Al personal militar no li resulta d'aplicació el règim de situacions administratives previst per als funcionaris al servei de l'Administració civil. En el cas que cessen en el lloc de treball que exerceixen hauran de reincorporar-se a l'Administració militar en la situació que corresponga.
Tractament de la possibilitat de reingrés de militar a l'Administració civil
La consulta fa referència als següents antecedents: militar, pertanyent al Cos Jurídic Militar, que va prestar serveis en l'Administració autonòmica, en la qual va obtindre un lloc adjudicat pel sistema de lliure designació des del qual cessa per a passar a la situació de serveis especials per a exercir amb caràcter exclusiu el càrrec de Regidor Delegat de l'Àrea d'Hisenda i Funció Pública d'un Ajuntament.
A la llum d'aquests antecedents, i en aplicació del que es preveu en la disposició addicional onzena del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (d'ara en avant, TRLEBEP), es consulta si el funcionari ha de reingressar en l'Administració Militar, o en el seu cas, ha de reincorporar-se en l'Administració civil en la qual va tindre la seua última destinació, amb els criteris de reingrés d'esta.
La disposició addicional onzena del TRLEBEP assenyala el que segueix:
"1. El personal militar de carrera podrà prestar serveis en l'Administració civil en els termes que establisca cada Administració Pública en aquells llocs de treball en els quals s'especifique esta possibilitat, i dels quals resulten adjudicataris, d'acord amb els principis de mèrit i capacitat, prèvia participació en la corresponent convocatòria pública per a la provisió d'aquests llocs, i previ compliment dels requisits que, en el seu cas, es puguen establir per a esta fi pel Ministeri de Defensa.
2. Al personal militar que preste serveis en l'Administració civil li serà aplicable la normativa pròpia de la mateixa en matèria de jornada i horari de treball; vacances, permisos i llicències; i règim disciplinari, si bé la sanció de separació del servei només podrà imposar-se pel Ministre de Defensa.
No els serà aplicable el que es preveu per a promoció interna, carrera administrativa, situacions administratives i mobilitat, sense perjudici que puguen participar en els procediments de provisió d'altres llocs oberts a este personal en l'Administració civil.
Les retribucions a percebre seran les retribucions bàsiques que els corresponguen en la seua condició de militars de carrera, i les complementàries corresponents al lloc de treball exercit. Els possibles ascensos que puguen produir-se en la seua carrera militar no comportaran cap variació en les condicions retributives del lloc exercit.
El seu règim de Seguretat Social serà el que els corresponga com a militars de carrera.
Quan es produïsca el cessament, remoció o supressió del lloc de treball de l'Administració civil que vingueren exercint, hauran de reincorporar-se a l'Administració militar en la situació que els corresponga, sense que els siguen aplicable els criteris existents en estos supòsits per al personal funcionari civil”.
De la mera lectura del precepte, es deduïx, d'una banda, que al personal militar no li resulta d'aplicació el règim de situacions administratives previst per als funcionaris al servei de l'Administració civil i, d'altra banda, que en el cas que cessen en el lloc de treball que exerceixen hauran de reincorporar-se a l'Administració militar en la situació que corresponga.
Per part seua, l'article 113 bis de la Llei 39/2007, de 19 de novembre, de Carrera Militar, disposa el següent:
“1. Els militars de carrera que, en virtut d'un procediment de provisió de llocs de treball, obtinguen destinació en l'Administració civil, seran declarats en esta situació administrativa.
El règim jurídic d'aplicació a este personal serà el previst en la Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic.
2. La mobilitat dels militars de carrera per a la cobertura de llocs de treball en l'Administració civil estarà sotmesa a la condició de la prèvia autorització del Sotssecretari de Defensa. Per a poder participar en els procediments de provisió d'estos llocs de treball hauran de comptar amb almenys vint anys de serveis, sent-los aplicable el que es disposa en el paràgraf tercer de l'apartat 2 de l'article 110.
3. Els militars de carrera que deixen de prestar servei en l'Administració civil per qualsevol causa hauran de sol·licitar el reingrés a la situació de servei actiu en el Ministeri de Defensa, llevat que, de conformitat amb les disposicions d'esta Llei, els corresponga passar a la situació de reserva”.
El present article, ratifica, al seu torn, la previsió que quan el militar cessament en la prestació de serveis en l'Administració civil “per qualsevol causa”, incideix el precepte, haurà de sol·licitar el reingrés en l'Administració militar.
Com s'indicava en els antecedents abans exposats, el militar que venia prestant serveis en l'Administració autonòmica havia cessat en la mateixa com a conseqüència de ser nomenat Regidor Delegat de l'Àrea d'Hisenda i Funció Pública de l'Ajuntament, amb dedicació exclusiva; passant, des de llavors, com assenyala també el consultant, a la situació de serveis especials.
Els preceptes abans indicats deixen clar que la situació administrativa del militar que preste serveis en l'Administració civil serà sempre la corresponent a la seua carrera militar. Així mateix, aquests preceptes assenyalen que quan se cesse en l'Administració civil, per qualsevol causa, com ocorre en el present assumpte, els militars “hauran de reincorporar-se a l'Administració militar en la situació que els corresponga, sense que els siguen aplicable els criteris existents en estos supòsits per al personal funcionari civil”.
Per això, i atés que en este cas, el militar va cessar en l'Administració autonòmica passant a la situació de serveis especials, en la seua condició de militar, a l'empara dels preceptes indicats, hauria perdut la seua vinculació amb la citada Administració civil, per la qual cosa, una vegada que cessament en el seu lloc de Regidor, en virtut del qual va ser declarat en serveis especials, haurà de sol·licitar el seu reingrés a la situació de servei actiu en el Ministeri de Defensa, llevat que els corresponga passar a la situació de reserva o a una altra situació.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.