Lanpostuaz jabetzeko egunak behin-behineko atxikipenean eta lehiaketa bidez lortutako lanpostuaz baliatzeko aukera
Lehenago behin-behineko atxikipenean betetzen ari zen lanpostua lehiaketa bidez esleitzen zaion funtzionarioak ez du eskubiderik izango martxoaren 10eko 364/1995 Errege Dekretuko 48. artikuluko 1. paragrafoan jasotako lanpostuaz jabetzeko, salbu eta aurretik lanpostu horretaz baliatu ez bada.
Galdera da ea funtzionario batek lehiaketa bidez lortutako lanpostuaz jabetzeko egunak izan ditzakeen, baldin eta lanpostu hori aldi baterako betetzen badu, zehazki, behin-behineko atxikipenean.
Hala, lehenik eta behin, aplikatu beharreko esparru juridikoa aztertu behar da. Enplegatu Publikoaren Oinarrizko Estatutuaren Legearen testu bategina onartzen duen urriaren 30eko 5/2015 Legegintzako Errege Dekretuaren azken xedapenetako laugarrenean, aldatu egiten da lanpostuak betetzeari eta mugikortasunari buruzko xedapenak indarrean jartzeari dagokionez, harik eta Estatutua garatzeko emango diren Funtzio Publikoko legeak indarrean jarri arte.
Horrenbestez, eta TREBEPen azken xedapenetako laugarrenak xedatzen duenaren arabera, hau ezartzen du bigarren apartatuan:
“Funtzio Publikoko Legeak eta horiek garatzeko erregelamenduzko arauak eman arte, administrazio publiko bakoitzean giza baliabideak antolatzeari, planifikatzeari eta kudeatzeari buruz indarrean dauden arauak egongo dira indarrean, estatutu honetan ezarritakoaren aurkakoak ez diren bitartean”
Ondorioz, indarrean jarraitzen dute abuztuaren 2ko 30/1984 Legeak (Funtzio Publikoa erreformatzeko neurriei buruzkoa) eta martxoaren 10eko 364/1995 Errege Dekretuak (Estatuko Administrazio Orokorraren zerbitzupeko langileen sarrerari buruzko eta Estatuko Administrazio Orokorreko funtzionario zibilen lanpostuak betetzeari eta lanbide-sustapenari buruzko Erregelamendu Orokorra onartzen duena) araututako lanpostu-hornikuntzari eta mugikortasunari buruzko xedapenek.
Aurrekoa kontuan hartuta, planteatutako auzia behin-behineko atxikipenean aurrez betetako lehiaketaren bidez lortutako lanpostuaz jabetzeko epea baliatzeko aukeran oinarritzen da.
Behin-behineko atxikipenaren figura erabiltzea salbuespenezkoa eta tasatua denez, 364/1995 Errege Dekretuko 72. artikuluko 2. idatz-zatiak honela dio:behin-behineko atxikipenaren bidez betetako lanpostuak behin betiko betetzeko, lanpostu-zerrendetan aurreikusitako sistemen bidez egingo da deialdia. Horretan diharduten funtzionariek dagozkien deialdietan parte hartu beharko dute”.
Horrela, bada, martxoaren 10eko 364/1995 Errege Dekretuak onetsi zuen Estatuko Administrazio Orokorraren Zerbitzupeko Langileen Sarrerari buruzko Araudi Orokorraren 48.1 artikuluaren arabera eta Estatuko Administrazio Orokorreko funtzionarioen lanpostuak betetzeari eta horien lanbide-sustapenari buruzko Erregelamenduaren arabera, lehiaketa bidez lortutako lanpostuaz jabetzeko epea hau da:
“Lanpostuaz jabetzeko epea hiru egun baliodunekoa izango da funtzionarioak bizilekua aldatu behar ez badu, edo hilabetekoa egoitza-aldaketa edo zerbitzu aktibora itzultzea badakar.
Lanpostuaz jabetzeko epea utzarazpenaren egunaren biharamunean hasiko da; utzarazpen hori lehiaketaren ebazpena Estatuko Aldizkari Ofizialean argitaratu eta hurrengo hiru egun balioduneko epearen barruan egin beharko da.
Ebazpenak jarduneko zerbitzura itzultzea badakar, lanpostuaz jabetzeko epea ebazpena argitaratu ondoren hasiko da zenbatzen”.
364/1995 Errege Dekretuko 48. artikuluak berariaz ezartzen du lanpostuaz jabetzeko baimenaren iraupena: hiru egun bizilekuz aldatzen ez bada eta hilabete lekualdatzen bada. Hala ere, ez du ezer zehazten lanpostuak betetzeko formulari buruz.
