logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Inici Ministeri
Ministeri Organigrama
Organigrama Ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals Secretaria d'Estat de Funció Pública Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Regulació Legal
Protecció de Dades Participació pública en projectes normatius
Participació pública en projectes normatius Consulta pública prèvia Audiència i informació pública
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Instruccions de comunicació Informació addicional Seguiment del Pla
Empleo
Empleo Personal Laboral Personal Funcionari
Portada de Ministeri
Digitalització i IA Telecomunicació i infraestructures Digitals Funció Pública
Funció Pública La secretaria
La secretaria Secretaria d'Estat de Funció Pública Directora del Gabinete de la Secretaría de Estado de Función Pública Newsletter de Funció Pública Captació de talent Actualitat
Funció Pública
Funció Pública Qui som Accés a l'Ocupació Pública Gestiona la teua vida professional com a personal empleat públic Règim Jurídic Relacions Laborals Órganos de colaboración Registre Central de Personal Espai ISPA Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Governança Pública
Governança Pública Directora General de Gobernanza Pública Simplificació administrativa i reducció de càrregues Inspecció de Serveis Atenció a la ciutadania Qualitat en les Administracions Públiques​ Transparència Govern obert Registres electrònics i notificacions Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Incompatibilitat i conflicte d'interessos Oficina de Conflictos de Intereses Membres del Govern i Alts Càrrecs de l'Administració General de l'Estat Incompatibilitats de personal al servei de les Administracions Públiques MASTERCLASS: Guia del Govern Obert Informes sobre compliment dels alts càrrecs
Comunicació Contacte Info DANA
Info DANA Medidas adoptadas en relación con la DANA Portada d'Info Dana
Inici
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Empleo
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA
Telecomunicació i infraestructures Digitals
  • La secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Comunicació
Contacte
  • Medidas adoptadas en relación con la DANA
  • Portada d'Info Dana
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 3. Condicions de treball.

Obligatorietat de colegiació de funcionaris públics

En l'àmbit de les Administracions Públiques i sota la condició de funcionari o una altra classe d'empleat públic només es podrà exercir una “professió col·legiada” sense estar col·legiat quan una norma amb rang de llei dictada per l'Estat així el permeta. No obstant l'anterior, ha de tindre's en compte que no caldria exigir com a requisit general per a adquirir la condició de funcionari de carrera la pertinença a un col·legi professional, encara que es tracte d'un Cos amb funcions pròpies d'una professió col·legiada, havent d'atendre's en este últim cas, per a poder exigir aquesta colegiació, a les funcions pròpies del lloc de treball finalment ocupat pel funcionari.

La consulta plantea la exigencia de la colegiación obligatoria de determinados colectivos profesionales para poder ejercer su actividad, en concreto, de los empleados públicos que prestan servicios para o a través de una Administración Pública. Asimismo, se consulta si la colegiación pudiera ser un requisito necesario para adquirir la condición de funcionario de carrera.

Con carácter previo, es preciso destacar que la regulación sobre profesiones reguladas y colegiadas y, por ende, el alcance e interpretación de dichas normas, corresponde al Ministerio de Economía, Comercio y Empresa, a través de la Dirección General de Política Económica.

En cuanto a la obligatoriedad de la colegiación para los funcionarios, debe señalarse que el artículo 3.2 de la Ley 2/1974, de 13 de febrero, sobre Colegios Profesionales, dispone que: “Será requisito indispensable para el ejercicio de las profesiones hallarse incorporado al Colegio Profesional correspondiente cuando así lo establezca una ley estatal”.

Según el precepto transcrito, la regla general es que, cuando así lo establezca una ley estatal, para el ejercicio de las llamadas “profesiones colegiadas” será requisito indispensable estar incorporado como ejerciente en el colegio profesional correspondiente.

No obstant això, per a l'àmbit de les Administracions Públiques, determinades normes estatals han establit excepcions a esta regla. Així, l'article 544.2 de la Llei orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del Poder Judicial, que disposa que:

“La colegiació dels Advocats, Procuradors i Graduats Socials serà obligatòria per a actuar davant els Jutjats i Tribunals en els termes previstos en esta Llei i per la legislació general sobre col·legis professionals, llevat que actuen al servei de les Administracions públiques o entitats públiques per raó de dependència funcionarial o laboral”.

