Al personal militar no li resulta d'aplicació el règim de situacions administratives previst per als funcionaris al servei de l'Administració civil. En el cas que cessin en el lloc de treball que exerceixen hauran de reincorporar-se a l'Administració militar en la situació que correspongui.
Tractament de la possibilitat de reingrés de militar a l'Administració civil
La consulta fa referència als següents antecedents: militar, pertanyent al Cos Jurídic Militar, que va prestar serveis en l'Administració autonòmica, en la qual va obtenir un lloc adjudicat pel sistema de lliure designació des del qual cessa per a passar a la situació de serveis especials per a exercir amb caràcter exclusiu el càrrec de Regidor Delegat de l'Àrea d'Hisenda i Funció Pública d'un Ajuntament.
A la llum d'aquests antecedents, i en aplicació del que es preveu en la disposició addicional onzena del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (d'ara endavant, TRLEBEP), es consulta si el funcionari ha de reingressar en l'Administració Militar, o en el seu cas, ha de reincorporar-se en l'Administració civil en la qual va tenir la seva última destinació, amb els criteris de reingrés d'aquesta.
La disposició addicional onzena del TRLEBEP assenyala el que segueix:
"1. El personal militar de carrera podrà prestar serveis en l'Administració civil en els termes que estableixi cada Administració Pública en aquells llocs de treball en els quals s'especifiqui aquesta possibilitat, i dels quals resultin adjudicataris, d'acord amb els principis de mèrit i capacitat, prèvia participació en la corresponent convocatòria pública per a la provisió d'aquests llocs, i previ compliment dels requisits que, en el seu cas, es puguin establir per a aquesta fi pel Ministeri de Defensa.
2. Al personal militar que presti serveis en l'Administració civil li serà aplicable la normativa pròpia de la mateixa en matèria de jornada i horari de treball; vacances, permisos i llicències; i règim disciplinari, si bé la sanció de separació del servei només podrà imposar-se pel Ministre de Defensa.
No els serà aplicable el que es preveu per a promoció interna, carrera administrativa, situacions administratives i mobilitat, sense perjudici que puguin participar en els procediments de provisió d'altres llocs oberts a aquest personal en l'Administració civil.
Les retribucions a percebre seran les retribucions bàsiques que els corresponguin en la seva condició de militars de carrera, i les complementàries corresponents al lloc de treball exercit. Els possibles ascensos que puguin produir-se en la seva carrera militar no comportaran cap variació en les condicions retributives del lloc exercit.
El seu règim de Seguretat Social serà el que els correspongui com a militars de carrera.
Quan es produeixi el cessament, remoció o supressió del lloc de treball de l'Administració civil que vinguessin exercint, hauran de reincorporar-se a l'Administració militar en la situació que els correspongui, sense que els siguin aplicable els criteris existents en aquests supòsits per al personal funcionari civil”.
De la mera lectura del precepte, es dedueix, d'una banda, que al personal militar no li resulta d'aplicació el règim de situacions administratives previst per als funcionaris al servei de l'Administració civil i, d'altra banda, que en el cas que cessin en el lloc de treball que exerceixen hauran de reincorporar-se a l'Administració militar en la situació que correspongui.
Per part seva, l'article 113 bis de la Llei 39/2007, de 19 de novembre, de Carrera Militar, disposa el següent:
“1. Els militars de carrera que, en virtut d'un procediment de provisió de llocs de treball, obtinguin destinació en l'Administració civil, seran declarats en aquesta situació administrativa.
El règim jurídic d'aplicació a aquest personal serà el previst en la Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic.
2. La mobilitat dels militars de carrera per a la cobertura de llocs de treball en l'Administració civil estarà sotmesa a la condició de la prèvia autorització del Sotssecretari de Defensa. Per a poder participar en els procediments de provisió d'aquests llocs de treball hauran de comptar amb almenys vint anys de serveis, sent-los aplicable el que es disposa en el paràgraf tercer de l'apartat 2 de l'article 110.
3. Els militars de carrera que deixin de prestar servei en l'Administració civil per qualsevol causa hauran de sol·licitar el reingrés a la situació de servei actiu en el Ministeri de Defensa, tret que, de conformitat amb les disposicions d'aquesta Llei, els correspongui passar a la situació de reserva”.
El present article, ratifica, al seu torn, la previsió que quan el militar cessament en la prestació de serveis en l'Administració civil “per qualsevol causa”, incideix el precepte, haurà de sol·licitar el reingrés en l'Administració militar.
Com s'indicava en els antecedents abans exposats, el militar que venia prestant serveis en l'Administració autonòmica havia cessat en la mateixa com a conseqüència de ser nomenat Regidor Delegat de l'Àrea d'Hisenda i Funció Pública de l'Ajuntament, amb dedicació exclusiva; passant, des de llavors, com assenyala també el consultant, a la situació de serveis especials.
Els preceptes abans indicats deixen clar que la situació administrativa del militar que presti serveis en l'Administració civil serà sempre la corresponent a la seva carrera militar. Així mateix, aquests preceptes assenyalen que quan se cessi en l'Administració civil, per qualsevol causa, com ocorre en el present assumpte, els militars “hauran de reincorporar-se a l'Administració militar en la situació que els correspongui, sense que els siguin aplicable els criteris existents en aquests supòsits per al personal funcionari civil”.
Per això, i atès que en aquest cas, el militar va cessar en l'Administració autonòmica passant a la situació de serveis especials, en la seva condició de militar, a l'empara dels preceptes indicats, hauria perdut la seva vinculació amb la citada Administració civil, per la qual cosa, una vegada que cessament en el seu lloc de Regidor, en virtut del qual va ser declarat en serveis especials, haurà de sol·licitar el seu reingrés a la situació de servei actiu en el Ministeri de Defensa, tret que els correspongui passar a la situació de reserva o a una altra situació.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.