logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Inici Ministeri
Ministeri Organigrama
Organigrama Ministre per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals Secretaria d'Estat de Funció Pública Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Regulació Legal
Protecció de Dades Participació pública en projectes normatius
Participació pública en projectes normatius Consulta pública prèvia Audiència i informació pública
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Instruccions de comunicació Informació addicional Seguiment del Pla
Empleo
Empleo Personal Laboral Personal Funcionari
Portada de Ministeri
Digitalització i IA Telecomunicació i infraestructures Digitals Funció Pública
Funció Pública La secretaria
La secretaria Secretaria d'Estat de Funció Pública Directora del Gabinete de la Secretaría de Estado de Función Pública Newsletter de Funció Pública Captació de talent Actualitat
Funció Pública
Funció Pública Qui som Accés a l'Ocupació Pública Gestiona la teua vida professional com a personal empleat públic Règim Jurídic Relacions Laborals Órganos de colaboración Registre Central de Personal Espai ISPA Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Governança Pública
Governança Pública Directora General de Gobernanza Pública Simplificació administrativa i reducció de càrregues Inspecció de Serveis Atenció a la ciutadania Qualitat en les Administracions Públiques​ Transparència Govern obert Registres electrònics i notificacions Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Incompatibilitat i conflicte d'interessos Oficina de Conflictos de Intereses Membres del Govern i Alts Càrrecs de l'Administració General de l'Estat Incompatibilitats de personal al servei de les Administracions Públiques MASTERCLASS: Guia del Govern Obert Informes sobre compliment dels alts càrrecs
Comunicació Contacte Info DANA
Info DANA Medidas adoptadas en relación con la DANA Portada d'Info Dana
Inici
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Empleo
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA
Telecomunicació i infraestructures Digitals
  • La secretaria
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Comunicació
Contacte
  • Medidas adoptadas en relación con la DANA
  • Portada d'Info Dana
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 1. Accés, adquisició i pèrdua de la condició de funcionari.

Posibilidad de que el personal sujeto a un contrato laboral especial de alta dirección forme parte del órgano de selección de personal laboral fijo.

Amb caràcter general, les relacions de servei o laborals de caràcter temporal, no faculten per a la participació com a membre d'un òrgan de selecció. No obstant això, en el cas de les relacions laborals de caràcter especial, com és el contracte d'alta direcció, és necessari analitzar tant la naturalesa del lloc de què es tracte com la resta dels elements que caracteritzen aquesta relació laboral. En els supòsits en els quals concórreguen aquests elements, podria participar en l'òrgan de selecció de personal laboral fix el personal directiu que estiguera vinculat a l'Organisme per una relació laboral de caràcter especial d'alta direcció.

Es planteja si el personal subjecte a un contracte especial d'alta direcció pot formar part d'un tribunal qualificador de proves selectives per a ingrés de personal laboral fix en un Organisme Públic de l'Administració General de l'Estat.

El Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic regula, en el seu article 60, la composició dels òrgans de selecció, establint el següent:

“(…) 2. El personal de elección o de designación política, los funcionarios interinos y el personal eventual no podrán formar parte de los órganos de selección.”

Se ha de estudiar la naturaleza jurídica del contrato especial de alta dirección. Se configura ésta como una relación laboral de carácter especial de acuerdo con lo dispuesto en el artículo 2.1.a) Real Decreto Legislativo 2/2015, de 23 de octubre, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del Estatuto de los Trabajadores. La especialidad reside en la relación de confianza recíproca en que se ha de basar la relación entre el alto directivo y la empresa contratante.

Además, conforme al Real Decreto 1382/1985, de 1 de agosto, por el que se regula la relación laboral de carácter especial del personal de alta dirección, este contrato de trabajo podrá extinguirse por desistimiento del empresario.

En segundo lugar, la exclusión de los funcionarios interinos de su participación en los órganos de selección tiene relación con la garantía de imparcialidad que otorga la condición de funcionario de carrera, en virtud de la inamovilidad.

La temporalitat és la nota fonamental que justifica l'exclusió dels funcionaris interins dels òrgans de selecció així com del personal eventual, característica així mateix predicable del personal laboral temporal, ja que el que es pretén és que participen en els òrgans de selecció personal amb certa estabilitat i fixesa en el lloc, característiques que no són predicables del contracte d'alta direcció que es pot resoldre en qualsevol moment.

Per tant, en llaures no sols de la imparcialitat, sinó també de la independència i discrecionalitat tècnica que han de garantir-se en els processos selectius del personal funcionari i laboral, s'entén que, amb caràcter general, les relacions de servei o laborals de caràcter temporal, no faculten per a la participació com a membre d'òrgan de selecció.

No obstant això, en el cas de les relacions laborals de caràcter especial, com és el contracte d'alta direcció, és necessari analitzar tant la naturalesa del lloc de què es tracte com la resta d'elements que caracteritzen aquesta relació laboral (forma de selecció, duració del contracte, garanties del lloc, etc.)

En este sentit, sense perjudici de quin siga el marc jurídic contractual que regule el citat contracte, és necessari abordar l'estudi de diversos elements, entre altres, la forma de selecció, el període de duració del contracte, les causes de rescissió, l'especificitat de les funcions a realitzar, la qual cosa en determinats supòsits permet afirmar que, malgrat poder tindre una duració limitada, es tracta d'una relació amb vocació de permanència, especialitzat i de caràcter tècnic, que té una duració certa però també estable, i que només es pot extingir per les causes expressament taxades.

En estos casos, ateses de les especificitats organitzatives i competencials de l'Organisme en qüestió, a les característiques que poden configurar el contracte laboral de caràcter especial d'alta direcció, així com a l'especificitat de les places de personal laboral que es convoquen, es pot concloure que, en els supòsits en els quals concórreguen estos elements, podria participar en l'òrgan de selecció de personal laboral fix el personal directiu que estiguera vinculat a l'Organisme per una relació laboral de caràcter especial d'alta direcció.

Quant a la participació de funcionaris de carrera en òrgans de selecció, quan es troben en una situació administrativa diferent a la de servei actiu, cal indicar que res diu sobre aquest tema la normativa reglamentària, no obstant això, en tot cas, haurà de reunir els requisits de titulació i altres requisits exigibles a la resta de membres del Tribunal, així com no incórrer en cap de les causes que puguen impedir la seua participació, incloses les causes d'incompatibilitat.

En relació amb la modificació de les bases de processos selectius de personal laboral fix d'un Organisme Públic de l'Administració General de l'Estat, es desconeix si el procés selectiu ve referit a personal laboral fix inclòs en l'àmbit d'aplicació de l'IV Conveni col·lectiu únic per al personal laboral de l'Administració General de l'Estat., però així es pressuposa.

Conforme a l'article 28 de l'IV Conveni col·lectiu únic, la convocatòria i resolució de les places per a l'accés lliure com a personal laboral fix correspon a l'òrgan competent, podent encomanar-se la gestió als diferents Departaments Ministerials o organismes depenents.

Per tant, serà l'òrgan competent per a aprovar la convocatòria el que el siga, així mateix, per a aprovar la nova resolució per la qual es modifica l'annex de les Bases que ha sigut anul·lat per una Sentència de la jurisdicció contenciosa administrativa.

No obstante, si el proceso selectivo no viene referido a personal laboral fijo incluido en el ámbito de aplicación del IV Convenio colectivo único y la Dirección General de la Función Pública no es competente para convocar y resolver aquel, sino únicamente para autorizar, le corresponderá únicamente la autorización de los cambios exigidos.

En conclusió, pressuposant que el procés selectiu es refereix a personal laboral fix inclòs en l'IV Conveni col·lectiu únic, l'òrgan competent de l'aprovació de la convocatòria aprovarà, així mateix, la nova resolució per la qual es modifica l'annex de les Bases de la convocatòria en qüestió en el qual haurà de figurar la nova composició del tribunal qualificador en els termes establits en la Resolució judicial.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'este centre directiu, les respostes a consultes que emet esta direcció general posseïxen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es referisquen. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es corresponga amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en este butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seua emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Política de cookies

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Este lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies