Compatibilitat durant la situació de suspensió ferma.
Durant la situació administrativa de suspensió ferma de funcions no resultaria d'aplicació la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al servei de les Administracions Públiques, i, per tant, no seria exigible la corresponent compatibilitat per a l'exercici d'activitats privades.
La consulta versa sobre l'aplicació de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al servei de les Administracions Públiques, a un funcionari de l'Ajuntament de XXX en situació de suspensió ferma.
Segons s'indica, un funcionari de l'Ajuntament de XXX, amb categoria d'Oficial Lletrat, en situació de suspensió ferma de funcions, ha assumit la direcció lletrada de la part demandant en un procés contenciós-administratiu plantejat contra el citat Ajuntament.
En la informació proporcionada, en concret, en l'informe elaborat per la Direcció General de Recursos Humans de l'Ajuntament de XXX que s'acompanya a la consulta, es realitzen, davant aquesta situació, les següents consideracions:
- Que el personal al servei de les Administracions Públiques que no es trobe en servei actiu, però continue mantenint la relació de subjecció especial, més enllà de les situacions administratives en què es troben, hauran d'instar autorització de compatibilitat.
- Que fins i tot estant declarada la situació de suspensió ferma de funcions, no és possible autoritzar la compatibilitat per a realitzar activitats privades contràries als interessos de l'Entitat en la qual l'empleat continua mantenint la seua condició de funcionari, especialment davant l'especial coneixement que pot tindre dels assumptes motivada per la dependència que ha tingut del servei en el qual ha desenvolupat les seues activitats.
En este sentit, s'ha de destacar que la regulació de les diferents situacions administratives no fa esment a la vinculació o no al règim d'incompatibilitats previst en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques.
Amb caràcter general no totes les situacions administratives comporten l'aplicació de la Llei 53/1984, de 26 de desembre. De fet, el parer d'esta Direcció General respecte de la situació administrativa d'excedència voluntària per interés particular és que no comporta l'aplicació d'aquesta norma.
Pel que fa a la situació de suspensió de funcions, l'article 90 del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, establix que:
“1. El funcionari declarat en la situació de suspensió quedarà privat durant el temps de permanència en la mateixa de l'exercici de les seues funcions i de tots els drets inherents a la condició. La suspensió determinarà la pèrdua del lloc de treball quan excedisca de sis mesos. (…).
3. El funcionari declarat en la situació de suspensió de funcions no podrà prestar serveis en cap Administració Pública ni en els organismes públics, agències, o entitats de dret públic dependents o vinculades a elles durant el temps de compliment de la pena o sanció”.
D'aquest precepte s'han de destacar dos aspectes, el primer, que mentre dure aquesta situació administrativa el funcionari queda privat de l'exercici de les seues funcions i de tots els drets inherents a la seua condició de funcionari; i segon, que, si bé no es poden realitzar activitats en el sector públic, no s'establix cap prohibició respecte de les activitats a realitzar en el sector privat.
És a dir, el funcionari durant la situació administrativa de suspensió ferma de funcions manca dels drets inherents a la mateixa i, a més, de les obligacions pròpies com a funcionari, situació, en el material, molt similar a la que es produïx en l'excedència voluntària per interés particular, per la qual cosa s'entén que, en aquesta situació no resultaria d'aplicació la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al servei de les Administracions Públiques, i, per tant, no seria exigible la corresponent compatibilitat per a l'exercici d'activitats privades.
Diferent qüestió és la possibilitat d'imposar sancions pel Col·legi Professional corresponent si la participació en determinats assumptes poguera suposar un incompliment dels deures deontològics dels advocats conforme al Reial decret 135/2021, de 2 de març, pel qual s'aprova l'Estatut General de l'Advocacia Espanyola o, en el seu cas, l'obertura d'un expedient disciplinari per aquesta Entitat Local si una vegada reingresse al servei actiu no s'absté d'aquells assumptes que haguera tractat en l'activitat privada.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.