Arauketan zehaztasunik ez dagoenez, eta arauaren interpretazio-ariketa sistematiko zein teleologikoari jarraikiz, zaila da ondorioztatzea, manuaren hitzez hitzeko edukiaren arabera, edukitza-baimena ezarri nahi dela postuz aldatzen ez den kasuetan, lanpostu hori dagoeneko betetzen ari delako, baina behin-behinean.
Alde horretatik, lanpostuaz jabetzeko epearen helburua da lanpostuaz jabetzeko eta lanpostuaz jabetzeko egin beharreko kudeaketak egitea, eta horrek justifikatzen du zenbat eta luzeagoa izan karguaz jabetzea, baldin eta bizilekuz aldatu behar bada.
Behin-behineko atxikipenez lanpostu bat betetzen den kasuetan, hura lehiaketaz behin betiko eskuratzen denean, ez da inolako kudeaketarik behar inora sartzeko; beraz, lanpostuaz jabetzeko epe horrek ez luke justifikaziorik izango.
Interpretazio hori, bestalde, bat etorriko litzateke, mutatis mutandis364/1995 Errege Dekretuak onartutako Sarrerarako Araudi Orokorraren 5. Xedapen Gehigarrian jasotako baimena dela-eta, Langileen Batzorde Gorenak emandako baimena, uste baitu baimen hori lanpostu berria lortu ez arren ordaindutako lanpostuaz jabetzeko epearen barruan egon ez diren langileei aplikatu behar zaiela.
Martxoaren 10eko 364/1995 Errege Dekretuko 5. xedapen gehigarriak hau dio: “Jarduneko zerbitzuan edo egoera parekatuan egon eta Kidego edo Eskala berri batera iristen diren karrerako funtzionarioek, jabetza hartzen dutenetik aurrera, hiru asteguneko baimen ordaindua hartzeko eskubidea izango dute, baldin eta destinoak funtzionarioaren egoitza aldaketa ez badakar eta hilabetekoa horrek berarekin badakar”.
Langileen Batzorde Nagusiak adierazi zuen baimen honek “helburua da Administrazioan zerbitzuak ematen ari diren eta, barne-sustapenaren bidez edo txanda irekiaren bidez, Kidego edo Eskala batean sartzen diren langile guztiek ordaindutako aldi bat izatea beren lanpostu berrian sartzeko, eta hori ez da kasu guztietan gertatzen.
Ondorioz, ordaindutako lanpostuaz jabetzeko eperik izan ez duten langileei baino ez zaie aplikatuko baimen hori.”.
Beraz, interpretazio horren arabera, baimen hori baliatu ahal izango dute lanpostu berria eskuratu ez arren ordaindutako lanpostuaz jabetzeko epea izan ez duten funtzionarioek ere.
Bestalde, behin betiko lanpostua bete eta lehiaketa bidez beste lanpostu bat lortzen duten funtzionarioek eskubidea izango dute lanpostuaz jabetzeko epea baliatzeko, nahiz eta lehiaketa bidez esleitutako lanpostua kontsultagileak adierazi bezala betetzen ari zenaren ezaugarri bertsukoa izan, edo egoitza berean egon; izan ere, erregelamenduzko arauak “egoitzari” bakarrik ematen dio lanpostuaz jabetzeko epea –epe bat edo txikiagoa ematen du, kontuan hartuta edukitza-egoitza nagusia edo txikia aldatu den, edo beste bizileku bat ez dagoen, beste baldintza batzuk kontuan hartuta–.
Ondorioz, behin-behineko atxikipenean lehendik betetzen zuen lanpostua lehiaketa bidez esleitzen zaion funtzionarioak ez du eskubiderik izango martxoaren 10eko 364/1995 Errege Dekretuko 48. artikuluko 1. paragrafoan adierazten den lanpostuaz jabetzeko, salbu eta aurretik lanpostu horretaz baliatu ez bada.
Aurreko guztia gorabehera, gogoratu behar da, zuzendaritza nagusi honen eskumenen araubidearen arabera, zuzendaritza nagusi honek egiten dituen kontsulten erantzunak informatzeko baino ez direla, eta, ondorioz, ez direla irizpide lotesleak, ez dutela ez eskubiderik ez eskubide-itxaropenik sortzen, eta ez dutela inolako loturarik sortzen dagozkien prozedura-motekin. Gainera, nahitaezko izaera edo izaera loteslerik ez dutenez, erantzun horien hartzaile diren organoek, hala badagokio, horietan jasotako iritziarekin bat ez datorren erabakia hartu ahal izango dute azkenean.
Buletin honetan jasotzen diren kontsulten erantzunek erantzuna emateko unean indarrean dagoen araudiaren arabera planteatutako galderei erantzuten diete, eta, beraz, erantzun horiek ondorengo lege-aldaketen edo ebazpen judizialen eragina jasan dezakete.