Projecte d'Orde per la qual s'establixen criteris generals per a l'adaptació de mitjans i temps i la realització d'ajustos raonables en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública de persones amb discapacitat

Publishing date: 03/10/2024

Closing date:31/10/2024

De conformitat amb el previst en l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, la present consulta té com a objectiu recaptar, directament o a través de les organitzacions representatives, l'opinió de les persones i entitats potencialment afectades sobre els següents aspectes de la futura norma assenyalada:

a) Antecedents de la norma.

La Constitució Espanyola, en el seu article 9.2, establix que correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de les persones siguen reals i efectives, removent els obstacles que impedisquen o dificulten la seua plenitud i facilitant la seua participació en la vida política, social i cultural. A este principi d'igualtat efectiva, al costat dels d'igualtat davant la llei i en l'accés a les funcions i càrrecs públics, arreplegats en els articles 14 i 23, respectivament, la Constitució Espanyola ha incorporat en 2024 una reforma de l'article 49, que adequa llenguatge i contingut per a incidir en la igualtat real i efectiva de les persones amb discapacitat, en l'exercici dels seus drets, i l'obligatorietat de regular per llei la protecció especial que esta requerisca.

Els esforços normatius per a desenvolupar estos principis constitucionals en el terreny de l'accés a la funció pública s'han traduït, d'una banda, en l'establiment d'un contingent de reserva per a persones amb discapacitat igual o superior al 33 per cent, sancionat en l'article 2 del Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, pel qual es regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat, i recollit i ampliant progressivament en els reials decrets que aproven les ofertes d'ocupació pública. Açò derivat, al seu torn, de la pròpia consideració de persones amb discapacitat continguda en l'article 4 del Text Refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social, aprovat per Reial decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre.

D'altra banda, aquests esforços s'han materialitzat en l'adopció de diverses mesures d'adaptació i ajustos raonables en el desenvolupament de les proves que componen els processos selectius. Estes adaptacions van ser establides en el citat Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, el desenvolupament normatiu del qual es reflectiria en l'Orde PRE/1822/2006, de 9 de juny, per la qual s'establixen criteris generals per a l'adaptació de temps addicionals en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública de persones amb discapacitat.

b) Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma.

Quasi dos dècades després, es fa necessari un acostament jurídic a la implantació i desplegament, no solament de les mesures d'adaptació, sinó també dels ajustos raonables que ja arreplegava el citat Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, així com una profunda actualització de la materialització de les adaptacions de temps establida en l'esmentat Orde PRE/1822/2006, des de l'òptica de la reforma constitucional de l'article 49.

c) Necessitat i oportunitat de la seua aprovació.

Els avanços en l'àmbit de la discapacitat han tingut la seua mostra evident en Reial decret 888/2022, de 18 d'octubre, pel qual s'establix el procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat. Esta norma revisa i actualitza els barems per a determinar el grau de discapacitat, evidenciant amb açò la necessitat de modificar l'Orde PRE/1822/2006, atenent a les novetats establides en la baremació.

Este mandat normatiu reflectix la filosofia subjacent en el tractament de la discapacitat referit a estos processos selectius, que ja havia sigut anunciada terminològicament pel propi Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, a través de l'aplicació del concepte de «ajustos raonables», exposat amb anterioritat en l'ordenament legislatiu espanyol a través de la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, que posteriorment va ser objecte de *refundición en el Text Refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social. Partint de l'òptica heterogènia implícita a l'àmbit de la discapacitat, el sector públic ha de garantir el dret a la igualtat efectiva de totes les persones que participen en els processos selectius, i donar una resposta normativa mitjançant la incorporació dels citats ajustos, que responguen eficaçment a la nombrosa casuística de les situacions de discapacitat.

d) Objectius de la norma.

L'orde establirà els criteris generals per a determinar les adaptacions de mitjans i temps, així com la realització d'altres ajustos raonables en els exercicis corresponents a les proves selectives en les quals participen persones amb discapacitat.

i) Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries.

Es proposa dictar una norma amb rang d'Orde ministerial en coherència amb la previsió de l'article 113.4 del Reial decret-llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servici públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge, on se li encomana l'adopció de les mesures adequades per a l'establiment d'adaptacions i ajustos raonables de temps i mitjans en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública.

A més, el citat Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, va habilitar en el seu article 8.3 el desenvolupament normatiu per orde ministerial, que es reflectiria en l'Orde PRE/1822/2006, de 9 de juny, per la qual s'establixen criteris generals per a l'adaptació de temps addicionals en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública de persones amb discapacitat.

Per a esta reforma es plantegen dos possibles alternatives reglamentàries, o bé operar una modificació de l'Orde PRE/1822/2006, o bé aprovar un nou orde i derogar l'anterior.

Sobre la base dels objectius de la norma es presenta com més oportú l'aprovació d'un nou Orde per la qual s'establixen criteris generals per a l'adaptació de temps addicionals en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública de persones amb discapacitat.

Atenent a les consideracions anteriors, s'obri un període de consulta pública prèvia sobre el possible contingut de l'orde ministerial previst.

Termini de durada de la consulta: Finalitza el 31 d'octubre de 2024. Direcció de correu on dirigir les observacions: consultapublicasefp@digital.gob.es