S'entén que per a l'accés als Cossos “generals” del Subgrup A1, no cal concórrer –com s'ha exposat- simplement amb el títol de Màster Universitari, sent necessari estar en possessió del títol de Grau o del corresponent títol de l'anterior regulació.
Per part seva, per a l'accés als Cossos “especials”, l'objecte essencial dels quals és l'exercici d'una professió regulada, s'exigeix estar en possessió del títol que habilita per a l'exercici de la professió regulada, és a dir, s'ha d'estar en possessió del títol o títols que en cada cas facultin per a l'exercici d'aquesta.
Així, si el títol que habilita per a l'exercici de la professió és el de Màster Universitari o el corresponent a l'anterior ordenació (Enginyer o Arquitecte) serà un d'aquests el que haurà de posseir qui pretengui participar en la convocatòria; sempre, com s'indica, que es tracti d'un Cos o Escala l'objecte de la qual sigui el desenvolupament de funcions corresponents a una professió regulada.
Títol necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades.
Es planteja en aquesta consulta quin títol és necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades.
Així mateix, i per a una convocatòria per a un lloc de Tècnic per al qual s'exigeix de manera genèrica la titulació de Grau, Llicenciatura, Enginyeria o Arquitectura: si hi ha la possibilitat d'accés de persones que no posseeixen el Grau, però sí que posseeixen una Enginyeria Tècnica i un Màster habilitant per a l'exercici d'alguna de les professions regulades d'Enginyer.
És necessari, en primer lloc, determinar el règim competencial en aquesta matèria.
Així, és el Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports el Departament ministerial competent en matèria de titulacions oficials; sent, així mateix, a qui correspon establir, en el seu cas, les corresponents equivalències entre títols.
D'altra banda, el règim de professions regulades és competència del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.
Una vegada aclarit aquest extrem, i sense perjudici del que finalment poguessin informar aquests Departaments ministerials, cal indicar el que segueix:
L'article 76 i la Disposició transitòria tercera del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic (TRLEBEP), aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, regulen els requisits de titulació per a l'ingrés com a personal funcionari al servei de les Administracions Públiques.
En concret, per a l'accés als Cossos o Escales del Grup A –Subgrups A1 i A2- disposa que: “s'exigirà estar en possessió del títol universitari de Grau. En aquells supòsits en els quals la Llei exigeixi un altre títol universitari serà aquest el que es tingui en compte”.
Per tant, segons el precepte transcrit, per a l'ingrés en el Grup A, Subgrup A1 i Subgrup A2, s'ha de posseir el títol universitari de Grau o, en el seu cas, aquell altre títol universitari que exigeixi la Llei.
A més, han de tenir-se en compte les previsions establertes per als títols universitaris oficials corresponents a l'anterior ordenació ja que, segons preveu en la Disposició addicional primera del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s'estableix l'organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d'assegurament de la seva qualitat, en els mateixos termes que abans el feia el Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials, com segueixen
“Disposició addicional primera. Eficàcia dels títols universitaris oficials corresponents a l'ordenació prèvia a l'EEES.
1. Els títols universitaris oficials obtinguts conforme a plans d'estudis anteriors a l'actual ordenació dels ensenyaments universitaris implementats sota els principis de l'Espai Europeu d'Educació Superior mantindran tots els seus efectes acadèmics i, en el seu cas, professionals.”
En aquest sentit, s'entén que els títols universitaris oficials de l'anterior ordenació continuen sent vàlids per a l'accés als Cossos o Escales de funcionaris en els mateixos termes que l'eren d'acord amb l'anterior ordenació. Així, els títols de Llicenciat, Enginyer o Arquitecte faculten també per a l'accés als Cossos inclosos en el Subgrup A1.
Per tant, com a regla general, per a l'accés al Subgrup A1, caldrà estar en possessió del títol de Grau, Llicenciat, Arquitecte o Enginyer.
Així mateix, amb base en la nova ordenació universitària, es ve entenent que el títol oficial de Màster Universitari no constitueix, per si sol, títol habilitant per a l'accés al Grup A, sent precís, en aquest sentit, estar en possessió a més, bé del títol oficial de Grau, bé d'algun altre títol oficial de l'anterior ordenació universitària que hagi permès l'accés al Màster.
En aquest sentit, cal distingir entre aquells Cossos i Escales que no exigeixen un títol determinat per a l'ingrés en aquests, sinó simplement estar en possessió d'un títol universitari oficial d'un determinat nivell –p. ex., títol de Grau o Graduat-; d'aquells altres Cossos per als quals sí que s'exigeix estar en possessió d'un títol oficial concret.
Així, quan s'exigeix estar en possessió d'un títol universitari oficial qualsevol, la referència és, segons la Llei, el títol de Grau o els títols universitaris oficials de l'anterior ordenació (Llicenciat, Enginyer o Arquitecte); no obstant això, la tinença del títol de Màster Universitari no implica, sempre i en tot cas, que a més s'ostenti un d'aquests títols, ja que, en determinades situacions, s'ha pogut accedir als estudis de Màster sense estar en possessió d'aquells.
Per aquest motiu es venja indicant que el títol de Màster Universitari no acredita estar en possessió del títol de Grau o d'algun dels títols de l'ordenació anterior que habiliten per a l'accés al Subgrup A1 - Llicenciat, Enginyer o Arquitecte-, i que, per tant, per a l'accés a un Cos o Escala del Subgrup A1 s'exigeixi, atesa de l'ordenació universitària vigent, posseir el Grau a més del Màster.
A més, alguns ordenaments autonòmics, en desenvolupament de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, i fent ús de la previsió continguda en l'article 76 abans indicada –de “un altre títol universitari que exigeixi la llei”-, vénen exigint per a l'ingrés en els Cossos classificats en el Subgrup A1 estar en possessió de tots dos títols, Grau i Màster Universitari, tots dos; o bé, estar en possessió d'algun dels títols de l'anterior ordenació ja indicats - Llicenciat, Enginyer o Arquitecte-.
Referent a això, i si bé l'és només a efectes acadèmics, la regulació del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior (BRESSOLES), continguda, essencialment, en el Reial decret 889/2022, de 18 d'octubre, pel qual s'estableixen les condicions i els procediments d'homologació, de declaració d'equivalència i de convalidació d'ensenyaments universitaris de sistemes educatius estrangers i pel qual es regula el procediment per a establir la correspondència al nivell del Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior dels títols universitaris oficials pertanyents a ordenacions acadèmiques anteriors, així com les diferents Resolucions que s'han adoptat en desenvolupament d'aquest, han vingut a establir la correspondència dels seus nivells preveient que els títols de l'anterior ordenació –Llicenciat, Arquitecte i Enginyer- es classifiquen en el Nivell 3 del MECES, igual que els títols de Màster Universitari de la nova ordenació; mentre que els títols de l'anterior ordenació –Diplomat Universitari, Arquitecte Tècnic i Enginyer Tècnic- es classifiquen en el Nivell 2 del MECES; igual que els títols de Graduat de la nova ordenació.
Aquestes previsions indicades, que resulten d'aplicació per a l'ingrés en Cossos o Escales per als quals no s'exigeix un determinat títol universitari, han de ser posades en relació amb els casos en els quals sí que s'exigeix un títol universitari concret, que sol coincidir amb aquells Cossos que vénen exercint una “professió regulada”, i que troben la seva base en la previsió continguda en l'article 76 TRLEBEP, que preveu que quan la Llei exigeixi un altre títol universitari serà aquest al qual ha d'atendre's.
Referent a això cal recordar que el terme “Llei” no es refereix únicament a la norma que formalment ha estat així promulgada, sinó que també s'inclou en aquest aquelles normes que, en el nostre ordenament, posseeixen igual o “major” força.
En aquest sentit, les normes comunitàries són d'obligat compliment per als Estats membres resultant prevalents enfront del Dret nacional.
Així mateix, ha de recordar-se, ja dins de l'ordenament comunitari, que determinades normes, en concret, les Directives, no estableixen la forma en la qual han d'incloure's en el nostre ordenament, però sí la finalitat que persegueixen, havent de ser transposades al mateix prevalent, com ja s'ha indicat, sobre el Dret intern.
Així, la regulació comunitària de les professions regulades ha estat objecte d'incorporació a l'ordenament jurídic espanyol, a través del Reial decret 1837/2008, de 8 de novembre, pel qual es transposa al nostre ordenament la Directiva 2005/36/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de setembre de 2005, i la Directiva 2006/100/CE, del Consell, de 20 de novembre de 2006, relatives al reconeixement de qualificacions professionals, així com a determinats aspectes de l'exercici de la professió d'advocat.
En concret, l'article 12.9 del citat Reial decret preveu que:
“Quan es tracti de títols que habilitin per a l'exercici d'activitats professionals regulades a Espanya, el Govern establirà les condicions a les quals hauran d'adequar-se els corresponents plans d'estudis, que a més hauran d'ajustar-se, en el seu cas, a la normativa europea aplicable. Aquests plans d'estudis deuran, en tot cas, dissenyar-se de manera que permetin obtenir les competències necessàries per a exercir aquesta professió. A tals efectes la Universitat justificarà l'adequació del pla d'estudis a aquestes condicions.
En aquells supòsits en què la normativa comunitària imposi especials exigències de formació, el Govern establirà les condicions a les quals es refereix el paràgraf anterior, encara que el corresponent títol de Grau no habiliti per a l'exercici professional de què es tracti però constitueixi requisit d'accés al títol de Màster que, si escau, s'hagi determinat com a habilitant”.
I l'article 15.4 del mateix Reial decret estableix que:
“Quan es tracti de títols que habilitin per a l'exercici d'activitats professionals regulades a Espanya, el Govern establirà les condicions a les quals hauran d'adequar-se els corresponents plans d'estudis, que a més hauran d'ajustar-se, en el seu cas, a la normativa europea aplicable. Aquests plans d'estudis deuran, en tot cas, dissenyar-se de manera que permetin obtenir les competències necessàries per a exercir aquesta professió. A tals efectes la Universitat justificarà l'adequació del pla d'estudis a aquestes condicions”.
Per part seva, la Disposició addicional novena preveu el següent:
“El Ministeri d'Educació i Ciència precisarà els continguts de l'annex I del present reial decret, als quals hauran d'ajustar-se les sol·licituds per a l'obtenció de la verificació dels plans d'estudis en els casos a què es refereixen els articles 12.9 i 15.4 d'aquest reial decret, previ informe del Consell d'Universitats i oïdes, en el seu cas, els col·legis i associacions professionals concernits”.
Per això, sembla obvi que si s'exerceix una professió regulada, com és la d'Enginyer Agrònom, per exemple, s'hagin d'ostentar els coneixements i altres habilitats o competències que exigeix la mateixa, més fins i tot si es tracta d'una activitat que afectarà dels interessos generals i als interessos col·lectius i individuals dels ciutadans. De fet, cap norma ha establert cap exempció de titulació per a l'exercici d'una professió regulada en l'àmbit de l'Administració Pública.
I això perquè la legislació vigent disposa que els coneixements, habilitats i capacitats d'una professió regulada només s'adquireixen i acrediten mitjançant la superació de la totalitat dels ensenyaments que condueixen a l'obtenció del corresponent títol habilitant per a l'exercici de la corresponent professió, sense que existeixi cap altre llit equivalent, ni tan sols el procés selectiu d'ingrés en l'Administració Pública.
Per tant, per a l'accés a cadascun dels Cossos o Escales per a l'acompliment de professions regulades, l'interessat haurà d'estar en possessió de la corresponent titulació que habiliti per a l'exercici de la corresponent professió, com pot ser, en cas d'Enginyer Agrònom, el títol oficial de Màster Universitari corresponent, o el títol oficial d'Enginyer del règim anterior de titulacions universitàries.
En aquest sentit, per a l'accés als estudis que donen lloc al títol de Màster Universitari –que serà el títol que finalment faculta per a l'accés a la professió-, atesa de la nova ordenació universitària, cal estar en possessió del corresponent títol de Grau que faculta per a l'accés a aquests ensenyaments o, en el seu cas, del corresponent títol d'Enginyer tècnic de l'anterior ordenació.
Per aquest motiu, atenent únicament de la nova ordenació universitària, qui està en possessió del títol de Màster Universitari corresponent a una professió regulada, ha d'estar en possessió, així mateix, del títol de Grau que faculta per a l'accés a aquests estudis, la qual cosa permet afirmar en aquest cas que qui posseeix el títol de Màster també posseeix el de Grau.
No obstant això, això no és obstacle perquè, ara atès del règim establert per als títols de l'anterior ordenació, també puguin accedir als estudis de Màster Universitari corresponent a una professió regulada els qui posseeixen un títol corresponent de l'anterior ordenació que permeti accedir al mateix (p. ex., Enginyer Tècnic o Arquitecte Tècnic).
En conclusió, s'entén que per a l'accés als Cossos “generals” del Subgrup A1, no cal concórrer –com s'ha exposat- simplement amb el títol de Màster Universitari, sent necessari estar en possessió del títol de Grau o del corresponent títol de l'anterior.
Per part seva, per a l'accés als Cossos “especials”, l'objecte essencial dels quals és l'exercici d'una professió regulada, s'exigeix estar en possessió del títol que habilita per a l'exercici de la professió regulada, és a dir, s'ha d'estar en possessió del títol o títols que en cada cas facultin per a l'exercici d'aquesta.
Així, si el títol que habilita per a l'exercici de la professió és el de Màster Universitari o el corresponent a l'anterior ordenació (Enginyer o Arquitecte) serà un d'aquests el que haurà de posseir qui pretengui participar en la convocatòria; sempre, com s'indica, que es tracti d'un Cos o Escala l'objecte de la qual sigui el desenvolupament de funcions corresponents a una professió regulada.
Com a complement a la conclusió exposada en els paràgrafs anteriors, es trasllada aquí part d'un informe de data 5 de maig de 2014 de la Direcció General de Política Universitària, adscrita a la Secretaria General d'Universitats, referent a la qüestió que ens plantegen:
«(…) La substitució dels títols del Catàleg de Llicenciat, Arquitecte, Enginyer, Diplomat, Arquitecte Tècnic i Enginyer Tècnic pels nous títols no es realitza de manera que a cada títol del Catàleg li correspongui un únic títol de Grau o, en el seu cas, de Màster, posats aquests no tenen directrius generals pròpies i no s'identifiquen amb una denominació única, com els anteriors, sinó que les denominacions són les que, en cada cas, acorden les universitats i són verificades pel Consell d'Universitats a través del llit procedimental previst en el citat Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, en la redacció donada pel Reial decret 861/2010, de 2 de juliol. L'única excepció en aquest plantejament la constitueixen aquells títols que donen accés a l'exercici de professions regulades. En aquests casos sí que existeixen directrius generals pròpies i reserva de denominació, que són les establertes en els corresponents Acords de Consell de Ministres i en les oportunes Ordres Ministerials, encara que això no vol dir que no càpiguen altres denominacions diferents de la reserva.
Aquesta circumstància de la substitució dels títols i la desaparició del Catàleg de Títols Universitaris Oficials, amb la conseqüent eliminació de la denominació única de títol en totes les universitats, dificulta la identificació a l'hora de poder determinar els títols que han d'exigir-se com a requisit de participació en una convocatòria per a accedir a llocs de treball que requereixen una determinada qualificació, per la qual cosa es fa necessari fixar nous criteris (diferents a la denominació del títol) per a establir les titulacions requerides en una convocatòria.
Referent a això, per tal com tots els plans d'estudis conduents a l'obtenció dels nous títols oficials es dissenyen en termes de competències que han d'adquirir els estudiants, una fórmula consisteix en la identificació de les competències l'adquisició de les quals hagi d'acreditar-se per a l'acompliment del lloc de treball de què es tracti. Una vegada identificades, basta la comparació amb la formació acreditada per l'aspirant per a saber si estan o no compreses. (…)
Ara bé, cal tenir en compte que existeixen professions regulades l'exercici de les quals requereix, a més del corresponent títol de Grau, la possessió d'un títol específic de Màster. Aquesta situació se circumscriu a un grup molt reduït de titulacions que són les que habiliten per a l'exercici de les professions d'Enginyer Agrònom, Enginyer Aeronaútico, Enginyer de Camins, Canales i Ports, Enginyer Industrial, Enginyer de Mines, Enginyer forestal, Enginyer Naval i Oceànic, Enginyer de Telecomunicació (…). En aquest cas, serà el títol específic de Màster, i no del Grau el requerit per al corresponent accés.
Així, i a tall d'exemple, en el cas que es vulgui cobrir una plaça que requereixi l'exercici de la professió regulada d'Enginyer de Camins, Canales i Ports, com indica en el seu escrit, el títol o títols que s'han de requerir són aquells als quals la legislació vigent atribueix el caràcter d'habilitants a aquest efecte. Aquests títols són, d'una banda, el d'Enginyer de Camins, canals i Ports de l'anterior ordenació universitària, inclòs en el Catàleg de Títols Universitaris Oficials publicat en l'Annex del Reial decret 1954/1994, de 30 de setembre, sobre homologació de títols als d'aquest Catàleg; i, per una altra, els títols específics de Màster Universitari aprovats d'acord amb la nova ordenació universitària, i que impliquen la prèvia possessió del títol de Grau corresponent. Aquests títols de Màster han d'ajustar-se a les directrius generals establertes en l'Orde CIN/309/2009, de 9 de febrer, per la qual s'estableixen els requisits per a la verificació dels títols universitaris oficials que habilitin per a l'exercici de la professió d'Enginyer de Camins, Canales i Ports (BOE 18 de febrer de 2009). (…).
Només en aquests casos concrets de títols de Màster habilitants per a l'exercici professional no resulta d'aplicació el principi general d'accés al grup A (subgrup A1) amb un títol de Grau, ja que, excepte en els casos indicats, els títols de Màster Universitari no donen accés per si mateixos a cap grup de classificació professional de l'Administració Pública.
Per això, també es fa necessari precisar que si bé aquells que es trobin en possessió d'un títol oficial de Diplomat, Arquitecte Tècnic o Enginyer Tècnic, poden accedir als ensenyaments oficials de Màster sense necessitat de cap requisit addicional més enllà dels requisits específics i criteris de valoració de mèrits que estableixin les universitats, això no implica que un títol de Diplomat Universitari complementat per un títol de Màster pugui considerar-se títol habilitant per a l'accés a Cossos i Escales del Grup A (subgrup A1). Tal com s'ha indicat, la titulació exigida per a aquest accés és la d'un títol de Grau o, en el seu cas, de Llicenciat, Arquitecte o Enginyer i no existeix homologació o cap equivalència entre els títols establerts conforme a la nova ordenació dels ensenyaments universitaris oficials i els anteriors del Catàleg de Títols Universitaris Oficials.»
En segon lloc, correspon analitzar ara si el títol d'Enginyer Tècnic i Màster habilitant per a l'exercici a una professió regulada d'Enginyer s'acceptaria per a presentar-se a una convocatòria en la qual s'exigeix la titulació de Grau, Llicenciatura, Enginyeria o Arquitectura.
Com ja es va indicar en l'apartat anterior, l'article 76 del TRLEBEP disposa que per a l'accés als cossos o escales del Grup A –Subgrups A1 i A2- s'exigirà estar en possessió del títol universitari de Grau i, per a l'accés als cossos o escales del Grup A –Subgrups A1 i A2- disposa que: “s'exigirà estar en possessió del títol universitari de Grau. En aquells supòsits en els quals la Llei exigeixi un altre títol universitari serà aquest el que es tingui en compte”.
També indiquem que, no obstant això el que es preveu en l'esmentat precepte, i amb base en la Disposició Transitòria Tercera del Text Refós, s'entén que fins que no es generalitzi la implantació dels nous títols universitaris a què es refereix l'article 76, per a l'accés a la funció pública continuaran sent vàlids els títols universitaris vigents a l'entrada en vigor d'aquest Estatut.
D'aquesta manera, per exemple, en les convocatòries actuals per a la participació en proves selectives d'accés a cossos o escales del Subgrup A1 s'exigeix estar en possessió o en condicions d'obtenir el títol de Llicenciat, Enginyer, Arquitecte o Grau.
A més, ha de tenir-se en compte les previsions establertes per als títols universitaris oficials corresponents a l'anterior ordenació ja que, com indiquem, la Disposició addicional primera relativa del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s'estableix l'organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d'assegurament de la seva qualitat (norma que deroga el Reial decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials), assenyala:
“Els títols universitaris oficials obtinguts conforme a plans d'estudis anteriors a l'entrada en vigor del present reial decret mantindran tots els seus efectes acadèmics i, en el seu cas, professionals”.
En aquest sentit, s'entén que els títols universitaris oficials de l'anterior ordenació continuen sent vàlids per a l'accés als Cossos o Escales de funcionaris en els mateixos termes que l'eren d'acord amb l'anterior ordenació. Així, els títols de Llicenciat, Enginyer o Arquitecte faculten també per a l'accés als Cossos o escales inclosos en el Subgrup A1.
Per tant, com a regla general, per a l'accés al Subgrup A1, caldrà estar en possessió del títol de Grau, Llicenciat, Arquitecte o Enginyer.
En aquest sentit, es va indicar que la tinença del títol de Màster Universitari no implica, sempre i en tot cas, que a més s'ostenti un d'aquests títols, ja que, en determinades situacions, s'ha pogut accedir als estudis de Màster sense estar en possessió d'aquells.
