preveu en l'article 84.3 del TRLEBEP, i dels supòsits en els quals en virtut de l'existència de legislació de desenvolupament pogueren aplicar-se les previsions contingudes en aquest, amb caràcter general, el parer d'este centre directiu ha sigut que quan es produïx el cessament en un lloc de lliure designació el funcionari de carrera cessat ha de ser adscrit, per eixa mateixa Administració, en un altre lloc de treball, aplicant per a això les mateixes regles establides en la seua regulació per als funcionaris pertanyents a Cossos o Escales propis de la corresponent Administració.
I això, per dos motius.
En primer lloc, per la mobilitat interadministrativa que s'havia vingut generant des de la Llei 30/1984, de 2 d'agost, i que definitivament s'ha consagrat en la Llei 7/2007, de 12 d'abril; tant la mobilitat individual, a través dels corresponents procediments de provisió de llocs de treball en els quals poguera participar personal funcionari d'altres Administracions Públiques; com la mobilitat emparada en un Conveni subscrit per les Administracions a tals efectes.
I en segon lloc, i derivat d'esta mobilitat, en virtut del principi de “igualtat de tracte”, que vindria a consagrar-se en l'article 88 del TRLEBEP, en el qual es regula la situació administrativa de serveis en altres Administracions Públiques, disposant-se en el mateix que “els funcionaris de carrera en la situació de servei en altres Administracions Públiques que es troben en aquesta situació per haver obtingut un lloc de treball mitjançant els sistemes de provisió previstos en este Estatut, es regeixen per la legislació de l'Administració en la qual estiguen destinats de manera efectiva”.
En este sentit, l'aplicació de les previsions de l'article 88 transcrites, en relació amb l'article 80.4, tots dos del TRLEBEP, permetria concloure que en els supòsits de cessament en un lloc de lliure designació, amb caràcter general, ha de ser l'Administració on venia prestant serveis la que li adscriga en un lloc de treball d'acord amb les regles que la seua pròpia normativa preveja; tot això, sense perjudici que el funcionari sol·licitara el reingrés en la seua Administració d'origen.
Confirma este parer, entre altres, la Sentència dictada amb data 29 d'octubre de 2014, per la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Castella i Lleó, que diu així:
“ (…) Però oblida l'administració demandada que el cessament acordat en l'administració autonòmica de destinació no suposa que el funcionari deixe d'estar al servei d'aquesta Administració Autonòmica, perquè el cessament no comporta de manera necessària el reingrés a l'administració d'origen, per la qual cosa ha d'entendre's que conserva la garantia anteriorment citada, havent de quedar a la disposició del Secretari General de la respectiva Conselleria, que disposarà la seua adscripció provisional (…).
(…) Per tant, la situació és de servei actiu en l'Administració de la Comunitat Autònoma, que no perd fins que sol·licite el seu reingrés a l'anomenada administració d'origen, ni tan sols pel cessament en el seu lloc de treball”.
A tot l'anterior cal afegir, que fins i tot en els supòsits en els quals resultara aplicable l'article 84.3 del TRLEBEP perquè existira legislació de desenvolupament, ha de tindre's en compte la voluntat del legislador plasmada en el precepte, en el qual es disposa, en primer lloc, l'adscripció en la pròpia Administració, i només a falta de tal adscripció, llavors procedeix que siga reingressat per l'Administració d'origen quan així siga sol·licitat pel funcionari.
Finalment, cal recordar que continuen plenament vigents les previsions contingudes en la Disposició Transitòria Novena de la Llei 15/2014, de 16 de setembre.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.