El temps de permanència en la situació de serveis especials serà computat a l'efecte de l'adquisició del grau personal, sigui o no l'inicial, com prestat en l'últim lloc exercit en la situació de servei actiu o en el qual durant el temps de permanència en aquesta situació s'hagués obtingut per concurs, si bé el reconeixement d'aquest grau es produirà amb caràcter efectiu una vegada que el funcionari reingressi al servei actiu en el lloc corresponent.
Respecte al grau a consolidar per part d'un funcionari que ocupa un lloc de personal eventual, el criteri és que només pot consolidar el grau del lloc que efectivament exerceix si el fa en la situació de servei actiu. Si el fa en la situació de serveis especials, el temps s'ha de referir al de l'últim lloc exercit en servei actiu.
Còmput del temps de permanència en la situació de serveis especials per al reconeixement de grau personal. Especial esment a l'ocupació de llocs de personal eventual
La qüestió plantejada versa sobre el còmput del temps de permanència en la situació de serveis especials per al reconeixement de grau personal, realitzant un esment especial a l'ocupació de llocs de personal eventual.
Així, en primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació, que està format pel text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (TRLEBEP d'ara endavant), la Llei 30/1984, de 2 d'agost, de Mesures per a la Reforma de la Funció Pública (Llei 30/84 d'ara endavant) i el Reglament General d'Ingrés del Personal al Servei de l'Administració General de l'Estat i de Provisió de Llocs de treball i Promoció Professional dels Funcionaris Civils de l'Administració General de l'Estat, aprovat pel Reial decret 364/1995, de 10 de març (RGI d'ara endavant).
Tenint en compte l'anterior, per a resoldre la qüestió plantejada, a més de fer referència a la regla general recollida en la normativa aplicable, procedeix fer un esment particular als supòsits d'ocupació de llocs de treball de personal eventual.
a) Regla general
La Disposició final quarta TRLEBEP estableix en el seu número 3 que fins “que es dictin les Lleis de Funció Pública i les normes reglamentàries de desenvolupament es mantindran en vigor en cada Administració Pública les normes vigents sobre ordenació, planificació i gestió de recursos humans en tant no s'oposin al que s'estableix en aquest Estatut”. D'acord amb l'esmentada Disposició, en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat, en matèria de promoció interna, consolidació de grau personal i provisió de llocs de treball continuen vigents la Llei 30/1984 i el RGI.
En aquest context, l'article 21.1.d) de la Llei 30 /1984, estableix el següent:
“El grau personal s'adquireix per l'acompliment d'un o més posats de nivell corresponent durant dos anys continuats o tres amb interrupció. Si durant el temps en què el funcionari exerceix un lloc es modifiqués el nivell d'aquest, el temps d'acompliment es computarà amb el nivell més alt en què aquest lloc hagués estat classificat.
No obstant això el que es disposa en el paràgraf anterior, els funcionaris que obtinguin un lloc de treball superior en més de dos nivells corresponents al seu grau personal, consolidaran cada dos anys de serveis continuats el grau superior en dos nivells al qual posseïssin, sense que en cap cas puguin superar el corresponent al del lloc exercit”.
Pel que fa a la consolidació del grau personal inicial, l'article 70.3 RGI disposa que els “funcionaris consolidaran necessàriament com a grau personal inicial el corresponent al nivell del lloc de treball adjudicat després de la superació del procés selectiu, tret que amb caràcter voluntari passin a exercir un lloc de nivell inferior, i en aquest cas consolidaran el corresponent a aquest últim”.
Al seu torn, el Reglament en el seu article 70.9 es refereix al còmput del temps prestat en serveis especials a l'efecte de consolidació de grau en els següents termes:
“9. El temps de permanència en la situació de serveis especials serà computat, a l'efecte d'adquisició del grau personal, com prestat en l'últim lloc exercit en la situació de servei actiu o en el qual durant el temps de permanència en aquesta situació s'hagués obtingut per concurs”.
Per tant, amb caràcter general, el temps de permanència en la situació de serveis especials serà computat a l'efecte de l'adquisició del grau personal, sigui o no l'inicial, com prestat en l'últim lloc exercit en la situació de servei actiu o en el qual durant el temps de permanència en aquesta situació s'hagués obtingut per concurs, si bé el reconeixement d'aquest grau es produirà amb caràcter efectiu una vegada que el funcionari reingressi al servei actiu en el lloc corresponent.
b) Consolidació de grau en lloc d'eventual
Com s'ha esmentat, la garantia que recull l'article 70.9 RGI en relació amb el còmput del temps de permanència en la situació de serveis especials es refereix a l'últim lloc exercit en la situació de servei actiu (o en el qual durant el temps de permanència en aquesta situació s'hagués obtingut per concurs). Per tant, en el cas que el funcionari ocupi un lloc de personal eventual en situació de serveis especials, aquest és el criteri a aplicar.
Diferent és el cas que s'exerceixi aquest lloc en la situació de servei actiu, i en aquest cas el temps prestat en aquest lloc li computa per a consolidar aquest grau conforme a les regles generals de consolidació de grau.
A l'efecte d'exemplificar l'anterior, es recullen els següents supòsits consultats:
Suposat 1: es consulta la possibilitat de consolidar el grau personal 30 per acompliment de lloc de Nivell 30 com a personal eventual des de la situació de serveis especials. En aquest cas, el funcionari, abans de passar a la situació de serveis especials com a personal eventual, va tenir assignat un lloc de treball de nivell 28 (ja tenia consolidat aquest grau), va exercir el lloc de nivell 30 durant més de dos anys i va reingressar provisionalment a un lloc de nivell 30 que més tard adquireix amb caràcter definitiu.
D'acord amb el ja assenyalat, la garantia que recull l'article 70.9 RGI es refereix a l'últim lloc exercit en la situació de servei actiu, en aquest cas en el lloc de nivell 28.
Per tant, el temps de permanència en la situació administrativa de serveis especials serà computat, a l'efecte de consolidació del grau personal, com prestat en l'últim lloc que el funcionari hagués exercit amb caràcter definitiu en la situació de servei actiu; és a dir, en el lloc de nivell 28. Pel que, atès que ja posseeix aquest grau consolidat, el temps en serveis especials no podrà utilitzar-se per a reconèixer cap grau.
Diferent hauria estat el cas que hagués prestat el lloc de personal eventual en la situació de servei actiu, i en aquest cas el temps prestat en el lloc de nivell 30 si li hagués computat per a consolidar aquest grau, conforme a les regles generals de consolidació de grau.
Suposat 2: es consulta la possibilitat de consolidar el grau personal 30 per acompliment en serveis especials d'un lloc de treball N30 en un Ajuntament per funcionari de l'Escala Superior del Cos Nacional de Policia. En aquest cas, l'interessat exercia en el moment de la passada a la situació de serveis especials una plaça de Nivell 27.
En el cas concret de la consulta, a la llum del que es preveu en l'art. 70.9 RGI, el temps exercit en situació de serveis especials serviria per a consolidar aquest nivell 27, cas que en el moment de canvi de situació l'interessat no l'hagués consolidat prèviament. És a dir, per al cas que es planteja, el temps exercit a l'Ajuntament, només li seria vàlid per a consolidar el grau corresponent al lloc de reserva.
Qüestió diferent són els efectes “ad intra” (que pogués tenir en l'àmbit propi) del reconeixement del grau com a personal eventual que pogués realitzar l'Ajuntament en aplicació de la seva normativa i en ús de la seva potestat d'autoorganització.
En conclusió de tot l'assenyalat anteriorment:
El temps de permanència en la situació de serveis especials serà computat a l'efecte de l'adquisició del grau personal, sigui o no l'inicial, com prestat en l'últim lloc exercit en la situació de servei actiu o en el qual durant el temps de permanència en aquesta situació s'hagués obtingut per concurs, si bé el reconeixement d'aquest grau es produirà amb caràcter efectiu una vegada que el funcionari reingressi al servei actiu en el lloc corresponent.
Respecte al grau a consolidar per part d'un funcionari que ocupa un lloc de personal eventual, el criteri és que només pot consolidar el grau del lloc que efectivament exerceix si el fa en la situació de servei actiu. Si el fa en la situació de serveis especials el temps s'ha de referir al de l'últim lloc exercit en servei actiu.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.