Tots dos progenitors treballen i tenen dret al permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu, si bé la mare en aquest moment no està gaudint d'aquest permís, sinó del permís per naixement per a la mare biològica, per la qual cosa res obsta perquè l'altre progenitor pugui gaudir del permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu, percebent les seves retribucions íntegres.
Permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu: criteri que tots dos progenitors treballin
Es planteja consulta sobre l'aplicació de l'article 49, lletra e) del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (d'ara endavant TRLEBEP), aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre quan tots dos progenitors són funcionaris docents i es troba la mare gaudint del permís per maternitat.
En particular, es qüestiona si el requisit que “tots dos progenitors treballin” s'entén complert en el cas que la mare estigui gaudint del permís per part podent el pare, per tant, gaudir del permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu, percebent les seves retribucions íntegres.
L'article 49, lletra e, del TRLEBEP regula el permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu en els següents termes:
“e) Permís per cura de fill menor, afectat per càncer o una altra malaltia greu: el funcionari tindrà dret, sempre que ambdues persones progenitores, adoptants, guardadores amb finalitats d'adopció o acollidores de caràcter permanent treballin, a una reducció de la jornada de treball d'almenys la meitat de la durada d'aquella, percebent les retribucions íntegres amb càrrec als pressupostos de l'òrgan o entitat on vingui prestant els seus serveis, per a la cura, durant l'hospitalització i tractament continuat, del fill o filla menor d'edat, afectat per càncer (tumors malignes, melanomes o carcinomes) o per qualsevol altra malaltia greu que impliqui un ingrés hospitalari de llarga durada i requereixi la necessitat de la seva cura directa, continu i permanent acreditat per l'informe del servei públic de salut o òrgan administratiu sanitari de la comunitat autònoma o, en el seu cas, de l'entitat sanitària concertada corresponent i, com a màxim, fins que el fill o persona que hagués estat objecte d'acolliment permanent o guarda amb finalitats d'adopció compleixi els 23 anys. A aquest efecte, el mer compliment dels 18 anys del fill o del menor subjecte a acolliment permanent o a guarda amb finalitats d'adopció, no serà causa d'extinció de la reducció de la jornada, si es manté la necessitat de cura directa, continu i permanent.
No obstant això, complerts els 18 anys, es podrà reconèixer el dret a la reducció de jornada fins que la persona al seu càrrec compleixi els 23 anys en els supòsits en què el patiment del càncer o malaltia greu hagi estat diagnosticat abans d'aconseguir la majoria d'edat, sempre que en el moment de la sol·licitud s'acreditin els requisits establerts en els paràgrafs anteriors, excepte l'edat.
Així mateix, es mantindrà el dret a aquesta reducció de jornada fins que la persona al seu càrrec compleixi 26 anys si, abans d'aconseguir els 23 anys, acredités, a més, un grau de discapacitat igual o superior al 65 per cent.
Quan concorrin en totes dues persones progenitores, adoptants, guardadores amb finalitats d'adopció o acollidores de caràcter permanent, pel mateix subjecte i fet causant, les circumstàncies necessàries per a tenir dret a aquest permís o, en el seu cas, puguin tenir la condició de beneficiàries de la prestació establerta per a aquesta fi en el Règim de la Seguretat Social que els sigui aplicable, el funcionari o funcionària tindrà dret a la percepció de les retribucions íntegres durant el temps que duri la reducció de la seva jornada de treball, sempre que l'altra persona progenitora, adoptant o guardadora amb finalitats d'adopció o acollidora de caràcter permanent, sense perjudici del dret a la reducció de jornada que li correspongui, no cobri les seves retribucions íntegres en virtut d'aquest permís o com a beneficiària de la prestació establerta per a aquesta fi en el Règim de la Seguretat Social que li sigui aplicable. En cas contrari, només es tindrà dret a la reducció de jornada, amb la consegüent reducció de retribucions.
Així mateix, en el cas que tots dos prestin serveis en el mateix òrgan o entitat, aquesta podrà limitar el seu exercici simultani per raons fundades en el correcte funcionament del servei.
Quan la persona malalta contregui matrimoni o constitueixi una parella de fet, tindrà dret al permís qui sigui el seu cònjuge o parella de fet, sempre que acrediti les condicions per a ser beneficiari.
Reglamentàriament s'establiran les condicions i suposats en els quals aquesta reducció de jornada es podrà acumular en jornades completes.”
D'acord amb el precepte transcrit, en el cas que els dos pares del menor afectat per càncer o una altra malaltia greu treballin, només un d'ells podrà percebre les retribucions íntegres quan els dos gaudeixin d'aquest mateix permís.
En el supòsit plantejat en l'escrit de consulta, tots dos progenitors treballen i tenen dret al permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu, si bé la mare en aquest moment no està gaudint d'aquest permís, sinó del permís per naixement per a la mare biològica, per la qual cosa res obsta perquè l'altre progenitor pugui gaudir del permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu, percebent les seves retribucions íntegres.
No obstant això, una vegada que la mare finalitzi el seu permís per naixement per a la mare biològica, si els dos progenitors optessin per gaudir del permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu, haurà de tenir-se en compte que un d'ells tindrà dret a la percepció de les seves retribucions íntegres, sempre que a l'altre, sense perjudici del seu dret a la reducció de jornada, se li apliqui la consegüent reducció de retribucions.
A més, si els dos presten serveis en el mateix centre docent, aquest podrà limitar el gaudi simultani del permís per raons fundades en el correcte funcionament del servei.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.