Projecte d'Ordre per la qual s'estableixen criteris generals per a l'adaptació de mitjans i temps i la realització d'ajustos raonables en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública de persones amb discapacitat

Data de publicació: 03/10/2024

Termini: fins al 31/10/2024

De conformidad con lo previsto en el artículo 133 de la Ley 39/2015, de 1 de octubre, del Procedimiento Administrativo Común de las Administraciones Públicas, la presente consulta tiene como objetivo recabar, directamente o a través de las organizaciones representativas, la opinión de las personas y entidades potencialmente afectadas sobre los siguientes aspectos de la futura norma señalada:

a) Antecedents de la norma.

La Constitució Espanyola, en el seu article 9.2, estableix que correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de les persones siguin reals i efectives, removent els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud i facilitant la seva participació en la vida política, social i cultural. A aquest principi d'igualtat efectiva, al costat dels d'igualtat davant la llei i en l'accés a les funcions i càrrecs públics, recollits en els articles 14 i 23, respectivament, la Constitució Espanyola ha incorporat en 2024 una reforma de l'article 49, que adequa llenguatge i contingut per incidir en la igualtat real i efectiva de les persones amb discapacitat, en l'exercici dels seus drets, i l'obligatorietat de regular per llei la protecció especial que aquesta requereixi.

Els esforços normatius per desenvolupar aquests principis constitucionals en el terreny de l'accés a la funció pública s'han traduït, d'una banda, en l'establiment d'un contingent de reserva per a persones amb discapacitat igual o superior al 33 per cent, sancionat en l'article 2 del Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, pel qual es regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat, i recollit i ampliant progressivament en els reials decrets que aproven les ofertes d'ocupació pública. Això derivat, al seu torn, de la pròpia consideració de persones amb discapacitat continguda en l'article 4 del Text Refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat per Reial decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre.

D'altra banda, aquests esforços s'han materialitzat en l'adopció de diverses mesures d'adaptació i ajustos raonables en el desenvolupament de les proves que componen els processos selectius. Aquestes adaptacions van ser establertes en el citat Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, el desenvolupament normatiu del qual es reflectiria en l'Ordre PRE/1822/2006, de 9 de juny, per la qual s'estableixen criteris generals per a l'adaptació de temps addicionals en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública de persones amb discapacitat.

b) Problemes que es pretenen solucionar amb la nova norma.

Gairebé dues dècades després, es fa necessari un acostament jurídic a la implantació i desplegament, no solament de les mesures d'adaptació, sinó també dels ajustos raonables que ja recollia el citat Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, així com una profunda actualització de la materialització de les adaptacions de temps establerta en l'esmentada Ordre PRE/1822/2006, des de l'òptica de la reforma constitucional de l'article 49.

c) Necessitat i oportunitat de la seva aprovació.

Els avanços en l'àmbit de la discapacitat han tingut la seva mostra evident en Reial decret 888/2022, de 18 d'octubre, pel qual s'estableix el procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat. Aquesta norma revisa i actualitza els barems per determinar el grau de discapacitat, evidenciant amb això la necessitat de modificar l'Ordre PRE/1822/2006, atenent a les novetats establertes en la @baremación.

Aquest mandat normatiu reflecteix la filosofia subjacent en el tractament de la discapacitat referit a aquests processos selectius, que ja havia estat anunciada terminològicament pel propi Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, a través de l'aplicació del concepte de «ajustos raonables», exposat amb anterioritat en l'ordenament legislatiu espanyol a través de la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, que posteriorment va ser objecte de *refundición en el Text Refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social. Partint de l'òptica heterogènia implícita a l'àmbit de la discapacitat, el sector públic ha de garantir el dret a la igualtat efectiva de totes les persones que participin en els processos selectius, i donar una resposta normativa mitjançant la incorporació dels citats ajustos, que responguin eficaçment a la nombrosa casuística de les situacions de discapacitat.

d) Objectius de la norma.

L'ordre establirà els criteris generals per determinar les adaptacions de mitjans i temps, així com la realització d'altres ajustos raonables en els exercicis corresponents a les proves selectives en les quals participin persones amb discapacitat.

i) Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries.

Es proposa dictar una norma amb rang d'Ordre ministerial en coherència amb la previsió de l'article 113.4 del Reial decret-llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servei públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge, on se li encomana l'adopció de les mesures adequades per a l'establiment d'adaptacions i ajustos raonables de temps i mitjans en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública.

A més, el citat Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, va habilitar en el seu article 8.3 el desenvolupament normatiu per ordre ministerial, que es reflectiria en l'Ordre PRE/1822/2006, de 9 de juny, per la qual s'estableixen criteris generals per a l'adaptació de temps addicionals en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública de persones amb discapacitat.

Per a aquesta reforma es plantegen dues possibles alternatives reglamentàries, o bé operar una modificació de l'Ordre PRE/1822/2006, o bé aprovar una nova ordre i derogar l'anterior.

Sobre la base dels objectius de la norma es presenta com més oportú l'aprovació d'una nova Ordre per la qual s'estableixen criteris generals per a l'adaptació de temps addicionals en els processos selectius per a l'accés a l'ocupació pública de persones amb discapacitat.

Atenent a les consideracions anteriors, s'obre un període de consulta pública prèvia sobre el possible contingut de l'ordre ministerial prevista.

Termini de durada de la consulta: Finalitza el 31 d'octubre de 2024. Adreça de correu on dirigir les observacions: consultapublicasefp@digital.gob.es