En aquest sentit, i amb base en l'informe de 2 de juliol de 2008 elaborat a aquest efecte per la Subdirecció General de Règim Jurídic i Coordinació Universitària, quant als antics i els nous títols acadèmics universitaris per a l'accés a la funció pública, cal concloure el següent:
El Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s'estableix l'organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d'assegurament de la seva qualitat, estableix una nova ordenació dels ensenyaments universitaris oficials, inspirada en altres principis i conduents a l'obtenció de noves titulacions: Grau, Màster i Doctorat.
Aquesta nova estructura substitueix a l'anterior però això no significa que els actuals títols i els nous que s'estableixin conforme a la citada norma siguin equivalents entre si.
El citat Reial decret no preveu cap procediment per a l'homologació o equivalència dels actuals títols universitaris oficials de Llicenciat, Arquitecte i Enginyer, o Diplomat, Arquitecte Tècnic i Enginyer Tècnic, amb els nous de Grau, Màster i Doctor.
Únicament, en la seva Disposició addicional primera, a més de salvaguardar els drets acadèmics i professionals dels títols actuals, estableix la possibilitat d'un reconeixement de crèdits, conformement al que es preveu en la norma, als qui estant en possessió d'un dels actualment vigents títols oficials, pretenguin cursar ensenyaments dirigits a l'obtenció d'un títol de Grau.
D'altra banda, i com a si el títol de Màster habilita per a l'accés a cossos o escales classificats en el Subgrup A1, indica l'esmentada Subdirecció General de Règim Jurídic i Coordinació Universitària que “tampoc l'haver obtingut un títol de postgrau, com és el títol oficial de Màster Universitari, comporta l'equivalència dels estudis que han donat accés al mateix amb un títol de Grau o amb un títol de llicenciat, Arquitecte o Enginyer.” Així, segons s'estableix en l'apartat 4 de l'article 17, l'admissió en el Màster no implica modificació dels efectes acadèmics i, en el seu cas, professionals, que corresponguin al títol previ, ni el seu reconeixement a altres efectes que els de cursar aquests ensenyaments.
Així mateix, la formació addicional que, segons preveu aquesta Disposició addicional primera, poden exigir les universitats als Diplomats, Arquitectes Tècnics i Enginyers Tècnics, també és només a l'efecte de la seva admissió en els nous ensenyaments oficials de Màster i, en cap cas comporta l'anivellament amb estudis de Llicenciat, Arquitecte o Enginyer.
En resum, l'article 76 del TREBEP exigeix per a l'accés al Grup A (Subgrup A1) el títol de Grau o, en el seu cas, Llicenciat, Arquitecte o Enginyer. Com ja s'ha indicat, l'obtenció d'un títol oficial de Màster no implica la possessió de cap dels títols requerits per a l'accés a aquest Subgrup A1. Així mateix, fins i tot sent un títol de postgrau, tampoc implica la possessió d'un títol de Grau.
Per tant, cal concloure que el títol oficial de Màster Universitari no constitueix títol habilitant per a l'accés al Grup A (Subgrup A1), sinó quan, a més d'aquest títol, es posseeixi així mateix algun dels altres títols exigits per a l'accés a aquest Subgrup.
En conclusió, com a regla general, per a l'accés al Subgrup A1, caldrà estar en possessió del títol de Grau, Llicenciat, Arquitecte o Enginyer; i, per a l'accés al Subgrup A2, del títol de Grau, Diplomat Universitari, Arquitecte Tècnic i Enginyer Tècnic, per la qual cosa s'entén que per a l'accés als Cossos del Grup A, Subgrup A1, no cal concórrer –com s'ha exposat- amb el títol de Diplomat Universitari o Enginyer Tècnic i Màster.
Diferent qüestió seria si es tractés d'accés a l'ocupació pública a cossos en els casos en els quals sí que s'exigeix un títol universitari concret, que sol coincidir amb aquells Cossos que vénen exercint una “professió regulada”, l'argumentació de la qual s'ha exposat més amunt, i que troben la seva base en la previsió continguda en l'article 76 del TRLEBEP, que preveu que quan la Llei exigeixi un altre títol universitari serà aquest al qual ha d'atendre's.
Tot això sense perjudici, com ja es va indicar, de les competències atribuïdes a altres Departaments Ministerials als quals els correspongui informar sobre el règim de titulacions oficials, equivalències de títols i sobre el règim de professions regulades.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.