Amb caràcter general, res s'oposa al fet que els interessats puguen sol·licitar la passada a la jornada completa abans del gaudi de les vacances, dies festius o períodes de jornada especial, no obstant això, una vegada finalitze el mateix si sol·licita de nou la reducció de jornada, podria comportar un frau de llei.
Possibilitat de realitzar jornada ordinària durant períodes de vacances o festius per part de funcionaris que de manera habitual realitzen jornada reduïda per interés particular
La qüestió plantejada versa sobre la possibilitat que els funcionaris acollits a una reducció de la jornada ordinària per interés particular sol·liciten la passada a la jornada ordinària en els períodes de vacances, festius o en aquells períodes en els quals existisca una jornada especial.
Així, en primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació. Les Administracions Públiques són competents per a establir l'ordenació del temps de treball del personal al seu servei, d'acord amb el que s'estableix en els articles 47 i 51 del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (TREBEP).
En l'àmbit de l'Administració General de l'Estat resulta d'aplicació la Resolució de 28 de febrer de 2019, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, per la qual es dicten instruccions sobre jornada i horaris de treball del personal al servei de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics.
En l'apartat cinqué d'aquesta Resolució es recull la possibilitat de, en aquells casos en què resulte compatible amb la naturalesa del lloc exercit i amb les funcions del centre de treball, el personal que ocupe llocs de treball el nivell de complement dels quals de destinació siga igual o inferior al 28 sol·licite a l'òrgan competent el reconeixement d'una jornada reduïda, ininterrompuda, de les 9.00 a les 14.00 hores, de dilluns a divendres, percebent el 75% de les seues retribucions.
En tot cas, la Unitat corresponent podrà denegar la jornada reduïda en el cas que no siga compatible amb la naturalesa del lloc i amb les funcions del centre de treball, o en el cas que no es complisquen els requisits establits en aquest precepte, aquesta denegació, conforme a l'article 35 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, haurà de ser motivada.
Tenint en compte l'anterior, la qüestió plantejada se centra en la possibilitat de denegar la passada a la jornada ordinària al personal al qual se li ha autoritzat la reducció de jornada per interés particular en el cas que, reiteradament, sol·liciten esta passada exclusivament en els períodes de vacances o festius i en aquells períodes de temps en què la jornada del centre és reduïda, per a així percebre durant aquests períodes la totalitat de les seues retribucions, s'informa que, es podrà aplicar el criteri seguit per este Centre Directiu, per analogia, en relació a la reducció de jornada per guarda legal.
En este sentit, amb caràcter general, i per analogia, res s'oposa al fet que els interessats puguen sol·licitar la passada a la jornada completa abans del gaudi de les vacances, dies festius o períodes de jornada especial, no obstant això, una vegada finalitze el mateix si sol·licita de nou la reducció de jornada, podria comportar un frau de llei.
Això es confirma pel que es disposa en la Sentència de 14 de maig de 1998, de la Secció Primera de la Sala Contenciós-Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Galícia, en un assumpte en el qual una funcionària volia establir períodes concrets per al gaudi del permís per reducció de guarda legal segons els seus interessos, establix en els seus Fonaments Jurídics Segon i Tercer el següent:
“ (…) És obvi que la recurrent no pretén fer ús de la reducció de jornada en les èpoques de jornada escolar continuada ni en les de vacances escolars, i sí en canvi en els restants períodes, temporalizando d'eixa manera a la seua unilateral elecció, el gaudi de la jornada reduïda. Però és obvi també que la finalitat de la norma en què la recurrent tracta de trobar empara a la seua pretensió, que no és una altra que la de compatibilitzar el treball amb la cura i l'atenció del menor, no és exactament coincident amb la perseguida per l'actora que, pel que sembla, només busca la completa percepció de les seues retribucions fora d'aquells períodes no lectius o de jornada continuada. (…)
I és que la raó que es concedisca la reducció de la jornada respon a la concreta necessitat de procurar, sense detriment del treball remunerat, l'atenció i cura del menor o disminuït; per això tal raó existeix o no existeix, la qual cosa no pareix lògic és que la mateixa aparega i desaparega segons els interessos de la demandant, temporalizando la seua petició en la forma que li convé”.
És per això que, en el cas que estes sol·licituds siguen reiterades i vagen referides, exclusivament, a períodes de vacances, festius o jornades especials, podran ser denegades de forma motivada si, d'acord a les circumstàncies concurrents, la Unitat de Personal estima que les mateixes poden constituir un frau de llei.
En conclusió, res obsta al fet que se sol·licite el canvi a jornada ordinària, sense perjudici que la Unitat de Personal avalue si existeix frau de llei en la conducta de l'empleat públic.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.