Compatibilitat durant la situació de suspensió ferma.
Durant la situació administrativa de suspensió ferma de funcions no resultaria d'aplicació la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al servei de les Administracions Públiques, i, per tant, no seria exigible la corresponent compatibilitat per a l'exercici d'activitats privades.
La consulta versa sobre l'aplicació de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al servei de les Administracions Públiques, a un funcionari de l'Ajuntament de XXX en situació de suspensió ferma.
Segons s'indica, un funcionari de l'Ajuntament de XXX, amb categoria d'Oficial Lletrat, en situació de suspensió ferma de funcions, ha assumit la direcció lletrada de la part demandant en un procés contenciós-administratiu plantejat contra el citat Ajuntament.
En la informació proporcionada, en concret, en l'informe elaborat per la Direcció General de Recursos Humans de l'Ajuntament de XXX que s'acompanya a la consulta, es realitzen, davant aquesta situació, les següents consideracions:
- Que el personal al servei de les Administracions Públiques que no es trobi en servei actiu, però continuï mantenint la relació de subjecció especial, més enllà de les situacions administratives en què es trobin, hauran d'instar autorització de compatibilitat.
- Que fins i tot estant declarada la situació de suspensió ferma de funcions, no és possible autoritzar la compatibilitat per a realitzar activitats privades contràries als interessos de l'Entitat en la qual l'empleat continua mantenint la seva condició de funcionari, màximament davant l'especial coneixement que pot tenir dels assumptes motivada per la dependència que ha tingut del servei en el qual ha desenvolupat les seves activitats.
En aquest sentit, s'ha de destacar que la regulació de les diferents situacions administratives no fa esment a la vinculació o no al règim d'incompatibilitats previst en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les Administracions Públiques.
Amb caràcter general no totes les situacions administratives comporten l'aplicació de la Llei 53/1984, de 26 de desembre. De fet, el parer d'aquesta Direcció General respecte de la situació administrativa d'excedència voluntària per interès particular és que no comporta l'aplicació d'aquesta norma.
Pel que fa a la situació de suspensió de funcions, l'article 90 del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, estableix que:
“1. El funcionari declarat en la situació de suspensió quedarà privat durant el temps de permanència en la mateixa de l'exercici de les seves funcions i de tots els drets inherents a la condició. La suspensió determinarà la pèrdua del lloc de treball quan excedeixi de sis mesos. (…).
3. El funcionari declarat en la situació de suspensió de funcions no podrà prestar serveis en cap Administració Pública ni en els organismes públics, agències, o entitats de dret públic dependents o vinculades a elles durant el temps de compliment de la pena o sanció”.
D'aquest precepte s'han de destacar dos aspectes, el primer, que mentre duri aquesta situació administrativa el funcionari queda privat de l'exercici de les seves funcions i de tots els drets inherents a la seva condició de funcionari; i segon, que, si bé no es poden realitzar activitats en el sector públic, no s'estableix cap prohibició respecte de les activitats a realitzar en el sector privat.
És a dir, el funcionari durant la situació administrativa de suspensió ferma de funcions manca dels drets inherents a la mateixa i, a més, de les obligacions pròpies com a funcionari, situació, en el material, molt similar a la que es produeix en l'excedència voluntària per interès particular, per la qual cosa s'entén que, en aquesta situació no resultaria d'aplicació la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al servei de les Administracions Públiques, i, per tant, no seria exigible la corresponent compatibilitat per a l'exercici d'activitats privades.
Diferent qüestió és la possibilitat d'imposar sancions pel Col·legi Professional corresponent si la participació en determinats assumptes pogués suposar un incompliment dels deures deontològics dels advocats conforme al Reial decret 135/2021, de 2 de març, pel qual s'aprova l'Estatut General de l'Advocacia Espanyola o, en el seu cas, l'obertura d'un expedient disciplinari per aquesta Entitat Local si una vegada reingressi al servei actiu no s'absté d'aquells assumptes que hagués tractat en l'activitat privada.
Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.
Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.