El permís d'adopció no genera el dret a diferir el gaudi de les vacances en la forma prevista en l'article 59 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, com si està previst expressament per a altres situacions.
Possibilitat d'ampliar l'àmbit d'aplicació de l'article 59 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes a l'efecte de permetre que el permís per adopció interrompa les vacances
La qüestió plantejada versa sobre la interrupció de les vacances en cas que sobrevinga el dret a sol·licitar el permís per adopció.
En relació amb el marc jurídic d'aplicació, l'article 59 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes disposa, en relació a les vacances per al personal al servei de l'Administració General de l'Estat i per als Organismes Públics vinculats o d'arracades d'ella, que:
“Sense perjudici de les millores que pogueren derivar-se d'acords subscrits entre l'Administració General de l'Estat o els organismes públics vinculats o dependents d'ella amb la representació dels empleats i empleades al servei de l'Administració Pública, quan el període de vacances coincidisca amb una incapacitat temporal derivada de l'embaràs, part o lactància natural, o amb el permís de maternitat, o amb la seua ampliació per lactància, l'empleada pública tindrà dret a gaudir les vacances en data diferent, encara que haja acabat l'any natural al qual corresponguen.
Gaudiran d'este mateix dret els qui estiguen gaudint de permís de paternitat”.
Per part seua, l'article 50 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, en el seu apartat segon establix:
“Quan les situacions de permís de maternitat, incapacitat temporal, risc durant la lactància o risc durant l'embaràs impedisquen iniciar el gaudi de les vacances dins de l'any natural al qual corresponguen, o una vegada iniciat el període vacacional sobrevinguera una d'aquestes situacions, el període vacacional es podrà gaudir encara que haja acabat l'any natural al fet que corresponguen i sempre que no hagen transcorregut més de díhuit mesos a partir del final de l'any en què s'hagen originat”
D'acord amb el que s'estableix en tots dos preceptes, pareix lògic entendre, en primer lloc, que perquè puga diferir-se el gaudi de les vacances a causa de la coincidència amb els permisos expressament esmentats, és necessari que les vacances estigueren fixades amb anterioritat i s'estigueren gaudint.
La possibilitat d'aplicar la previsió de l'article 50.3 del TREBEP al permís per adopció, per guarda amb finalitats d'adopció, o acolliment, tant temporal com permanent de l'article 49.b) d'aquest text legal, no pareix viable al no haver-ho previst expressament el legislador en la redacció de l'article.
Este article conté una notable relació de situacions relacionades amb el part, que poden suposar el gaudi diferit de les vacances, totes relacionades amb la mare. L'única excepció prevista expressament és el permís de paternitat que s'inclou pel legislador al final de l'article 59 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, no preveient-se cap excepció més el que porta a concloure que el permís d'adopció no genera el dret a diferir el gaudi de les vacances.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.