logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Inici Ministeri
Ministeri Organigrama
Organigrama Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales Secretaria d'Estat de Funció Pública Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Regulació Legal
Protecció de Dades Participació pública en projectes normatius
Participació pública en projectes normatius Consulta pública prèvia Audiència i informació pública
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Instruccions de comunicació Informació addicional Seguiment del Pla
Ocupació
Ocupació Personal Laboral Personal Funcionari
Portada de Ministeri
Digitalització i IA Telecomunicació i infraestructures Digitals Funció Pública
Funció Pública La secretària
La secretària Secretaria d'Estat de Funció Pública Directora del Gabinet de la Secretaria d'Estat de Funció Pública Newsletter de Funció Pública Captació de talent Actualitat
Funció Pública
Funció Pública Qui som Accés a l'Ocupació Pública Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic Règim Jurídic Relacions Laborals Órganos de colaboración Registre Central de Personal Espai ISPA Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Governança Pública
Governança Pública Directora General de Gobernanza Pública Simplificació administrativa i reducció de càrregues Inspecció de Serveis Atenció a la ciutadania Qualitat en les Administracions Públiques​ Transparència Govern obert Registres electrònics i notificacions Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Incompatibilitat i conflicte d'interessos Oficina de Conflictos de Intereses Membres del Govern i Alts Càrrecs de l'Administració General de l'Estat Incompatibilitats de personal al servei de les Administracions Públiques Informes sobre compliment dels alts càrrecs MASTERCLASS: Guia del Govern Obert
Comunicació Contacte Info DANA
Info DANA Mesures adoptades en relació amb la DANA Portada d'Info Dana
Inici
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA
Telecomunicació i infraestructures Digitals
  • La secretària
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Comunicació
Contacte
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
texto

Funció Pública

    • Portada de Qui som
    • Directora General de Funció Pública
    • Subdirector General de Planificació de Recursos Humans i Retribucions
    • Subdirectora General de Ordenación de Recursos Humanos
    • Subdirector General de Relacions Laborals
    • Subdirectora General de Relacions amb Altres Administracions
    • Subdirector General de Régimen Jurídico
      • Anar a Subdirectora General de Dades per a l'Ocupació Pública
        • Anar a Subdirecció General de Dades per a l'Ocupació Pública
        • Qui som
        • Una mica d'història
    • Subdirectora General del Sector Públic Institucional
    • Jefa de la Unidad de Asistencia Técnica
    • Portada de Accés a l'Ocupació Pública
      • Anar a Resol dubtes
      • Què és l'ocupació pública, i quin tipus d'empleades i empleats públics existeixen?
      • Per què és atractiu per a mi l'ocupació pública?
      • Com puc accedir a l'ocupació pública i quins són els requisits necessaris?
      • Quines opcions estan actualment disponibles, i com accedeixo a elles?
      • Anar a Coneix a fons l'Ocupació Pública
        • Anar a Butlletí Estadístic del personal al servei de les Administracions Públiques
        • Boletines anteriores a 2006
        • Histórico de noticias
      • Evolució dels efectius de les Administracions Públiques
      • Evolució dels efectius de les Comunitats Autònomes per àrea d'activitat
      • Estudis d'envelliment de les plantilles en les Administracions Públiques
      • Anar a Jornades de Captació de Talent
      • Jornades de Captació de Talent 2023
      • Jornades de Captació de Talent 2022
      • Jornades de Captació de Talent 2021
      • Jornades de Captació de Talent 2020
      • Jornades de Captació de Talent 2019
      • Jornades de Captació de Talent 2024
      • Anar a Convocatòries Personal Laboral
      • Informació sobre Convocatòries per a Personal Laboral de l'IV Conveni Únic
      • Convocatòries de Personal Laboral fora de l'IV Conveni Únic
      • Anar a Ofereixis d'Ocupació Pública
        • Anar a 2024
        • Distribució de places per àrees d'interès
        • Reserva de places per a persones amb discapacitat
        • Anar a 2023
        • Distribució de places d'accés lliure per grup de personal funcionari i personal laboral
        • Distribució de places per àrees d'interès
        • Reserva de places per a persones amb discapacitat
        • Anar a 2022
        • Distribució de places d'accés lliure per grup de personal funcionari i personal laboral
        • Reserva de places per a personal amb discapacitat
        • Distribució de places per àrees d'interès
      • Anar a Convocatòries Personal Funcionari
      • Cossos i Escales Generals de funcionaris
      • Cossos i Escales Especials de funcionaris
    • Portada de Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic
    • Procediments de personal
      • Anar a Concursos de traslados
        • Anar a Personal laboral
        • Concurs de trasllats de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic (Administració Central) - Procés Finalitzat
        • Ordre PRE/2748/2010, de 5 d'octubre, per la qual es convoca concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic (Administració Perifèrica)
        • Concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic de l'Administració General de l'Estat.
        • Concurs de trasllats 2015 (III Conveni Únic)
        • Concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic de l'Administració General de l'Estat (2016)
        • Concurs de trasllats per a la provisió de llocs de treball de personal laboral en l'àmbit de l'III Conveni Únic de l'Administració General de l'Estat (2017)
        • Concurs de trasllats personal laboral 2018
      • Anar a Mobilitat de les persones ocupades públiques
        • Anar a Mobilitat del personal funcionari de carrera
        • Comissions de serveis
        • Permutes
        • Autorización bases de concursos
        • Trasllat de lloc per raons de discapacitat, motius de salut i possibilitats de rehabilitació
        • Mobilitat de les funcionàries víctimes de violència de gènere
        • Anar a Mobilitat del personal laboral
          • Anar a CONCURS OBERT I PERMANENT-FASES FINALITZADES
            • Anar a ANY 2024
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2024
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2024
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2024
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
            • Anar a ANY 2023
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2023
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2023
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2023
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
            • Anar a ANY 2022
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2022
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2022
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 3_2022
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
            • Anar a ANY 2021
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 1_2021
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
              • Anar a Concurs obert i permanent de l'IV Conveni Únic 2_2021
              • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
          • Anar a CONCURSOS TRASLADOS ANEXO II DEL IV CONVENIO ÚNICO
            • Anar a CONVOCATÒRIES FINALITZADES
              • Anar a ANY 2022
                • Anar a CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2022
                • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
                • Anar a CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2022
                • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION DE SOL·LICITUDS
              • Anar a ANY 2023
                • Anar a CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2023
                • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
              • CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - SEGONA CONVOCATÒRIA 2023
            • ANY 2024
            • Anar a CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2024
            • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACION I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
          • CONCURS DE TRASLLATS DE L'ANNEX II DE L'IV CONVENI - PRIMERA CONVOCATÒRIA 2025
          • Anar a CONCURS OBERT I PERMANENENTE IV CONVENI ÚNIC CAP 1 2025
          • INSTRUCCIONS PER A LA PRESENTACIÓ I DESISTIMENT DE SOL·LICITUDS
        • CONCURS-EXTRAORDINARI-E0-IV-CONVENI--NICO-CE0-2025
      • Anar a Reingressos al servei actiu funcionaris i laborals
        • Anar a Reingresso funcionaris
        • Gestió del reingrés al servei actiu dels funcionaris de carrera
      • Reingressos laborals
      • Anar a Situacions administratives personal funcionari
      • Servei actiu
      • Servei especials
      • Excedència voluntària per interès particular
      • Excedència voluntària per agrupació familiar
      • Excedencia por cuidado de hijo/hija o familiar
      • Excedencia por violencia de género
      • Excedencia por violencia terrorista
      • Suspensió de funcions
      • Excedència voluntària per prestació de serveis en el sector públic
      • Expectativa de destino
      • Excedència forçosa
      • Excedencia voluntaria incentivada
      • Serveis en altres AAPP
    • Nomenament de Cossos i Escales adscrits a la SEFP
    • Nomenament de Cossos i Escales no adscrits a la SEFP
    • Jubilacions voluntàries
    • Renuncies
    • Portada de Règim Jurídic
    • Legislació i documentació d'interès
      • Anar a Comissió Superior de Personal
      • Què és la Comissió Superior de Personal
      • Acords de la Comissió Superior de Personal
      • Anar a Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
      • Què és Bodeco?
        • Anar a 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
        • Possibilitat d'accés al Subgrup A2 amb la superació de 180 crèdits del títol oficial de Grau.
        • Nomenament d'eventual amb edat superior a 70 anys.
        • Titulacions oficials i els seus efectes per a l'ingrés en les Administracions Públiques, Organismes Públics i Ens de Dret Públic.
        • Possibilitat de compatibilitzar la realització d'un curs selectiu amb el permís per naixement.
        • Es planteja la possibilitat de prolongar en servei actiu a funcionaris interins.
        • Impossibilitat que un preparador d'oposicions pugui formar part d'un òrgan de selecció.
        • Possibilitat de prendre possessió en situació d'incapacitat temporal, conseqüència o no d'embaràs, situació de risc durant l'embaràs o de baixa per maternitat.
        • Títol necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades.
        • Possibilitat de denegar la prolongació en el servei actiu.
        • Revisió de la discapacitat durant un procés selectiu.
        • Òrgan competent per a jubilar a un funcionari en situació de servei en altres Administracions Públiques.
        • Possibilitat de conducta a la jubilació per incapacitat o jubilació voluntària d'un funcionari públic quan es troba en situació de suspensió de funcions.
        • Possibilitat d'accedir a l'ocupació pública després d'haver estat acomiadat mitjançant expedient disciplinari, sent professor amb contracte laboral.
        • Possibilitat d'anotar en el RCP el nomenament d'un funcionari interí quan ja s'és funcionari de carrera d'aquest mateix Cos.
        • Possible revocació de la concessió d'una pròrroga per a continuar en el servei actiu.
        • Possibilitat que el personal subjecte a un contracte laboral especial d'alta direcció formi part de l'òrgan de selecció de personal laboral fix.
        • Terminis per a la presa de possessió com a funcionari de carrera en l'Administració de l'Estat.
        • Terminis processos d'estabilització.
        • Anar a 2. Carrera administrativa.
        • Possibilitat de gaudi dels dies de presa de possessió en un lloc obtingut per concurs ocupat prèviament en adscripció provisional
        • Còmput del temps de permanència en la situació de serveis especials per al reconeixement de grau personal. Especial esment a l'ocupació de llocs de personal eventual
        • Possibilitat de finalitzar la prolongació en el servei actiu del funcionari al qual s'instrueix expedient disciplinari
        • Còmput del termini possessori a l'efecte de consolidació de grau personal
        • Possibilitat que el temps exercit en un Cos computi per a consolidar el grau personal d'un nou Cos al qual s'accedeix amb posterioritat
        • Possibilitat de promoció interna del Subgrup C1 al Subgrup A1
        • Es formula consulta sobre la possibilitat de reconeixement de grau per l'acompliment de llocs del nivell corresponent durant tres anys amb interrupció
        • Es formula consulta sobre la possibilitat de consolidació de grau personal per part d'un funcionari docent
        • Aplicació carrera horitzontal al personal interí.
        • Anar a 3. Condicions de treball.
        • Dret a l'assistència lletrada del personal empleat públic
        • Situació administrativa dels qui ostenten càrrecs electius en organitzacions sindicals més representatives (LOLS)
        • Obligatorietat de colegiació de funcionaris públics
        • Anar a 4. Incompatibilitats.
        • Possibilitat d'incompatibilitat de funcionari docent universitari en cas de ser contractat per una Universitat noruega.
        • Compatibilitat durant la situació de suspensió ferma.
        • Anar a 7. Jornada i horaris.
        • Criteris aplicables a la flexibilitat horari per cura de fills
        • Descomptar dies de permís per assumptes particulars al no assistir al lloc de treball al·legant raons de força major
        • Forma de gaudi de la reducció de jornada per cura de fill
        • Possibilitat de realitzar jornada ordinària durant períodes de vacances o festius per part de funcionaris que de manera habitual realitzen jornada reduïda per interès particular
        • Possibilitat de concedir una reducció de jornada per cura de fill a un funcionari que ocupa un lloc de treball amb atenció al públic continuada (APC)
        • Possibilitat d'acollir-se a les mesures de conciliació el personal funcionari amb jornada d'especial dedicació.
        • Jornada d'estiu ampliada per fills de fins a 12 anys.
        • Aplicació de la bossa d'hores i deure inexcusable.
        • Anar a 10. Provisió de llocs.
        • Sol·licitud de permuta i altres supòsits de mobilitat.
        • Possibilitat que un funcionari sigui destituït en un lloc ocupat en comissió de serveis durant una baixa mèdica.
        • Possibilitat de nomenar de funcionari en lloc de treball obtingut per concurs quan aquest lloc segueix ocupat per haver diferit el cessament.
        • Efectes de la modificació en el sistema de provisió de llocs de treball.
        • Ajornament del cessament d'una funcionària en pròrroga en el seu lloc de treball per gaudi d'un permís per malaltia greu de familiar.
        • Possibilitat d'entendre inclòs dins de l'àmbit subjectiu de la mobilitat per motius de salut dels funcionaris a les persones que estiguin sotmeses a la tutela legal d'aquells.
        • Adjudicació de dos llocs del mateix o diferent Cos sense que coincideixi el període de temps de possessió.
        • Conseqüències que un funcionari no es presenti al concurs de mèrits de la plaça que ocupa en adscripció provisional.
        • Anar a 11. Reconeixement de serveis prestats.
        • Reconeixement de serveis previs prestats a temps parcial.
        • Reconeixement serveis previs – Administració Institucional.
        • Reconeixement serveis previs – Serveis prestats a l'estranger.
        • Reconeixement serveis previs – Personal laboral.
        • Reconeixement serveis previs – Tipus de vinculació.
      • 12. Règim laboral.
      • 15. Retribucions.
      • 16. Seguretat Social Funcionaris.
      • 17. Situacions administratives.
      • 14. Responsabilitat
        • Anar a Històric de BODECO
        • INDICE BODECO REFÓS NUMEROS 23 A 28
      • 19. Vacances, permisos i llicències.
      • Anar a Altres
      • Històric de BODECO
        • Anar a 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.
        • Possibilitat d'accés al Subgrup A2 amb la superació de 180 crèdits del títol oficial de Grau
        • Nomenament d'eventual amb edat superior a 70 anys
        • Titulacions oficials i els seus efectes per a l'ingrés en les Administracions Públiques, Organismes Públics i Ens de Dret Públic.
        • Possibilitat de compatibilitzar la realització d'un curs selectiu amb el permís per naixement.
        • Es planteja la possibilitat de prolongar en servei actiu a funcionaris interins.
        • Impossibilitat que un preparador d'oposicions pugui formar part d'un òrgan de selecció.
        • Possibilitat de prendre possessió en situació d'incapacitat temporal, conseqüència o no d'embaràs, situació de risc durant l'embaràs o de baixa per maternitat.
        • Títol necessari per a l'accés a Cossos del Subgrup A1 en els quals s'exerceixen professions regulades.
        • Possibilitat de denegar la prolongació en el servei actiu.
        • Revisió de la discapacitat durant un procés selectiu.
        • Òrgan competent per a jubilar a un funcionari en situació de servei en altres Administracions Públiques.
        • Possibilitat de conducta a la jubilació per incapacitat o jubilació voluntària d'un funcionari públic quan es troba en situació de suspensió de funcions.
        • Possibilitat d'accedir a l'ocupació pública després d'haver estat acomiadat mitjançant expedient disciplinari, sent professor amb contracte laboral.
        • Possibilitat d'anotar en el RCP el nomenament d'un funcionari interí quan ja s'és funcionari de carrera d'aquest mateix Cos.
        • Possible revocació de la concessió d'una pròrroga per a continuar en el servei actiu.
        • Possibilitat que el personal subjecte a un contracte laboral especial d'alta direcció formi part de l'òrgan de selecció de personal laboral fix.
        • Terminis per a la presa de possessió com a funcionari de carrera en l'Administració de l'Estat.
        • Terminis processos d'estabilització.
        • Anar a 2. Carrera administrativa
        • Possibilitat de gaudi dels dies de presa de possessió en un lloc obtingut per concurs ocupat prèviament en adscripció provisional
        • Còmput del temps de permanència en la situació de serveis especials per al reconeixement de grau personal. Especial esment a l'ocupació de llocs de personal eventual
        • Possibilitat de finalitzar la prolongació en el servei actiu del funcionari al qual s'instrueix expedient disciplinari
        • Còmput del termini possessori a l'efecte de consolidació de grau personal
        • Possibilitat que el temps exercit en un Cos computi per a consolidar el grau personal d'un nou Cos al qual s'accedeix amb posterioritat
        • Possibilitat de promoció interna del Subgrup C1 al Subgrup A1
        • Possibilitat de reconeixement de grau per l'acompliment de llocs del nivell corresponent durant tres anys amb interrupció
        • Possibilitat de consolidació de grau personal per part d'un funcionari docent
        • Aplicació carrera horitzontal al personal interí
        • Anar a 3. Drets i deures
        • Dret a l'assistència lletrada del personal empleat públic
        • Situació administrativa dels qui ostenten càrrecs electius en organitzacions sindicals més representatives (LOLS)
        • Obligatorietat de colegiació de funcionaris públics
        • Anar a 4. Incompatibilitats
        • Possibilitat d'incompatibilitat de funcionari docent universitari en cas de ser contractat per una Universitat noruega
        • Compatibilitat durant la situació de suspensió ferma
        • Anar a 5. Jornades i horaris
        • Criteris aplicables a la flexibilitat horari per cura de fills
        • Descomptar dies de permís per assumptes particulars al no assistir al lloc de treball al·legant raons de força major
        • Forma de gaudi de la reducció de jornada per cura de fill
        • Possibilitat de realitzar jornada ordinària durant períodes de vacances o festius per part de funcionaris que de manera habitual realitzen jornada reduïda per interès particular
        • Possibilitat de concedir una reducció de jornada per cura de fill a un funcionari que ocupa un lloc de treball amb atenció al públic continuada (APC)
        • Possibilitat d'acollir-se a les mesures de conciliació el personal funcionari amb jornada d'especial dedicació.
        • Jornada d'estiu ampliada per fills de fins a 12 anys.
        • Aplicació de la bossa d'hores i deure inexcusable.
        • Anar a 6. Provisió de llocs
        • Sol·licitud de permuta i altres supòsits de mobilitat.
        • Possibilitat que un funcionari sigui destituït en un lloc ocupat en comissió de serveis durant una baixa mèdica.
        • Possibilitat de nomenar de funcionari en lloc de treball obtingut per concurs quan aquest lloc segueix ocupat per haver diferit el cessament.
        • Efectes de la modificació en el sistema de provisió de llocs de treball
        • Ajornament del cessament d'una funcionària en pròrroga en el seu lloc de treball per gaudi d'un permís per malaltia greu de familiar.
        • Possibilitat d'entendre inclòs dins de l'àmbit subjectiu de la mobilitat per motius de salut dels funcionaris a les persones que estiguin sotmeses a la tutela legal d'aquells.
        • Adjudicació de dos llocs del mateix o diferent Cos sense que coincideixi el període de temps de possessió.
        • Conseqüències que un funcionari no es presenti al concurs de mèrits de la plaça que ocupa en adscripció provisional.
        • Valoración que corresponde otorgar en concursos a títulos universitarios oficiales
        • Presa de possessió de lloc en comissió de serveis estant en incapacitat temporal
        • Tractament de la possibilitat de reingrés de militar a l'Administració civil
        • Possibilitat d'ocupació de llocs en l'Administració civil per personal militar
