Guia per a la realització d'estudis d'anàlisis de la demanda i d'avaluació de la satisfacció dels usuaris (edició 2014)

La Resolució de 6 de febrer de 2006, de la suprimida Secretaria General per a l'Administració Pública, va aprovar les directrius per al desenvolupament dels programes del marc general per a la millora de la qualitat establit en el Reial decret 951/2005, de 29 de juliol.
La Resolució exposava que la pròpia naturalesa dels programes de qualitat aconsellava que les instruccions operatives per al desenvolupament de tals programes anaren més de caràcter orientatiu que prescriptiu, per la qual cosa es va estimar més eficaç i adequat que revestiren la forma de guies pràctiques amb els corresponents criteris metodològics i de gestió, que facilitaren a les organitzacions públiques l'exercici de les seues activitats en este àmbit. Així, el punt segon de la Resolució determinava que el marc metodològic per a la realització dels treballs de recerca a què es refereix l'article 6.2 de l'esmentat Reial decret estaria constituït per la Guia d'orientació per a la realització d'estudis d'anàlisis de la demanda i d'enquestes de satisfacció, document que es va publicar en 2006 i que va constituir la primera edició de la Guia que ara es publica.
D'altra banda, amb posterioritat al Reial decret 951/2005, de 29 de juliol, la Conferència Sectorial d'Administració Pública va aprovar el 16 de novembre de 2009 la Carta de Compromisos amb la Qualitat de les Administracions Públiques amb el propòsit d'establir un enfocament comú per part de les diferents Administracions espanyoles, orientat a l'adopció de compromisos per al desenvolupament de la qualitat en la gestió pública i a l'alineació de les actuacions de les Administracions Públiques en matèria de qualitat i en la formulació de les seues polítiques i plans per a la millora contínua. En este marc, el 5é dels compromisos de la Carta, dedicat a l'aplicació de l'anàlisi i avaluació permanent de les normes, programes, plans i polítiques públiques, així com de les organitzacions i serveis, declara que es desenvoluparan eines de tipus qualitatiu i quantitatiu, incorporant les expectatives, percepcions i valoracions dels actors clau, amb un enfocament obert metodològicament però rigorós i estructurat.
La Guia que ara es presenta té per consegüent la doble finalitat de respondre tant al desenvolupament del Reial decret 951/2005, com a la Carta de Compromisos amb la Qualitat de les Administracions Públiques espanyoles, actualitzant al cap de huit anys el contingut de la primera Guia, per a facilitar a les organitzacions públiques l'exercici d'escolta de la veu dels seus grups d'interés.
Guia Ràpida
Esta publicació, sota la denominació d'Annex de la Guia per a la realització d'estudis d'anàlisis de la demanda i d'avaluació de la satisfacció dels usuaris, oferix en format "presentació" una Guia Ràpida per a resumir de manera pràctica tot el contingut exposat en el document principal.