logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Inici Ministeri
Ministeri Organigrama
Organigrama Ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals Secretaria d'Estat de Funció Pública Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Regulació Legal
Protecció de Dades Participació pública en projectes normatius
Participació pública en projectes normatius Consulta pública prèvia Audiència i informació pública
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Instruccions de comunicació Informació addicional Seguiment del Pla
Empleo
Empleo Personal Laboral Personal Funcionari
Portada de Ministeri
Digitalització i IA Telecomunicació i infraestructures Digitals Funció Pública
Funció Pública La secretaria
La secretaria Secretaria d'Estat de Funció Pública Directora del Gabinete de la Secretaría de Estado de Función Pública Newsletter de Funció Pública Captació de talent Actualitat
Funció Pública
Funció Pública Qui som Accés a l'Ocupació Pública Gestiona la teua vida professional com a personal empleat públic Règim Jurídic Relacions Laborals Órganos de colaboración Registre Central de Personal Espai ISPA Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Governança Pública
Governança Pública Directora General de Gobernanza Pública Simplificació administrativa i reducció de càrregues Inspecció de Serveis Atenció a la ciutadania Qualitat en les Administracions Públiques​ Transparència Govern obert Registres electrònics i notificacions Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Incompatibilitat i conflicte d'interessos Oficina de Conflictos de Intereses Membres del Govern i Alts Càrrecs de l'Administració General de l'Estat Incompatibilitats de personal al servei de les Administracions Públiques MASTERCLASS: Guia del Govern Obert Informes sobre compliment dels alts càrrecs
Comunicació Contacte Info DANA
Info DANA Medidas adoptadas en relación con la DANA Portada d'Info Dana
Inici
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Empleo
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA
Telecomunicació i infraestructures Digitals
  • La secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Comunicació
Contacte
  • Medidas adoptadas en relación con la DANA
  • Portada d'Info Dana
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 2. Carrera administrativa.

Possibilitat de finalitzar la prolongació en el servei actiu del funcionari al qual s'instruïx expedient disciplinari

No s'observa impediment legal perquè un funcionari al qual se li està instruint un procediment disciplinari puga sol·licitar la finalització de la prolongació en el servei actiu.

La cuestión planteada versa sobre la posibilidad de finalizar la prolongación en el servicio activo de un funcionario al que se le instruye un expediente disciplinario.

Així, en primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació. El Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (TREBEP) regula com a dret individual dels empleats públics el de jubilar-se segons els termes i condicions que establisca la normativa aplicable.

El règim de la jubilació en el TREBEP es troba recollit en el Capítol II del Títol IV, relatiu a la pèrdua de la relació de servei. L'article 67.3 del TREBEP establix en relació amb la jubilació que:

“La jubilació forçosa es declararà d'ofici en complir el funcionari els seixanta-cinc anys d'edat.

No obstant això, en els termes de les lleis de Funció Pública que es dicten en desenvolupament d'este Estatut, es podrà sol·licitar la prolongació de la permanència en el servei actiu com a màxim fins que es complisca setanta anys d'edat. L'Administració competent haurà de resoldre de forma motivada l'acceptació o denegació de la prolongació”.

Tenint en compte l'anterior, la qüestió plantejada se centra en si un funcionari d'Institucions Penitenciàries que es troba en situació de prolongació en el servei actiu i al qual se li està instruint un expedient disciplinari té la possibilitat de sol·licitar la finalització de la prolongació en el servei actiu.

D'acord a l'indicat en els articles 8 i 9 del TREBEP la condició inherent dels funcionaris està directament relacionada amb l'exercici de funcions retribuïdes en les Administracions públiques que, per al cas dels funcionaris de carrera, s'inicia en virtut de nomenament legal, està regulada pel dret administratiu, té caràcter permanent i, en tot cas, comprén l'exercici de les potestats públiques o la salvaguarda dels interessos generals de l'Estat i de les Administracions Públiques.

De l'assenyalat s'infereix que “els drets inherents a la seua condició”, als quals es refereix l'article 90 del TREBEP, estan directament vinculats amb les funcions exercides per estos i que la privació de drets s'entén comprensiva dels drets propis de tal condició i no d'uns altres.

En este sentit, el dret a la jubilació de l'article 14.1.n del TREBEP, no pot ser entés com un dels drets inherents a tal condició perquè aquesta condició, com s'ha assenyalat, està directament vinculada amb l'exercici d'unes funcions, mentre que la jubilació no està vinculada al va exercir de funcions públiques, sinó tot el contrari, implica el cessament definitiu en l'exercici d'aquestes, ja que la perduda de la condició suposa el cessament de funcions en tot cas, de conformitat amb l'article 63.a de l'EBEP que assenyala: “Són causes de pèrdua de la condició de funcionari de carrera: La jubilació total del funcionari.”

D'altra banda, l'article 67.3 del TREBEP i l'article 28.2 del Reial decret legislatiu 670/1987, establixen un mandat de conducta a la jubilació quan es complisquen els requisits establits en els assenyalats preceptes, no podent interpretar-se en este sentit, que el legislador haja volgut condicionar este mandat a altres circumstàncies més que a les taxades en els assenyalats articles i que són l'haver complit els 60 anys edat, el tindre almenys 30 anys de serveis efectius a l'Estat.

Finalment es deduïx que el legislador no ha volgut impedir la possibilitat que durant la tramitació d'un expedient disciplinari un funcionari puga accedir a la jubilació, ja que si així l'haguera volgut, hauria estipulat una previsió semblant a l'establida per al cas de l'excedència voluntària per interés particular, per a la qual disposa de manera taxativa la impossibilitat de concedir la mateixa en el cas que al funcionari públic se li estiga instruint expedient disciplinari.

Per tant, i pels motius exposats, no s'observa impediment legal perquè un funcionari al qual se li està instruint un procediment disciplinari puga sol·licitar la finalització de la prolongació en el servei actiu.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Política de cookies

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies