Consulta pública prèvia sobre el Projecte de Reial decret d'adaptació d'organismes públics existents en l'àmbit estatal a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic

Data de publicació: 11/12/2024

Termini: fins al 28/12/2024

Amb la finalitat de millorar la participació de la ciutadania en el procediment d'elaboració de les normes, d'acord amb el que es disposa en l'article 133 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i en l'article 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, aquesta consulta prèvia té per objecte recaptar l'opinió dels subjectes afectats per la futura norma, sobre:

  • Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa
  • La necessitat i oportunitat de la seva aprovació
  • Els objectius de la norma
  • Les possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries

En compliment de l'anterior i d'acord amb el que es disposa en l'Ordre PRE/1590/2016, de 3 d'octubre per la qual es publica l'Acord de Consell de Ministres de 30 de setembre de 2016, pel qual es dicten instruccions per habilitar la participació pública en el procés d'elaboració normativa a través dels portals d'internet dels departaments ministerials, els ciutadans, organitzacions i associacions que així ho considerin, poden fer arribar els seus comentaris fins al 28 de desembre de 2024, a través de la bústia de correu electrònic secretaria.sgop@digital.gob.es, indicant en l'assumpte: "Reial decret d'adaptació organismes públics existents en l'àmbit estatal a la Llei 40/2015 ".

a) Antecedents de la norma.

El procés d'adaptació dels ens que conformen l'administració institucional a la corresponent Llei reguladora del seu règim no és nou i així mitjançant Reial decret 370/1999, de 5 de març, es va dur a terme l'adaptació de diverses entitats de dret públic a les previsions de la Llei 6/1997, de 14 d'abril, d'Organització i Funcionament de l'Administració General de l'Estat.

La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic va tenir com a finalitat “simplificar l'estructura dels ens públics mitjançant la racionalització de la tipologia d'entitats i organismes públics establint una nova classificació més clara, ordenada i simplificada”. L'esquema que traça aquest text legal permet entendre com s'articulen les decisions de govern i executives en l'estructura organitzativa dels ens públics, així com les responsabilitats i funcions de cada entitat.

D'aquest text legal resulta una divisió dins del sector públic institucional entre organismes autònoms, entitats públiques empresarials i agències estatals, per incorporar després també al catàleg d'ens del sector públic institucional estatal a les autoritats administratives independents, les societats mercantils estatals, els consorcis, les fundacions del sector públic, els fons sense personalitat i les universitats públiques no transferides.

La citada Llei conté en la seva disposició addicional quarta (Adaptació d'entitats i organismes públics existents en l'àmbit estatal) un mandat perquè les entitats que integren el sector públic institucional estatal sense règim específic s'adaptin a la seva regulació amb la finalitat d'establir un marc homogeni per als tipus més generals d'ens i així disposa que:

“Les entitats amb règim jurídic específic a l'entrada en vigor d'aquesta llei se seguiran regint per la seva legislació específica, mantenint la seva naturalesa jurídica, i únicament de forma supletòria, i en tant resulti compatible amb la seva legislació específica pel previst en aquesta llei.

Els altres organismes i entitats, als quals es refereix l'article 84.1 d'aquesta llei, existents al moment de l'entrada en vigor de la mateixa, hauran d'adaptar-se al seu contingut abans de l'1 d'octubre de 2024, regint-se fins que es realitzi l'adaptació per la seva normativa específica.

L'adaptació es realitzarà preservant les actuals especialitats dels organismes i entitats en matèria de personal, patrimoni, règim pressupostari, comptabilitat, control economicofinancer i d'operacions com a agent de finançament, incloent, respecte a aquestes últimes, la submissió, si escau, a l'ordenament jurídic privat. Les especialitats es preservaran sempre que no haguessin generat deficiències importants en el control d'ingressos i despeses causants d'una situació de desequilibri financer al moment de la seva adaptació.

Les entitats que no tinguessin la consideració de poder *adjudicador, preservaran aquesta especialitat en tant no s'oposi a la normativa comunitària”.

b) Problemes que es pretenen solucionar

En aquest projecte normatiu s'atén al mandat legal contingut en la disposició addicional quarta d'aquest text legal i aborda l'adaptació dels organismes públics que apareixen en la Llei com a categorització central dels ens que integren el sector públic institucional, distingint entre organismes autònoms, entitats públiques empresarials i agències estatals. Aquest projecte normatiu pretén establir un marc homogeni per als tipus més generals d'ens en relació amb la seva estructura i funcionament, així com la seva gestió, especialment, pel que concerneix l'avaluació de la seva eficàcia, eficiència i transparència.

En definitiva, amb aquest projecte normatiu s'incorporen les necessàries adaptacions al règim previst en aquesta Llei quant a denominacions, règim jurídic, de personal, de contractació, economicofinancer i patrimonial, pressupostari, de comptabilitat i control econòmic financer. Es tracta d'adaptacions en molts casos de detall o puntualitzacions però que és necessari escometre per establir una *homogenización del règim regulador d'aquests ens, atenent a la seva tipologia i característiques específiques

Aquest projecte normatiu esdevé, per tant, en l'instrument jurídic adequat i voluntari per avançar en el procés de racionalització i simplificació de l'administració institucional estatal escomès pel legislador. Adequat perquè amb ell es realitzen les modificacions necessàries per fer efectiu el marc uniforme establert per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic; i voluntari, perquè en ell s'han inclòs els ens que han optat per aquesta via en comptes d'acudir a una norma específica i concreta per a la seva adaptació. Els que no s'han inclòs ha estat perquè l'adaptació es va realitzar recentment mitjançant la modificació del seu corresponent Estatut o perquè estan tramitant una modificació del seu Estatut.

c) Necessitat i oportunitat de la seva aprovació

En consecuencia, es necesario adaptar el régimen de los organismos públicos señalados a la regulación contenida en la Ley 40/2015, de 1 de octubre, de Régimen Jurídico del Sector Público, y así establecer un marco homogéneo.

d) Objectius de la norma

La futura norma tindria com a finalitat donar compliment al mandat legal contingut en la disposició addicional quarta de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

i) Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries

Descartades les opcions no regulatòries per venir exigida l'adaptació del seu règim al contingut de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, es plantegen les següents opcions de caràcter regulatori:

Una alternativa per dur a terme l'adaptació hagués estat adoptar un projecte normatiu concret per a cadascun dels organismes públics que han d'adaptar-se al contingut de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, no obstant això, això significaria un elevat nombre de normes, la qual cosa no sembla oportú; @máxime quan les modificacions que són necessàries en la majoria dels ens no han estat extenses.

Per aquest motiu criteris de racionalitat hagin aconsellat optar per aglutinar en una sola norma el conjunt de modificacions que requereix la norma reguladora dels organismes i entitats.

Una altra alternativa hagués estat acudir a un projecte normatiu similar al Reial decret 370/1999, de 5 de març, en el qual es va optar per una adaptació general remetent al règim regulador de la LOFAGE. No obstant això, també s'ha descartat aquesta alternativa perquè s'ha considerat que és més clarificador i transparent l'esquema que traça el projecte normatiu.

Atenent a les consideracions anteriors, s'obre un període de consulta pública prèvia sobre el possible contingut del Reial decret previst.

Termini de durada de la consulta: Finalitza el 28 de desembre de 2024.

Adreça de correu on dirigir les observacions: secretaria.sgop@digital.gob.es.