La planificació de recursos humans per part de les Administracions Públiques es realitza a través de les Ofertes d'Ocupació Públiques (OEP’s), que s'aproven anualment, i que contenen les previsions d'incorporació de noves empleades i empleats públics.
Les OEP’s inclouen les places oferides, tant per a personal funcionari de carrera, com per a personal laboral fix. En este punt del procés, es coneixeran les places disponibles en els diferents cossos i escales que poden resultar d'interés per al candidat o candidata.
En el cas de personal laboral, inclouen les places oferides a través del “IV Conveni col·lectiu únic per al personal laboral de l'Administració General de l'Estat”, a més de les oferides a través de diversos convenis específics.
Amb posterioritat a la publicació de les OEP’s, es van publicant en el BOE les convocatòries dels corresponents processos selectius associats a les places oferides. En este punt del procés, es podrà realitzar la inscripció en els processos de selecció de les convocatòries d'interés.
Per tant, els passos per a obtindre una plaça de personal empleat públic serien: