Consulta pública prèvia sobre el Projecte de Reial decret d'adaptació d'organismes públics existents en l'àmbit estatal a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic

Publishing date: 11/12/2024

Closing date:28/12/2024

Amb la finalitat de millorar la participació de la ciutadania en el procediment d'elaboració de les normes, d'acord amb el que es disposa en l'article 133 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i en l'article 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, esta consulta prèvia té per objecte recaptar l'opinió dels subjectes afectats per la futura norma, sobre:

  • Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa
  • La necessitat i oportunitat de la seua aprovació
  • Els objectius de la norma
  • Les possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries

En compliment de l'anterior i d'acord amb el que es disposa en l'Orde PRE/1590/2016, de 3 d'octubre per la qual es publica l'Acord de Consell de Ministres de 30 de setembre de 2016, pel qual es dicten instruccions per a habilitar la participació pública en el procés d'elaboració normativa a través dels portals d'internet dels departaments ministerials, els ciutadans, organitzacions i associacions que així ho consideren, poden fer arribar els seus comentaris fins al 28 de desembre de 2024, a través de la bústia de correu electrònic secretaria.sgop@digital.gob.es, indicant en l'assumpte: "Reial decret d'adaptació organismes públics existents en l'àmbit estatal a la Llei 40/2015 ".

a) Antecedents de la norma.

El procés d'adaptació dels ens que conformen l'administració institucional a la corresponent Llei reguladora del seu règim no és nou i així mitjançant Reial decret 370/1999, de 5 de març, es va dur a terme l'adaptació de diverses entitats de dret públic a les previsions de la Llei 6/1997, de 14 d'abril, d'Organització i Funcionament de l'Administració General de l'Estat.

La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic va tindre com a finalitat “simplificar l'estructura dels ens públics mitjançant la racionalització de la tipologia d'entitats i organismes públics establint una nova classificació més clara, ordenada i simplificada”. L'esquema que traça aquest text legal permet entendre com s'articulen les decisions de govern i executives en l'estructura organitzativa dels ens públics, així com les responsabilitats i funcions de cada entitat.

D'aquest text legal resulta una divisió dins del sector públic institucional entre organismes autònoms, entitats públiques empresarials i agències estatals, per a incorporar després també al catàleg d'ens del sector públic institucional estatal a les autoritats administratives independents, les societats mercantils estatals, els consorcis, les fundacions del sector públic, els fons sense personalitat i les universitats públiques no transferides.

La citada Llei conté en la seua disposició addicional quarta (Adaptació d'entitats i organismes públics existents en l'àmbit estatal) un mandat perquè les entitats que integren el sector públic institucional estatal sense règim específic s'adapten a la seua regulació amb la finalitat d'establir un marc homogeni per als tipus més generals d'ens i així disposa que:

“Les entitats amb règim jurídic específic a l'entrada en vigor d'esta llei se seguiran regint per la seua legislació específica, mantenint la seua naturalesa jurídica, i únicament de forma supletòria, i en tant resulte compatible amb la seua legislació específica pel previst en esta llei.

Els altres organismes i entitats, als quals es referix l'article 84.1 d'esta llei, existents en el moment de l'entrada en vigor de la mateixa, hauran d'adaptar-se al seu contingut abans de l'1 d'octubre de 2024, regint-se fins que es realitze l'adaptació per la seua normativa específica.

L'adaptació es realitzarà preservant les actuals especialitats dels organismes i entitats en matèria de personal, patrimoni, règim pressupostari, comptabilitat, control economicofinancer i d'operacions com a agent de finançament, incloent, respecte a estes últimes, la submissió, si escau, a l'ordenament jurídic privat. Les especialitats es preservaran sempre que no hagueren generat deficiències importants en el control d'ingressos i gastos causants d'una situació de desequilibri financer en el moment de la seua adaptació.

Les entitats que no tingueren la consideració de poder *adjudicador, preservaran esta especialitat en tant no s'opose a la normativa comunitària”.

b) Problemes que es pretenen solucionar

En este projecte normatiu s'atén al mandat legal contingut en la disposició addicional quarta d'aquest text legal i aborda l'adaptació dels organismes públics que apareixen en la Llei com a categorització central dels ens que integren el sector públic institucional, distingint entre organismes autònoms, entitats públiques empresarials i agències estatals. Este projecte normatiu pretén establir un marc homogeni per als tipus més generals d'ens en relació amb la seua estructura i funcionament, així com la seua gestió, especialment, pel que fa a l'avaluació de la seua eficàcia, eficiència i transparència.

En definitiva, amb este projecte normatiu s'incorporen les necessàries adaptacions al règim previst en aquesta Llei quant a denominacions, règim jurídic, de personal, de contractació, economicofinancer i patrimonial, pressupostari, de comptabilitat i control econòmic financer. Es tracta d'adaptacions en molts casos de detall o puntualitzacions però que és necessari escometre per a establir una *homogenización del règim regulador d'aquests ens, atenent a la seua tipologia i característiques específiques

Este projecte normatiu esdevé, per tant, en l'instrument jurídic adequat i voluntari per a avançar en el procés de racionalització i simplificació de l'administració institucional estatal escomès pel legislador. Adequat perquè amb ell es realitzen les modificacions necessàries per a fer efectiu el marc uniforme establit per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic; i voluntari, perquè en ell s'han inclòs els ens que han optat per esta via en comptes d'acudir a una norma específica i concreta per a la seua adaptació. Els que no s'han inclòs ha sigut perquè l'adaptació es va realitzar recentment mitjançant la modificació del seu corresponent Estatut o perquè estan tramitant una modificació del seu Estatut.

c) Necessitat i oportunitat de la seua aprovació

En conseqüència, és necessari adaptar el règim dels organismes públics assenyalats a la regulació continguda en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, i així establir un marc homogeni.

d) Objectius de la norma

La futura norma tindria com a finalitat donar compliment al mandat legal contingut en la disposició addicional quarta de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

i) Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries

Descartadas las opciones no regulatorias por venir exigida la adaptación de su régimen al contenido de la Ley 40/2015, de 1 de octubre, se plantean las siguientes opciones de carácter regulatorio:

Una alternativa per a dur a terme l'adaptació haguera sigut adoptar un projecte normatiu concret per a cadascun dels organismes públics que han d'adaptar-se al contingut de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, no obstant açò, açò significaria un elevat nombre de normes, la qual cosa no pareix oportú; especialment quan les modificacions que són necessàries en la majoria dels ens no han sigut extenses.

Per aquest motiu criteris de racionalitat hagen aconsellat optar per aglutinar en una sola norma el conjunt de modificacions que requerix la norma reguladora dels organismes i entitats.

Una altra alternativa haguera sigut acudir a un projecte normatiu similar al Reial decret 370/1999, de 5 de març, en el qual es va optar per una adaptació general remetent al règim regulador de la LOFAGE. No obstant açò, també s'ha descartat esta alternativa perquè s'ha considerat que és més clarificador i transparent l'esquema que traça el projecte normatiu.

Atenent a les consideracions anteriors, s'obri un període de consulta pública prèvia sobre el possible contingut del Reial decret previst.

Termini de durada de la consulta: Finalitza el 28 de desembre de 2024.

Direcció de correu on dirigir les observacions: secretaria.sgop@digital.gob.es.