Una altra de les excepcions que s'ha establit pel legislador estatal és la regulada en l'article 42 de la Llei 39/2007, de 19 de novembre, de la carrera militar, que establix:

“La capacitat professional específica dels membres de les Forces Armades per a exercir les competències corresponents a cada lloc orgànic es determinarà per les comeses del seu cos, per les facultats de la seua escala i especialitats i pel seu ús.

Aquesta capacitat habilita, conforme als títols militars, acadèmics i professionals que es posseïsquen, als quals s'integren o adscriuen en cada cos i escala per a l'exercici de les seues competències i l'acompliment de les seues comeses en totes aquelles destinacions o llocs que puguen ocupar, sense que siga necessari cap altre requisit de colegiació professional”.

En virtut del que antecedeix, s'entén que en l'àmbit de les Administracions Públiques i sota la condició de funcionari o una altra classe d'empleat públic només es podrà exercir una “professió col·legiada” sense estar col·legiat quan una norma amb rang de llei dictada per l'Estat així el permeta; en cas contrari, quan el legislador estatal no establisca tal exempció, a la llum de la doctrina constitucional, l'exercici d'aquestes professions implicarà la necessitat d'estar incorporat com a exercent en el corresponent col·legi professional, sense que l'existència d'una relació funcionarial eximisca del compliment d'este requisit.

No obstant això l'indicat, ha de tindre's en compte que la inscripció o no en un col·legi professional no és un requisit necessari per a adquirir la condició de funcionari de carrera, havent de fer-se sobre aquest tema una sèrie de consideracions.

El text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (TRLEBEP), no fa cap esment ni exigeix com a requisit per a l'accés a la funció pública el de pertànyer a un determinat col·legi professional.

L'adquisició de la condició de funcionari de carrera es realitza mitjançant l'ingrés en un determinat Cos o Escala, després de la superació del corresponent procés selectiu i el compliment de la resta de requisits, requisits entre els quals, com s'ha assenyalat, la llei no inclou el de la pertinença a cap col·legi professional.

Als diferents Cossos i Escales se'ls sol atribuir l'exercici d'una sèrie de funcions.

En concret, existeixen determinats Cossos als quals, si bé se'ls atribuïx l'exercici de funcions coincidents o pròpies d'una professió regulada o col·legiada, tal atribució no sol excloure la possibilitat que els funcionaris pertanyents als mateixos puguen desenvolupar altres funcions des de la seua pròpia condició en l'Administració Pública.

Així mateix, estos Cossos poden desenvolupar funcions que, si bé estan vinculades a la titulació exigida per a l'ingrés, i posseïxen un fort lligam amb la corresponent professió col·legiada, no s'exigeix per a la seua realització estar incorporat al corresponent col·legi professional.

S'ha de recordar que, a més, no seria possible estendre aquest requisit, ja que l'accés a l'ocupació pública es configura com un dret fonamental per la Constitució Espanyola i, per tant, han de ser degudament justificades les restriccions que puguen establir-se per a l'accés de manera que, quan s'exigisca un determinat títol oficial, este siga necessari com a conseqüència que les capacitats professionals que el mateix atorga són imprescindibles per a poder desenvolupar les funcions atribuïdes a aquest Cos de funcionaris.

En este sentit, en el cas de funcionaris que tenen com a funció principal l'exercici de funcions coincidents o pròpies d'una professió col·legiada, és el relatiu a la “titulació” a la qual es fa referència en el TRLEBEP, entés com el títol que permet accedir a l'exercici de la corresponent professió i, per tant, a la colegiació en el corresponent col·legi professional (d'acord amb la doctrina constitucional esmentada); si bé no es pot confondre l'exigència del títol oficial corresponent amb l'exigència de trobar-se incorporat en la condició d'exercent en el corresponent col·legi professional.

Així, no caldria exigir com a requisit general per a adquirir la condició de funcionari de carrera la pertinença a un col·legi professional, encara que es tracte d'un Cos amb funcions pròpies d'una professió col·legiada, havent d'atendre's en este últim cas, per a poder exigir aquesta colegiació, a les funcions pròpies del lloc de treball finalment ocupat pel funcionari.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Política de cookies

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies