El Boletín Oficial del Estado ha publicat el Reial decret llei 29/2020, de 29 de setembre, de mesures urgents en matèria de teletreball en les Administracions Públiques i de recursos humans en el Sistema Nacional de Salut per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, amb la finalitat d'impulsar una nova forma d'organització del treball per al millor servei als interessos generals.
El Reial decret llei modifica el Reial decret legislatiu 5/2015, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, per a introduir un nou article 47 bis que regula la prestació del servei a distància mitjançant teletreball.
L'objectiu és configurar un marc normatiu bàsic perquè totes les Administracions Públiques puguen desenvolupar els seus instruments normatius propis reguladors del teletreball en els seus àmbits competencials, considerant també la competència estatal sobre legislació laboral.
Esta regulació és fruit del consens i del diàleg institucional dut a terme en els últims mesos entre l'Administració General de l'Estat, les comunitats autònomes, la Federació Espanyola de Municipis i Províncies i les organitzacions sindicals.
Els elements d'esta regulació són els següents:
- Ha de servir amb objectivitat als interessos generals.
- En tot cas, tindrà caràcter voluntari i reversible excepte en supòsits excepcionals degudament justificats.
- El personal que preste serveis mitjançant esta modalitat tindrà els mateixos deures i drets que la resta del personal que treballe presencialment.
- L'Administració competent ha de proporcionar i mantindre els mitjans tecnològics necessaris per a l'activitat.
- L'acompliment del teletreball es realitzarà en els termes de les normes de cada Administració pública, sent objecte de negociació col·lectiva en cada àmbit.
- Esta modalitat de treball no es considera ordinària ni absoluta, sinó que en cada àmbit, cada Administració competent determinarà el percentatge de la prestació, de tal manera que es combine la presencialitat i el teletreball en el règim que s'establisca, i es garantisca en tot cas l'atenció directa presencial a la ciutadania.
- El teletreball no es conceptualitza com a dret subjectiu, ja que sense perjudici de la seua voluntarietat, la seua utilització haurà de vindre supeditada al fet que es garantisca la prestació dels serveis públics, i en tot cas haurà d'assegurar-se el compliment de les necessitats del servei.
- Les tasques assignades al lloc han de ser susceptibles de poder ser realitzades mitjançant teletreball
- La persona ha de tindre competències digitals necessàries per a la prestació del servei.
- La prestació del servei haurà de ser expressament autoritzada, a través de criteris objectius per a l'accés i compatible amb la modalitat ordinària presencial.
- El teletrabajo no podrá suponer incumplimiento de la jornada y el horario que corresponda en cada caso, ni tampoco de la normativa en materia de protección de datos de carácter personal.