La governança pública permet guiar i dirigir l'activitat administrativa des d'una triple perspectiva: coordinació de l'organització per a assegurar una actuació ordenada per a evitar duplicitats i aconseguir un ús adequat dels recursos, avaluació de la gestió administrativa per a millorar el funcionament dels serveis, i orientació de l'organització i serveis cap al ciutadà.
Les funcions de governança pública són exercides per la Direcció General de Governança Pública. Té com a principals funcions les de:
L'anàlisi i avaluació de les estructures organitzatives de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes i entitats de dret públics; l'elaboració de les disposicions de caràcter organitzatiu la proposta del qual siga competència del Ministeri de Política Territorial i Funció Pública així com les disposicions de caràcter general en matèria de procediments i la realització d'estudis i propostes organitzatives per a millorar la racionalitat i eficiència de les estructures administratives; així com l'informe dels projectes que se sotmeten a l'aprovació prèvia a què es refereix l'article 26.5 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, en aquells aspectes de la competència d'esta Direcció General..
El asesoramiento y apoyo técnico en materia de organización y procedimientos a los departamentos ministeriales y organismos públicos, incluida la realización de estudios de consultoría organizativa.
La governança i gestió en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat del Sistema d'Informació Administrativa dels procediments.
El disseny, impuls i seguiment en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat de les actuacions per a reduir les càrregues administratives i reguladores, i simplificar els procediments administratius, assegurant la coordinació interdepartamental i promovent la cooperació entre totes les administracions públiques.
Favorecer a la mejora continua de la gestión mediante el impulso, desarrollo y seguimiento de los programas de calidad en los servicios públicos, basados en la búsqueda de la excelencia y el fomento de la innovación. En particular la gestión e impulso de los programas de calidad previstos en el Real Decreto 951/2005, de 29 de julio, por el que se establece el marco general para la mejora de la calidad en la Administración General del Estado.
L'exercici de les atribucions en matèria d'inspecció i millora dels serveis de l'Administració General de l'Estat i dels organismes públics vinculats o dependents d'ella; la fixació de criteris que faciliten l'atenció als ciutadans, especialment mitjançant l'anàlisi integral de les queixes i suggeriments que puguen produir-se; la determinació dels criteris generals per a la definició de programes ministerials per a l'exercici de les funcions pròpies de les Inspeccions Generals de Serveis departamentals, així com el seguiment de la seua implantació; la promoció, direcció i coordinació de plans d'inspecció específics per a avaluar l'eficàcia i eficiència dels serveis, sense perjudici de les especialitats normatives que en esta matèria existisquen en els diferents departaments, i la promoció de programes de formació especialitzada i intercanvi de les metodologies i tècniques aplicades, en particular l'organització i desenvolupament del curs selectiu per a l'exercici de la funció inspectora en l'Administració General de l'Estat regulat en l'Ordre TFP/1125/2020, de 29 de setembre.
La identificació, disseny, i impuls de programes i projectes per a facilitar l'accés dels ciutadans i les empreses als serveis públics així com l'elaboració i desenvolupament de programes d'atenció, informació i assistència als ciutadans a través dels diferents canals disponibles, en col·laboració amb la Secretaria General d'Administració Digital del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital en els aspectes relatius a l'administració electrònica i en coordinació amb els departaments ministerials i els seus organismes depenents així com amb altres administracions.
La governança del telèfon 060, la gestió del Centre d'Informació Administrativa i la normalització de documents i imatge institucional.
La governança del Punt d'Accés General Electrònic de l'Administració General de l'Estat i la gestió de la publicació dels seus continguts i del Directori Comú d'Unitats Orgàniques i Oficines en coordinació amb els departaments ministerials i els seus organismes.
La Dirección General de Gobernanza Pública actuará también como coordinador de información de la Pasarela Digital Única Europea de acuerdo con el Coordinador Nacional de la Pasarela Digital Única Europea designado por la Secretaría General de Administración Digital del Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación DigitalLa governança i gestió del registre de funcionaris habilitats, del registre electrònic d'apoderaments i del registre electrònic general de l'Administració General de l'Estat i la definició funcional i governança del sistema de notificacions.
L'impuls, la coordinació i el seguiment dels plans de Govern Obert dels departaments ministerials, en iniciatives orientades al desenvolupament dels principis de la transparència, la participació ciutadana, la rendició de comptes i la col·laboració, així com la programació i execució de projectes sobre la matèria, en l'àmbit de les competències de la Direcció General; la promoció de la cooperació entre totes les administracions públiques en aquest àmbit i servir de punt de contacte de l'Administració General de l'Estat amb els organismes internacionals en matèria de govern obert, sense perjudici de les competències d'altres centres directius per raó de la matèria.
El impulso de los planes y programas de transparencia, incluyendo la atención e información a los ciudadanos en esta materia y la gestión del Portal de Transparencia de la Administración General del Estado previsto en la Ley 19/2013, de 9 de diciembre, con el soporte técnico de la Secretaría General de Administración Digital del Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital. En relación con la función atribuida a la Secretaría General de Función Pública en el párrafo m) del artículo 7.1 corresponde a la Dirección General de Gobernanza Pública prestar el apoyo y soporte necesario para el ejercicio de dicha competencia, como Unidad de Información de Transparencia Central.