Tots dos progenitors treballen i tenen dret al permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu, si bé la mare en este moment no està gaudint d'este permís, sinó del permís per naixement per a la mare biològica, per la qual cosa res obsta perquè l'altre progenitor puga gaudir del permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu, percebent les seues retribucions íntegres.
Permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu: criteri que tots dos progenitors treballen
Es planteja consulta sobre l'aplicació de l'article 49, lletra e) del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (d'ara en avant TRLEBEP), aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre quan tots dos progenitors són funcionaris docents i es troba la mare gaudint del permís per maternitat.
En particular, es qüestiona si el requisit que “tots dos progenitors treballen” s'entén complit en el cas que la mare estiga gaudint del permís per part podent el pare, per tant, gaudir del permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu, percebent les seues retribucions íntegres.
L'article 49, lletra e, del TRLEBEP regula el permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu en els següents termes:
“e) Permís per cura de fill menor, afectat per càncer o una altra malaltia greu: el funcionari tindrà dret, sempre que ambdues persones progenitores, adoptants, guardadores amb finalitats d'adopció o acollidores de caràcter permanent treballen, a una reducció de la jornada de treball d'almenys la meitat de la duració d'aquella, percebent les retribucions íntegres amb càrrec als pressupostos de l'òrgan o entitat on vinga prestant els seus serveis, per a la cura, durant l'hospitalització i tractament continuat, del fill o filla menor d'edat, afectat per càncer (tumors malignes, melanomes o carcinomes) o per qualsevol altra malaltia greu que implique un ingrés hospitalari de llarga duració i requerisca la necessitat de la seua cura directa, continu i permanent acreditat per l'informe del servei públic de salut o òrgan administratiu sanitari de la comunitat autònoma o, en el seu cas, de l'entitat sanitària concertada corresponent i, com a màxim, fins que el fill o persona que haguera sigut objecte d'acolliment permanent o guarda amb finalitats d'adopció complisca els 23 anys. A aquest efecte, el mer compliment dels 18 anys del fill o del menor subjecte a acolliment permanent o a guarda amb finalitats d'adopció, no serà causa d'extinció de la reducció de la jornada, si es manté la necessitat de cura directa, continu i permanent.
No obstant això, complits els 18 anys, es podrà reconéixer el dret a la reducció de jornada fins que la persona al seu càrrec complisca els 23 anys en els supòsits en què el patiment del càncer o malaltia greu haja sigut diagnosticat abans d'aconseguir la majoria d'edat, sempre que en el moment de la sol·licitud s'acrediten els requisits establits en els paràgrafs anteriors, excepte l'edat.
Així mateix, es mantindrà el dret a esta reducció de jornada fins que la persona al seu càrrec complisca 26 anys si, abans d'aconseguir els 23 anys, acreditara, a més, un grau de discapacitat igual o superior al 65 per cent.
Quan concórreguen en totes dues persones progenitores, adoptants, guardadores amb finalitats d'adopció o acollidores de caràcter permanent, pel mateix subjecte i fet causant, les circumstàncies necessàries per a tindre dret a este permís o, en el seu cas, puguen tindre la condició de beneficiàries de la prestació establida per a esta fi en el Règim de la Seguretat Social que els siga aplicable, el funcionari o funcionària tindrà dret a la percepció de les retribucions íntegres durant el temps que dure la reducció de la seua jornada de treball, sempre que l'altra persona progenitora, adoptant o guardadora amb finalitats d'adopció o acollidora de caràcter permanent, sense perjudici del dret a la reducció de jornada que li corresponga, no cobre les seues retribucions íntegres en virtut d'este permís o com a beneficiària de la prestació establida per a esta fi en el Règim de la Seguretat Social que li siga aplicable. En cas contrari, només es tindrà dret a la reducció de jornada, amb la consegüent reducció de retribucions.
Així mateix, en el cas que tots dos presten serveis en el mateix òrgan o entitat, aquesta podrà limitar el seu exercici simultani per raons fundades en el correcte funcionament del servei.
Quan la persona malalta contraga matrimoni o constituïsca una parella de fet, tindrà dret al permís qui siga el seu cònjuge o parella de fet, sempre que acredite les condicions per a ser beneficiari.
Reglamentàriament s'establiran les condicions i suposats en els quals esta reducció de jornada es podrà acumular en jornades completes.”
D'acord amb el precepte transcrit, en el cas que els dos pares del menor afectat per càncer o una altra malaltia greu treballen, només un d'ells podrà percebre les retribucions íntegres quan els dos gaudisquen d'este mateix permís.
En el supòsit plantejat en l'escrit de consulta, tots dos progenitors treballen i tenen dret al permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu, si bé la mare en este moment no està gaudint d'este permís, sinó del permís per naixement per a la mare biològica, per la qual cosa res obsta perquè l'altre progenitor puga gaudir del permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu, percebent les seues retribucions íntegres.
No obstant això, una vegada que la mare finalitze el seu permís per naixement per a la mare biològica, si els dos progenitors optaren per gaudir del permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu, haurà de tindre's en compte que un d'ells tindrà dret a la percepció de les seues retribucions íntegres, sempre que a l'altre, sense perjudici del seu dret a la reducció de jornada, se li aplique la consegüent reducció de retribucions.
A més, si els dos presten serveis en el mateix centre docent, este podrà limitar el gaudi simultani del permís per raons fundades en el correcte funcionament del servei.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.