        • Lloc a assignar a funcionari d'una altra Administració en cas de cessament en lloc de lliure designació
        • Diferents qüestions sobre terminis possessoris
        • Comissió de serveis des de la situació d'excedència per cura de fills
        • Cessament i presa de possessió en lloc obtingut per concurs de funcionari en incapacitat temporal.
        • Anar a 7. Reconeixement de serveis prestats
        • Reconeixement de serveis previs prestats a temps parcial
        • Reconeixement serveis previs – Administració Institucional
        • Reconeixement serveis previs – Serveis prestats a l'estranger
        • Reconeixement serveis previs – Personal laboral
        • Reconeixement serveis previs – Tipus de vinculació
        • Anar a 8. Responsabilitat
        • Possibilitat d'arxivar expedient disciplinari a funcionari que està en parador ignorat
        • Aplicació del règim disciplinari al personal eventual
        • Prescripció de sanció greu
        • Conservació del grau personal després de la rehabilitació com a funcionari
        • Règim disciplinari aplicable al personal laboral anés de conveni
        • Anar a 12. Vacances, permisos i llicències
        • Permís per cura de fill menor afectat per càncer o una altra malaltia greu: criteri que tots dos progenitors treballin
        • Permís per deure inexcusable
        • Qüestions relatives al permís per a la concurrència a exàmens i altres proves definitives d'aptitud
        • Qüestions relatives a la reducció de jornada per a cura de familiars per raó de malaltia
        • Abonament de vacances no gaudides al personal laboral temporal per estar en situació d'incapacitat temporal
        • Reducció de jornada per a cura de familiars en situació d'incapacitat temporal
        • Actuació a seguir quan un funcionari, que, després d'haver esgotat el període màxim d'incapacitat laboral, continua remetent baixes per malaltia
        • Possibilitat d'ampliar l'àmbit d'aplicació de l'article 59 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes a l'efecte de permetre que el permís per adopció interrompi les vacances
        • Permís d'adopció a funcionari que adopta al fill de la seva dona amb la qual va contreure matrimoni dos anys abans.
        • Gaudi del permís per naixement a temps parcial
        • Concessió del permís per al compliment d'un deure inexcusable per a l'exercici de determinades funcions d'Alcalde
        • Còmput de dies de vacances i assumptes particulars en cas d'haver gaudit una llicència per assumptes propis.
        • Deducció del temps de lactància sense sou del còmput del permís de lactància en jornades completes.
        • Criterio interpretativo actual del término “distinta localidad” a efectos del permiso del artículo 48 a) TRLEBEP.
        • Consideració dels dissabtes com a dies hàbils/inhàbils a l'efecte del gaudi del permís per defunció, accident o malaltia greu de familiar
        • Possibilitat de gaudir de forma continuada de dies de vacances, dies independents de vacances i dies per assumptes particulars
        • Anar a 13. Altres
        • Certificats en l'Administració General de l'Estat
          • Anar a 13. UNS ALTRES
          • Certificats en l'Administració General de l'Estat
          • Competències d'INAP/INAP i de Funció Pública en els processos selectius
          • Recopilatori de pàgines web i arxius de preguntes freqüents (FAQs) de Funció Pública.
    • Portada de Relacions Laborals
      • Anar a Diàleg Social
        • Anar a Negociació Col·lectiva
          • Anar a Negociació Col·lectiva de l'Administració General de l'Estat
          • Taula de Negociació de personal funcionari
            • Anar a Taula de Negociació de funcionaris, estatutaris i laborals
            • Taules Delegades
          • Anar a Negociació del personal laboral IV Conveni Únic
            • Anar a Comissió Paritària
            • Actes de la Comissió Paritària
            • Acords de Civea en vigor
          • Comissió Negociadora
          • Anar a Negociació V Conveni Únic Personal Laboral
            • Anar a Comissió Negociadora
            • Actes
          • Informació General
        • Taula General de Negociació de les Administracions Públiques
        • Acords Administració-Sindicats en les Taules Generals de Negociació
        • Acords Administració-Sindicats per al personal laboral AGE del Conveni Únic
        • Altres Acords
      • Eleccions Sindicals
      • Seguiment Vagues de personal AGE
        • Anar a Subvencions a organitzacions sindicals
        • Convocatòries Anteriors
      • Anar a Igualtat
      • Plans per a la Igualtat de gènere
      • Conciliació i corresponsabilitat
      • Violència contra les dones
      • Enfront de l'assetjament laboral i sexual
    • Responsabilitat Social Corporativa
    • Prevenció
    • Portada de Órganos de colaboración
      • Anar a Relacions Internacionals en matèria d'ocupació pública
        • Anar a Va unir Europea
        • Xarxa EUPAN
        • COMITÈ EUROPEU DE DIÀLEG SOCIAL PER A LES ADMINISTRACIONS CENTRALS
        • Consejo de la Unión Europea
        • Grup de Treball Estatut
      • Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE)
      • Mobilitat Internacional
      • Relacions bilaterals
    • Órganos de colaboración interadministrativa
    • Portada de Registre Central de Personal
      • Anar a Butlletí Estadístic del RCP
      • Boletines anteriores a 2006
      • Histórico de noticias
    • Evolució dels efectius de les Administracions Públiques
    • Evolució dels efectius de les Comunitats Autònomes per àrea d'activitat
    • Estudis d'envelliment de les plantilles en l'Administració General de l'Estat
    • Espai Siep
      • Anar a Documentació del Registre Central de Personal
      • Impresos Personal Funcionari
        • Anar a Impresos Personal Laboral
        • Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grup i categoria professionals
        • Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grups professionals, especialitats professionals i/o famílies professionals
      • Impresos d'inscripció
      • Impresos de Personal Funcionari Docent
        • Anar a Impresos de Personal Laboral Docent
        • Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grup i categoria professionals
        • Personal laboral amb sistema de classificació professional basat en grups professionals, especialitats professionals i/o famílies professionals
    • Portada de Espai ISPA
      • Anar a ISPA 2025
      • Comunitats Autonomas
      • Comunitat Foral de Navarresa
      • Ajuntaments
      • Càrrecs electes de Corporacions Locals
      • Diputacions, Consells i Cabildos Insulars
      • Anar a ESTADÍSTIQUES ISPA
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2024
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2023
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2022
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2021
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2020
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals i Comunitats Autònomes. ISPA 2019
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2018
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2017
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2016
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2015
      • Retribucions de càrrecs electes i empleats públics de les Entitats Locals. ISPA 2014
    • ISPA NAVARRA 2025
    • Portada de Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
    • Novetats
    • Normativa Reguladora FHCN
    • Nomenaments de personal funcionari / Assignació del primer destino
      • Anar a Concursos ordinaris provisió posats reservats
        • Anar a Concursos ordinarios anteriores
        • Concurs Ordinari 2023
        • Concurs Ordinari 2022
        • Concurs Ordinari 2021
        • Concurs Ordinari 2020
        • Concurs Ordinari 2019
        • Concurs Ordinari 2018
        • Concurs Ordinari 2017
      • Concurs Ordinari 2024
      • Anar a Concursos unitaris provisió posats reservats
        • Anar a Concursos unitarios anteriores
        • Concurs Unitari 2022
        • Concurso Unitario 2022 País Vasco
        • Concurs Unitari 2021
        • Concurs Unitari 2020
        • Concurs Unitari 2019
        • Concurs Unitari 2018
        • Concurs Unitari 2017
      • Concurs Unitari 2023
      • Anar a Canvis de situacions administratives dels funcionaris d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
      • Serveis especials
      • Reingrés al servei actiu (només per a aquelles situacions administratives amb reserva de lloc de treball)
      • Servei en altres Administracions Públiques
        • Anar a Excedències
        • EXCEDENCIAS POR CUIDADO DE FAMILIARES
        • EXCEDENCIA POR INTERÉS PARTICULAR
        • EXCEDÈNCIA VOLUNTÀRIA PER PRESTACIÓ DE SERVEIS EN EL SECTOR PÚBLIC
        • EXCEDÈNCIA VOLUNTÀRIA PER PRESTACIÓ DE SERVEIS EN UNA ALTRA SUBESCALA DE FHN
        • EXCEDENCIA VOLUNTARIA POR AGRUPACIÓN FAMILIAR
        • EXCEDENCIA POR VIOLENCIA DE GÉNERO
        • EXCEDENCIA POR RAZÓN DE VIOLENCIA TERRORISTA
    • Certificats funcionaris d'administració local
      • Anar a Comissions de servei / Acumulacions
      • Comissions de serveis
      • Acumulació de funcions reservades
      • Anar a Inscripció mèrits generals
      • Inscripció del grau personal
      • Inscripció de titulacions
      • Inscripción de cursos de formación o perfeccionamiento
      • Inscripció de serveis previs
      • Mèrits referits a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral
      • Anar a Altres procediments
      • Permuta de llocs de treball reservat
      • Remissió de consultes sobre el règim jurídic
      • Recurso potestativo de reposición
      • Jubilacions i prolongacions del servei actiu
  1. Inicio
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Altres
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Possibilitat de compatibilitzar la realització d'un curs selectiu amb el permís per naixement.

Per tot això, es reitera que en aquest cas el parer d'aquesta Direcció General és que, a la llum de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, i de la doctrina del Tribunal de Justícia de la Unió Europea i del Tribunal Constitucional, s'entén que l'Administració Pública ha de realitzar totes les actuacions possibles que permetin la realització del curs en la situació de maternitat, adoptant per a això les corresponents mesures alternatives.
Tot l'anterior s'informa sense perjudici del que finalment acordi interpretar l'òrgan convocant.

La consulta versa sobre la posibilidad de compatibilizar la realización de un curso selectivo como funcionaria en prácticas con el permiso por nacimiento para la madre biológica.

Situación de una funcionaria en prácticas embarazada o que da a luz en el curso selectivo. En concreto, se solicita criterio sobre los siguientes extremos:

1º Compatibilidad de la condición de funcionaria en prácticas con la concesión del permiso por parto del artículo 49 del Texto Refundido de la Ley del Estatuto Básico del Empleado Público, aprobado por Real Decreto Legislativo 5/2015, de 30 de octubre (en adelante, TRLEBEP).

2º En el caso de que el órgano responsable de la realización del curso selectivo determine, tras la solicitud de la funcionaria de alternativas a la asistencia presencial al curso (como cursos on-line, trabajos complementarios y/o adicionales, retraso de pruebas, etc.), que no es posible el ofrecimiento de tales alternativas, y de que se verifique que la no asistencia al curso estaría basada en su situación de maternidad, a la vista de las previsiones normativas expresas del artículo 24 del Reglamento General de Ingreso del Personal al servicio de la Administración general del Estado y de Provisión de Puestos de Trabajo y Promoción Profesional de los Funcionarios Civiles de la Administración general del Estado, aprobado por Real Decreto 364/1995, de 10 de marzo (RGI), así como de los pronunciamientos judiciales sobre la materia,

a) Qué órgano tiene la competencia para adoptar la resolución que proceda.

b) Concurre en estos casos la fuerza mayor prevista en el art. 24.2 RGI.

c) Cuáles son sus efectos respecto de su condición de funcionaria en prácticas (administrativos y retributivos, dies a quo y ad quem).

d) En el supuesto de que se adoptara una decisión que permita a la funcionaria la realización del curso en una fecha posterior y que fuera superado por ésta, ¿Deben pueden, de oficio o a instancia de parte, reconocerse efectos retroactivos? ¿Con qué extensión y desde qué fecha?

Es necesario destacar la falta de una completa regulación sobre el funcionario en prácticas, existiendo una serie de normas dispersas referidas al mismo.

El funcionario en prácticas aparece regulado en el artículo 24 del Reglamento General de Ingreso del Personal al Servicio de la Administración General del Estado y de Provisión de puestos de trabajo y Promoción Profesional de los Funcionarios Civiles de la Administración General del Estado, aprobado por el Real Decreto 364/1995, de 10 de marzo.

Hay que destacar que la relación que se establece entre el funcionario en prácticas y la Administración Pública en la que pretende ingresar es distinta a la relación que adquiere una vez que es nombrado funcionario de carrera.

Así, aquellos que no superen el curso selectivo o período de prácticas “perderán el derecho a su nombramiento como funcionarios de carrera, mediante resolución motivada de la autoridad que haya efectuado la convocatoria, a propuesta del órgano responsable de la evaluación del curso selectivo” (artículo 24.1, Reglamento General de Ingreso), y no generarán ningún derecho a su favor frente a la Administración, a salvo del pago de las retribuciones que les hubiere correspondido como funcionarios en prácticas o la cotización a la Seguridad Social durante dicho período.

Continúa el Apartado 2 del mismo artículo 24 disponiendo que: “Quienes no pudieran realizar el curso selectivo o el periodo de prácticas (…) o por causa de fuerza mayor debidamente justificada y apreciada por la Administración, podrán efectuarlo con posterioridad intercalándose en el lugar correspondiente a la puntuación obtenida”.

Delimitadas las características de la figura del funcionario en prácticas, en las que se destaca la clara diferencia existente entre un funcionario de carrera y un funcionario en prácticas, es necesario establecer si el régimen de permisos previsto para los funcionarios de carrera es aplicable a los funcionarios en prácticas.

A este respecto se entiende que ha de ser el Centro competente quien, a la vista de las circunstancias concurrentes en cada caso concreto, pondere la compatibilidad del permiso solicitado con la realización del período de prácticas o curso selectivo.

En este sentido, parece razonable que el permiso que se solicite no deba acordarse cuando el período del curso selectivo o de prácticas pueda quedar desvirtuado por la concesión del mismo, ya que es requisito sine qua non la superación de los mismos para poder ser nombrados funcionarios de carrera.

Prima facie, este parecería que podría ser el supuesto del permiso de maternidad contemplado en el artículo 49.a) del TRLEBEP; no obstante, y a falta de regulación normativa expresa en el ámbito de la Función Pública, se entiende que la decisión final que adopte el órgano competente debería de tener en cuenta, como a continuación se expondrá, tanto la regulación legal en materia de igualdad, como la jurisprudencia constitucional existente en esta materia y los diversos pronunciamientos que al hilo de la misma se ha venido produciendo por distintos órganos de la jurisdicción ordinaria.

El estudio de la legislación vigente en materia de igualdad, exige el examen de la Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, de Igualdad efectiva entre Mujeres y Hombres, y en concreto, para lo que aquí afecta, de sus artículos 3, 8 y 51, respectivamente.

El artículo 3, bajo la rúbrica de El principio de igualdad de trato entre mujeres y hombres, dispone que:

“El principio de igualdad de trato entre mujeres y hombres supone la ausencia de toda discriminación, directa o indirecta, por razón de sexo, y, especialmente, las derivadas de la maternidad, la asunción de obligaciones familiares y el estado civil”.

Por su parte, el artículo 8, titulado Discriminación por embarazo o maternidad, establece que:

“Constituye discriminación directa por razón de sexo todo trato desfavorable a las mujeres  relacionado con el embarazo o la maternidad”.

Finalmente, el artículo 51, dedicado a los Criterios de actuación de las Administraciones públicas, prevé que:

“Las Administraciones públicas, en el ámbito de sus respectivas competencias y en aplicación del principio de igualdad entre mujeres y hombres, deberán:

a) Remover los obstáculos que impliquen la pervivencia de cualquier tipo de discriminación con el fin de ofrecer condiciones de igualdad efectiva entre mujeres y hombres en el acceso al empleo público y en el desarrollo de la carrera profesional.

b) Facilitar la conciliación de la vida personal, familiar y laboral, sin menoscabo de la promoción profesional.

(…)

e) Establecer medidas efectivas para eliminar cualquier discriminación retributiva, directa o indirecta, por razón de sexo (…)”.

Asimismo, cabe destacar, como señala la propia Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, en su Exposición de Motivos, que a través de esta norma se incorpora al ordenamiento español la Directiva en materia de igualdad de trato 2002/73/CE, de reforma de la Directiva 76/207/CEE, relativa a la aplicación del principio de igualdad de trato entre hombres y mujeres en lo que se refiere al acceso al empleo, a la formación y a la promoción profesionales, y a las condiciones de trabajo.

Estas Directivas, por su parte, y entrando ya en el examen jurisprudencial, han dado lugar a que el Tribunal de Justicia de la Unión Europea (TJUE) se pronunciara respecto a una cuestión similar a la que se plantea a través de la Sentencia de 16 de febrero de 2006, asunto C – 294/04, dictada en virtud de cuestión prejudicial planteada por un órgano judicial español.

En concreto, la  Sentencia del TJUE de 16 de febrero de 2006, declaró que la citada directiva se opone a una normativa nacional que no reconozca a una trabajadora que se encuentre en permiso de maternidad, los mismos derechos reconocidos a otros aspirantes aprobados en el mismo procedimiento de selección, en lo que se refiere a las condiciones de acceso a la función pública, aplazando la toma de posesión de esa trabajadora hasta el término del permiso de maternidad, sin tener en cuenta la duración de dicho permiso a efectos del cómputo de su antigüedad.

Por  su parte, el 5 de mayo de 2014, la Sala Primera del Tribunal Constitucional dictó Sentencia en el recurso de amparo 3256-2012,  (STC 66/2014), en la que otorga el amparo a una mujer que, como consecuencia de coincidir el nacimiento de su hijo con la realización del curso selectivo para el ingreso en el Cuerpo de Gestión Procesal, no fue nombrada funcionaria de carrera hasta un año y medio después con el perjuicio que ello supuso para la recurrente.

El Tribunal entiende que en este caso se ha vulnerado el derecho de la demandante a no sufrir discriminación por razón de sexo (art. 14 CE), al no haber tenido en cuenta la Administración que la condición biológica y la salud de la mujer trabajadora ha de ser compatible con la conservación de los derechos profesionales, sin que la maternidad pueda producir ninguna desventaja, reconociendo a la interesada se retrotraigan los efectos económicos y administrativos en las mismas condiciones que el resto de integrantes de su promoción. 

En concreto, el Alto Tribunal, además de tener en cuenta la jurisprudencia comunitaria citada, establece en su Sentencia lo siguiente:

En el Fundamento Jurídico cuarto, dispone que:

<<(…) Ahora bien, la resolución administrativa no tuvo en cuenta que, si bien es cierto que la demandante de amparo solicitó el aplazamiento de la realización del curso e incluso, posteriormente, su no realización porque llevaba más de tres años como gestora procesal interina, eso no significa, como pone de manifiesto el Ministerio Fiscal en sus alegaciones, que aceptase  los efectos de ese aplazamiento, que combatió desde el principio>>.

Continúa el Fundamento Jurídico quinto:

<<De la motivación de la resolución administrativa y de la fundamentación de la Sentencia referida, se deduce, como sostiene el Ministerio Fiscal, que la maternidad de la demandante de amparo fue el fundamento del perjuicio laboral causado, concretado en el no reconocimiento de sus derechos económicos y administrativos con carácter retroactivo, desde la fecha en que sus compañeros de promoción tomaron posesión de sus plazas (…) La demandante de amparo solicitó en reiteradas ocasiones a la Dirección de Justicia de la Comunidad de Madrid la celebración de un curso ad hoc u otras medidas alternativas incluso que le permitiesen  no realizar el curso dado que llevaba más de tres años como funcionaria interina, desempeñando las labores de gestor procesal. (…)>>

En este sentido, el Alto Tribunal señala que: <<“corresponde inicialmente a la Administración ofrecer medidas alternativas razonables a la situación específica de la trabajadora derivada de la maternidad, que neutralicen una posible vulneración del principio de no discriminación del art. 14 CE>>.

Por su parte, en el Fundamento Jurídico sexto se establece que:

<<Tal y como ha quedado expuesto, tal vulneración fue reparada inicialmente por el Juez de lo Contencioso-Administrativo, quien en su Sentencia anuló la desestimación presunta de la solicitud formulada en vía administrativa y reconoció el derecho de la demandante a la plena efectividad de los derechos administrativos y económicos derivados de la toma de posesión como funcionaria de carrera del Cuerpo de Gestión Procesal y Administrativa en las mismas condiciones que el resto de los integrantes de su promoción>>.

En aplicación de esta doctrina constitucional, la Sentencia de 25 de noviembre de 2015 dictada por el Juzgado Central de lo Contencioso-Administrativo número 1 de Madrid, establece en su Fundamento de Derecho Segundo, lo que sigue:

<<(…) En consecuencia, a igual solución se ha de llegar en el presente supuesto, al haber sido también el proceso de maternidad de la recurrente, debidamente justificado, lo que motivo la ausencia al curso selectivo de su convocatoria, lo cual fue notificado por la recurrente con carácter previo a su inicio, sin que se ofreciera alternativa válida en tal proceso selectivo, debiéndose tener en cuenta que es doctrina de nuestro Tribunal Constitucional relativa a la prohibición constitucional específica sobre los actos discriminatorios por razón de sexo, que la lesión directa del art. 14 CE se habrá producido “cuando se acredite que el factor prohibido representó el fundamento de una minusvaloración o de un perjuicio laboral, no teniendo valor legitimador en estos casos la concurrencia de otros motivos que hubieran podido justificar la medida al margen del resultado discriminatorio” (…) motiva la aplicación de la normativa nacional en el sentido de reconocer a la trabajadora (o funcionaria) que se encuentre en permiso de maternidad los mismos derechos que a otros aspirantes aprobados en el mismo proceso de selección, lo que conlleva la estimación del presente recurso”, declarando el derecho de la recurrente a que “se le reconozca con carácter retroactivo todos los derechos económicos, de antigüedad y demás efectos que proceda, desde la fecha del fin del plazo de posesión de los aspirantes seleccionados en el mismo proceso selectivo en el que la recurrente tomo parte, (…) con el interés legal correspondiente en el caso de los derechos económicos”, e imposición de las costas procesales a la Administración Pública demandada.>>

Asimismo, cabe citar la Sentencia 285/2015, de 4 de mayo, de la Sala de lo Contencioso-Administrativo del Tribunal Superior de Justicia del País Vasco, que en su Fundamento Jurídico Quinto, dice así:

«(…) Además, la resolución de la Administración no sólo era acorde con la propia solicitud de la recurrente, al otorgarle el aplazamiento del periodo de prácticas, amparándose en las previsiones del art. 24.2 del mismo RD 364/1995, sino, asimismo era acorde, al proceder a su nombramiento como funcionaria en prácticas, con las exigencias constitucionales y comunitarias de proscripción de la discriminación por razón de sexo, y especialmente por situación de embarazo, dado que dicha situación no puede ser obstáculo al acceso a la función pública en condiciones de igualdad. Siendo en este sentido sumamente esclarecedora como alegaba la apelante, la sentencia de 16 de febrero de 2006 del Tribunal de Justicia de la Unión Europea, asunto C -204-04 […], supuesto que aunque no guarda identidad con el que nos ocupa sí exige valorar la improcedencia de la adopción de medidas que comporten, con relación al acceso al empleo (en este caso la función pública) en supuestos de situaciones de embarazo y maternidad, una limitación de los derechos de las trabajadoras, situándolas en discriminación, lo que ocurre si se demora el nombramiento de funcionaria en prácticas, con la subsiguiente limitación de los derechos que conlleva aquella demora, y de los que quedaría desprovista la trabajadora en atención a su situación de embarazo, afectación en este caso aún más grave, al demorar dicho nombramiento, que la examinada por el Tribunal en que el nombramiento se produce pero ante la falta de toma de posesión no se reconocieron determinados derechos de carácter, en última instancia, económicos y profesionales (…)».

Para evitar una discriminación por razón de sexo, concretada en un trato discriminatorio por razón de la maternidad, lo que supondría una vulneración de los artículos 14 y además, en este caso, del 23.2, ambos de la Constitución Española; de la doctrina establecida por el Tribunal Constitucional y del resto de pronunciamientos judiciales se deduce que recaería sobre la Administración Pública la obligación de establecer medidas que conlleven la adaptación para la realización del curso selectivo a la reciente maternidad de la funcionaria en prácticas, a través de “medidas alternativas razonables a la situación específica de la trabajadora derivada de la maternidad” (STC 66/2014).

Por tanto, se entiende que la Administración Pública debe de realizar todas las actuaciones posibles que permitan la realización del curso en la situación de maternidad, entendiendo, como señala dicha jurisprudencia que han de ser “medidas alternativas”, es decir, medidas distintas que puedan tener el mismo efecto que se persigue con las iniciales, sin que sea suficiente, a la luz de la doctrina expuesta, determinar que no cabe la participación en el curso selectivo únicamente atendiendo a la programación inicial que se haya podido hacer del mismo.

Finalmente, y si bien se entiende que la solución en este caso pasaría por la adopción de las medidas alternativas que permitiesen conciliar la realización del citado curso selectivo con la maternidad, atendiendo a la petición expresa que realiza el órgano consultante se examina, no obstante, la aplicación en este caso de la “fuerza mayor”.

Consultadas en el BOE las bases del proceso selectivo para ingreso, por el sistema general de acceso libre, en el Cuerpo de Ingenieros Técnicos Forestales al servicio de la Hacienda Pública, aprobadas por Orden HAP/1494/2015, de 16 de julio, se indica lo siguiente en su Anexo I, Apartado I. B, sobre el Curso Selectivo:

“B) Curso selectivo. (…). Todos los aspirantes que superen la fase de oposición realizarán un curso selectivo en la Escuela de la Hacienda Pública del Instituto de Estudios Fiscales, que deberán superar con aprovechamiento.(…)

La asistencia a las clases y actividades que se organicen en el desarrollo del mismo será obligatoria. El incumplimiento de este requisito, salvo causas justificadas, valoradas por la Escuela de la Hacienda Pública del Instituto de Estudios Fiscales, originará la imposibilidad de concurrir a las pruebas que se realicen durante el mismo y, por tanto, se perderá el derecho a ser nombrado funcionario de carrera.(…)

Los aspirantes que no superen el curso selectivo de acuerdo con el procedimiento de calificación previsto en esta convocatoria, perderán el derecho a su nombramiento como funcionarios de carrera, de acuerdo con lo previsto en el artículo 24.1 del Real Decreto 364/1995, mediante resolución motivada de la autoridad convocante, a propuesta del órgano responsable de la evaluación del curso selectivo.

Quienes no pudieran realizar el curso selectivo por causa de fuerza mayor, debidamente justificada y apreciada por la Administración, podrán incorporarse al inmediatamente posterior, intercalándose en el lugar que les corresponda de acuerdo con la puntuación obtenida”.

En primer lugar, cabe recordar que es el órgano convocante a quien le corresponde interpretar el alcance de las distintas previsiones contenidas en las bases de la convocatoria del proceso selectivo; sin perjuicio de ello, y en aras de facilitar el asesoramiento solicitado, se indica el parecer de esta Unidad al respecto.

A la luz de las bases de la convocatoria, que son “ley del proceso selectivo”, como ha recordado de modo reiterado la jurisprudencia, a la Escuela de la Hacienda Pública le correspondería determinar el carácter obligatorio o facultativo de la asistencia a todas las clases y actividades que se organicen en desarrollo del curso selectivo, y estimar el carácter justificado o no de las ausencias a las mismas que en su caso se produzcan.

En cambio, atendiendo a dichas bases, se entiende que la declaración de la existencia de una causa de fuerza mayor correspondería al órgano convocante o al que por delegación ejerza tal competencia, autoridad a la que, asimismo, le corresponde el nombramiento como funcionario en prácticas.

En caso de que se declare la fuerza mayor, en puridad y a la luz de la convocatoria, quien incurra en la misma cesaría en la condición de funcionario en prácticas desde dicho momento, y no volvería a ser nombrado como tal hasta que se incorporase en el curso selectivo inmediatamente posterior.

No obstante, y sin perjuicio de lo que finalmente interprete el órgano convocante, cabe recordar, como se ha podido constatar en los pronunciamientos judiciales examinados, que pese a que, atendiendo incluso a una posible petición de la interesada por la que se declare dicha causa (fuerza mayor), los órganos judiciales están entendiendo que los efectos económicos y administrativos y demás que pudieran proceder, se retrotraerán a la fecha de finalización del plazo para la toma de posesión de los aspirantes seleccionados en el mismo proceso selectivo en el que la recurrente tomo parte, declarando asimismo el derecho a que las cantidades que tenga que percibir por dichos conceptos se incrementen en el interés legal correspondiente, y con imposición de las costas procesales a la Administración Pública demandada; cuando no, que la causa de maternidad no debe de ser considerada fuerza mayor y que, por tanto, la funcionaria en prácticas debe de continuar en tal situación, sin perjuicio, de la realización del curso selectivo.

Por todo ello, se reitera que en este caso el parecer de esta Dirección General es que, a la luz de la Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, y de la doctrina del Tribunal de Justicia de la Unión Europea y del Tribunal Constitucional, se entiende que la Administración Pública debe de realizar todas las actuaciones posibles que permitan la realización del curso en la situación de maternidad, adoptando para ello las correspondientes medidas alternativas.

Todo lo anterior se informa sin perjuicio de lo que finalmente acuerde interpretar el órgano convocante.

Todo lo anterior se indica sin perjuicio de recordar que, de acuerdo con el régimen de competencias de este centro directivo, las respuestas a consultas que emite esta dirección general poseen carácter meramente informativo y, en consecuencia, no tienen carácter de criterio vinculante, ni originan derechos ni expectativas de derecho, ni implican vinculación alguna con el tipo de procedimientos a que se refieran. Además, al carecer de carácter preceptivo o vinculante, los órganos destinatarios de dichas respuestas podrán, en su caso, adoptar finalmente una decisión que no se corresponda con el parecer contenido en las mismas.

Las respuestas a consultas contenidas en este boletín atienden a las cuestiones planteadas a la luz de la normativa vigente en el momento de su emisión, de manera que dichas respuestas pueden verse afectadas por modificaciones legislativas posteriores o resoluciones judiciales.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Política de cookies

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies