logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Inici Ministeri
Ministeri Organigrama
Organigrama Ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals Secretaria d'Estat de Funció Pública Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Regulació Legal
Protecció de Dades Participació pública en projectes normatius
Participació pública en projectes normatius Consulta pública prèvia Audiència i informació pública
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Instruccions de comunicació Informació addicional Seguiment del Pla
Empleo
Empleo Personal Laboral Personal Funcionari
Portada de Ministeri
Digitalització i IA Telecomunicació i infraestructures Digitals Funció Pública
Funció Pública La secretaria
La secretaria Secretaria d'Estat de Funció Pública Directora del Gabinete de la Secretaría de Estado de Función Pública Newsletter de Funció Pública Captació de talent Actualitat
Funció Pública
Funció Pública Qui som Accés a l'Ocupació Pública Gestiona la teua vida professional com a personal empleat públic Règim Jurídic Relacions Laborals Órganos de colaboración Registre Central de Personal Espai ISPA Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Governança Pública
Governança Pública Directora General de Gobernanza Pública Simplificació administrativa i reducció de càrregues Inspecció de Serveis Atenció a la ciutadania Qualitat en les Administracions Públiques​ Transparència Govern obert Registres electrònics i notificacions Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Incompatibilitat i conflicte d'interessos Oficina de Conflictos de Intereses Membres del Govern i Alts Càrrecs de l'Administració General de l'Estat Incompatibilitats de personal al servei de les Administracions Públiques MASTERCLASS: Guia del Govern Obert Informes sobre compliment dels alts càrrecs
Comunicació Contacte Info DANA
Info DANA Medidas adoptadas en relación con la DANA Portada d'Info Dana
Inici
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Empleo
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA
Telecomunicació i infraestructures Digitals
  • La secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Comunicació
Contacte
  • Medidas adoptadas en relación con la DANA
  • Portada d'Info Dana
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Revisió de la discapacitat durant un procés selectiu.

En aquellos casos en los que existiera duda sobre la correspondencia entre la discapacidad acreditada y el turno solicitado, deberá requerirse al aspirante para que, en el plazo de subsanación de errores, aporte la documentación necesaria para acreditar suficientemente su condición.

La consulta versa sobre la posibilidad de revisión de la discapacidad durante un proceso selectivo.

La Resolució de 9 de juliol de 2024, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, per la qual es convoquen processos selectius per a l'ingrés i l'accés en Cossos de l'Administració General de l'Estat, i s'encarrega la seua realització a la Comissió Permanent de Selecció, assenyala en el seu apartat 5 la següent regulació:

“5.1 En cadascuna de les normes específiques es recullen les places reservades per al contingent de persones amb discapacitat.

La Comissió Permanent de Selecció adoptarà les mesures oportunes que permeten a les persones aspirants amb discapacitat que així l'hagueren indicat en la sol·licitud, poder participar en les proves del procés selectiu en igualtat de condicions que la resta de participants, d'acord amb el que es preveu en el Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, pel qual es regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat.

5.2 Les persones amb discapacitat igual o superior al 33 per cent podran participar pel sistema d'accés general o bé pel contingent de reserva de persones amb discapacitat (CRD/RD), havent d'indicar-ho en el formulari de sol·licitud de participació en el procés selectiu.

5.3 Amb independència del sistema d'accés pel qual es presenten, les persones que, com a conseqüència d'una discapacitat igual o superior al 33 %, presenten especials dificultats per a la realització de les proves selectives, podran requerir en el formulari de sol·licitud les adaptacions i els ajustos raonables de temps i mitjans oportuns en les proves del procés selectiu.

Les persones interessades hauran d'indicar expressament en el formulari de participació les adaptacions de temps i/o mitjans que sol·liciten per a cadascun dels exercicis del procés selectiu. Perquè la Comissió Permanent de Selecció puga valorar la procedència o no de l'adaptació sol·licitada, les persones interessades hauran d'adjuntar necessàriament còpia del dictamen tècnic facultatiu emés per l'òrgan tècnic de qualificació del grau de discapacitat en el qual quede acreditat de manera fefaent la/s deficiència/s permanent/s que hagen donat origen al grau de discapacitat reconegut, sense que siga vàlid, a aquest efecte, cap altre document.

A tal fi, la Comissió Permanent de Selecció aplicarà les adaptacions de temps que corresponguen previstes en l'Ordre PRE/1822/2006, de 9 de juny, per la qual s'establixen criteris generals per a l'adaptació de temps addicionals en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública de persones amb discapacitat. Una vegada efectuada la valoració la Comissió Permanent de Selecció informarà de les persones aspirants interessades sobre la concessió de temps i mitjans atorgada en el seu cas.

5.4 En els processos selectius d'accés mitjançant ingrés lliure, les places reservades per a persones amb discapacitat que queden desertes no es podran acumular al torn general. En els processos selectius d'accés per promoció interna, les places no cobertes en el contingent de reserva per a persones amb discapacitat s'acumularan a les del torn general d'esta promoció interna.

5.5 A les persones que participen pel contingent reservat a persones amb discapacitat, en els exercicis que superen amb una nota superior al 50 per cent de la qualificació màxima, se'ls conservarà la qualificació en la convocatòria immediata següent, sempre que esta siga anàloga en el contingut del temari i la forma de qualificació, excepte actualització normativa. Per a fer ús d'este dret, hauran de presentar sol·licitud de participació a les proves selectives. No obstant això, si opten per realitzar l'exercici de què es tracte, quedarà sense efecte el resultat obtingut en la convocatòria immediata anterior.

​​​​​​​5.6 En el cas que algun de les persones aspirants amb discapacitat que s'haja presentat pel contingent de reserva de persones amb discapacitat superara els exercicis corresponents, però no obtinguera plaça i la seua qualificació fóra superior a l'obtinguda per altres persones aspirants del sistema d'accés general, serà inclosa per la seua ordre de qualificació en el sistema d'accés general.”

El primer que ha d'assenyalar-se és que l'acreditació de la minusvalidesa no és un dels ‘requisits generals’ indispensables de l'article 56 del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre per a poder participar en els processos selectiu; a saber: tindre la nacionalitat espanyola, capacitat funcional per a l'acompliment de les tasques, tindre compliments setze anys d'edat i no excedir de l'edat màxima de jubilació forçosa, no haver sigut separat del servei ni trobar-se en inhabilitació per a ocupacions o càrrecs públics, així com posseir la titulació exigida en la convocatòria, en els termes allí exposats.

En eixe sentit, l'acreditació de la minusvalidesa és una condició per a poder accedir a les places reservades per al contingent de persones amb discapacitat i tindre una sèrie d'adaptacions destinades a compensar la minusvalidesa de l'aspirant.

Per tant, no és necessari que esta condició, o més aviat la situació acreditada, es mantinga des del termini de presentació de sol·licituds fins a la presa de possessió, sinó que únicament haurà d'acreditar-se en el moment de presentar la sol·licitud.

En aquells casos en els quals es produïsca una revisió de la incapacitat durant el procés selectiu que determine un grau d'incapacitat inferior al requerit per a participar pel torn de persones discapacitades, este Centre Directiu entén que l'aspirant podria continuar realitzant les proves pel torn de discapacitats i que, en tot cas, hauran de respectar-se les actuacions realitzades fins al moment.

En aquells casos en què un aspirant amb un grau de minusvalidesa inferior al requerit per a participar pel torn de discapacitats passara una revisió de la mateixa que tinguera com a resultat un augment del grau de minusvalidesa igual o superior al 33%, este Centre Directiu entén que haurà de posar-se a la disposició de l'aspirant les adaptacions i els ajustos raonables necessaris de temps i mitjans per a assegurar la seua participació en condicions d'igualtat amb la resta dels aspirants, d'acord amb el que es preveu en el Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, pel qual es regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat.

D'acord amb l'article 9 de l'el Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, pel qual es regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat “una vegada finalitzat el procés selectiu, les persones que ingressen en cossos o escales de funcionaris o categories de personal laboral de l'Administració General de l'Estat i hagen sigut admesos en la convocatòria ordinària amb places reservades per a persones amb discapacitat podran sol·licitar a l'òrgan convocant la pertorbació de l'ordre de prelació per a l'elecció de les places dins de l'àmbit territorial que es determine en la convocatòria, per motius de dependència personal, dificultats de desplaçament o altres anàlogues, que hauran de ser degudament acreditats. L'òrgan convocant decidirà aquesta alteració quan es trobe degudament justificat, i haurà de limitar-se a realitzar la mínima modificació en l'ordre de prelació necessària per a possibilitar l'accés al lloc de la persona discapacitada.”

Teniendo en cuenta lo señalado anteriormente, en aquellos casos en los que, una vez superado el proceso selectivo, se haya producido un cambio en la situación acreditada de discapacidad que suponga bien una minoración del grado de minusvalía por debajo del 33%, bien una nueva calificación de la discapacidad, el único derecho que podría verse afectado es el derecho a solicitar la alteración del orden de prelación de las plazas.

Finalment, en el que a la classificació de les minusvalideses a l'efecte de determinar el torn pel qual s'accedeix al procés es refereix, este Centre Directiu entén que aquesta qualificació s'acredita mitjançant el dictamen mèdic expedit pels òrgans competents del Ministeri de Treball i Assumptes Socials (actual Ministeri de Treball i Economia Social) o, en el seu cas, de la comunitat autònoma competent, conforme al que es disposa en l'article 2 del Reial decret 2271/2004.

En aquells casos en els quals existira dubte sobre la correspondència entre la discapacitat acreditada i el torn sol·licitat, haurà de requerir-se a l'aspirant perquè, en el termini d'esmena d'errors, aporte la documentació necessària per a acreditar prou la seua condició.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Política de cookies

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies