logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Inici Ministeri
Ministeri Organigrama
Organigrama Ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals Secretaria d'Estat de Funció Pública Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Regulació Legal
Protecció de Dades Participació pública en projectes normatius
Participació pública en projectes normatius Consulta pública prèvia Audiència i informació pública
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Instruccions de comunicació Informació addicional Seguiment del Pla
Empleo
Empleo Personal Laboral Personal Funcionari
Portada de Ministeri
Digitalització i IA Telecomunicació i infraestructures Digitals Funció Pública
Funció Pública La secretaria
La secretaria Secretaria d'Estat de Funció Pública Directora del Gabinete de la Secretaría de Estado de Función Pública Newsletter de Funció Pública Captació de talent Actualitat
Funció Pública
Funció Pública Qui som Accés a l'Ocupació Pública Gestiona la teua vida professional com a personal empleat públic Règim Jurídic Relacions Laborals Órganos de colaboración Registre Central de Personal Espai ISPA Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Governança Pública
Governança Pública Directora General de Gobernanza Pública Simplificació administrativa i reducció de càrregues Inspecció de Serveis Atenció a la ciutadania Qualitat en les Administracions Públiques​ Transparència Govern obert Registres electrònics i notificacions Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Incompatibilitat i conflicte d'interessos Oficina de Conflictos de Intereses Membres del Govern i Alts Càrrecs de l'Administració General de l'Estat Incompatibilitats de personal al servei de les Administracions Públiques MASTERCLASS: Guia del Govern Obert Informes sobre compliment dels alts càrrecs
Comunicació Contacte Info DANA
Info DANA Medidas adoptadas en relación con la DANA Portada d'Info Dana
Inici
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Empleo
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA
Telecomunicació i infraestructures Digitals
  • La secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Comunicació
Contacte
  • Medidas adoptadas en relación con la DANA
  • Portada d'Info Dana
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 7. Jornada i horaris.

Criteris aplicables a la flexibilitat horari per cura de fills

Per a l'aplicació de la mesura de flexibilitat horària per a la cura de fills recollida en l'apartat 8.1 de les Instruccions de Jornada i Horaris cal fer un balanç de l'interés general, que es manifesta en les necessitats del servei, i per un altre, la conciliació de la vida familiar i professional de l'empleat o empleada públic.

La qüestió plantejada versa sobre l'aplicació de la mesura de flexibilitat horària recollida en l'apartat 8.1 de la Resolució de 28 de febrer de 2019, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, per la qual es dicten instruccions sobre jornada i horaris de treball del personal al servei de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics.

Així, aquest apartat establix que es podran adoptar mesures per a la conciliació de la vida familiar i laboral dirigides a:

“Els empleats o empleades públics que tinguen al seu càrrec persones majors, fills o filles menors de 12 anys, persones subjectes a tutela o acolliment menors de 12 anys o persones amb discapacitat, així com qui tinga al seu càrrec directe a familiars amb malaltia greu fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, tindran dret a flexibilitzar en una hora diària l'horari fix de jornada que tinguen establit. Este dret podrà exercir-se també l'any que el menor complisca l'edat de 12 anys.”

Es planteja en l'escrit de consulta el dubte de si la citada mesura consisteix en un dret dels funcionaris i funcionàries no sotmés a condició, o si per contra el seu exercici es pot veure condicionat per necessitats del servei o la primacia dels interessos generals sobre els particulars quan estos entren en col·lisió.

Així, en primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació. La mesura abans esmentada ve regulada en l'apartat 8 de les instruccions de jornada i horaris, en els següents termes:

“8. Mesures per a la conciliació de la vida familiar i laboral.

Es podran adoptar mesures per a la conciliació de la vida familiar i laboral, en el marc de les necessitats del servei, en els següents suposats:

8.1 Els empleats o empleades públics que tinguen al seu càrrec persones majors, fills o filles menors de 12 anys, persones subjectes a tutela o acolliment menors de 12 anys o persones amb discapacitat, així com qui tinga al seu càrrec directe a familiars amb malaltia greu fins al segon grau de consanguinitat o afinitat, tindran dret a flexibilitzar en una hora diària l'horari fix de jornada que tinguen establit. Este dret podrà exercir-se també l'any que el menor complisca l'edat de 12 anys (….)” (El ressaltat és propi).

Com pot veure's, el criteri que delimita la regulació de les mesures per a la conciliació de la vida familiar i laboral és el de les necessitats del servei, establint-se així que tota mesura en este sentit s'adoptarà en el marc de les necessitats de servei.

Tenint en compte l'anterior, la qüestió plantejada se centra en la mesura que ve regulada en l'apartat 8 de les instruccions de jornada i horaris, que té com a finalitat flexibilitzar en una hora diària la jornada amb l'objectiu de facilitar la conciliació de l'activitat pública amb la vida privada.

Però este intent de conjuminar totes dues situacions no pot donar lloc a la interrupció, reducció o empitjorament dels serveis públics encomanats. Han de tindre's en compte sempre els interessos generals així com la continuïtat i garantia en la prestació efectiva del servei públic enfront d'una flexibilitat horària o qualsevol altra alteració del règim de jornada i horaris que puga suposar un detriment o perjudici dels interessos generals i dels drets dels ciutadans.

D'aquesta manera, les mesures de flexibilitat horària per a la conciliació hauran de conjuminar-se amb les necessitats del servei. Respecte a este concepte, la Sentència de la Sala contenciosa administrativa de l'Audiència Nacional del 12 de Novembre de 2008 (recurs 96/2008) declara que:

“el referit concepte de «necessitats del servei» constituïx un concepte jurídic indeterminat que atorga a l'Administració un marge d'apreciació, en ordre a concretar les circumstàncies que entén que concorren en el cas per a l'exercici d'eixa facultat, havent d'aportar a l'expedient el material probatori necessari per a acreditar que la seua decisió ve recolzada en una realitat fàctica que garanteix la legalitat i oportunitat d'aquesta, així com la seua congruència amb els motius i finalitats que la justifica“.

Per tant, per a una correcta aplicació de la flexibilitat horària cal fer un balanç dels dos interessos que estan en joc: d'una banda, l'interés general, que se satisfà i garanteix mitjançant la prestació del servei públic per part del funcionari; i per un altre, la conciliació de la vida familiar i professional de l'empleat públic.

Per això, i en conclusió, és la Unitat de Personal corresponent la que haurà de valorar la conveniència de l'ús de la mesura de flexibilitat horària en atenció a les necessitats del servei; de manera que, podria limitar aquest exercici per raons degudament justificades relacionades amb el funcionament dels serveis, perquè quede salvaguardat l'interés general encomanat i la prestació d'aquest servei públic.

Todo lo anterior se indica sin perjuicio de recordar que, de acuerdo con el régimen de competencias de este centro directivo, las respuestas a consultas que emite esta dirección general poseen carácter meramente informativo y, en consecuencia, no tienen carácter de criterio vinculante, ni originan derechos ni expectativas de derecho, ni implican vinculación alguna con el tipo de procedimientos a que se refieran. Además, al carecer de carácter preceptivo o vinculante, los órganos destinatarios de dichas respuestas podrán, en su caso, adoptar finalmente una decisión que no se corresponda con el parecer contenido en las mismas.

Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Política de cookies

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies