logo MTDFP
  • Castellano
  • Catalán
  • Galego
  • Euskara
  • Valencià
  • English
Inici Ministeri
Ministeri Organigrama
Organigrama Ministro para la Transformación Digital y de la Función Pública Secretaría de Estado de Digitalización e Inteligencia Artificial Secretaría de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales Secretaria d'Estat de Funció Pública Sotssecretaria per a la Transformació Digital i de la Funció Pública Regulació Legal
Protecció de Dades Participació pública en projectes normatius
Participació pública en projectes normatius Consulta pública prèvia Audiència i informació pública
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Instruccions de comunicació Informació addicional Seguiment del Pla
Ocupació
Ocupació Personal Laboral Personal Funcionari
Portada de Ministeri
Digitalització i IA Telecomunicació i infraestructures Digitals Funció Pública
Funció Pública La secretària
La secretària Secretaria d'Estat de Funció Pública Directora del Gabinet de la Secretaria d'Estat de Funció Pública Newsletter de Funció Pública Captació de talent Actualitat
Funció Pública
Funció Pública Qui som Accés a l'Ocupació Pública Gestiona la teva vida professional com a personal empleat públic Règim Jurídic Relacions Laborals Órganos de colaboración Registre Central de Personal Espai ISPA Personal funcionari d'administració local amb habilitació de caràcter nacional
Governança Pública
Governança Pública Directora General de Gobernanza Pública Simplificació administrativa i reducció de càrregues Inspecció de Serveis Atenció a la ciutadania Qualitat en les Administracions Públiques​ Transparència Govern obert Registres electrònics i notificacions Oficinas de Asistencia en Materia de Registros
Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Incompatibilitat i conflicte d'interessos Oficina de Conflictos de Intereses Membres del Govern i Alts Càrrecs de l'Administració General de l'Estat Incompatibilitats de personal al servei de les Administracions Públiques Informes sobre compliment dels alts càrrecs MASTERCLASS: Guia del Govern Obert
Comunicació Contacte Info DANA
Info DANA Mesures adoptades en relació amb la DANA Portada d'Info Dana
Inici
  • Organigrama
  • Protecció de Dades
  • Participació pública en projectes normatius
  • Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència
  • Ocupació
  • Portada de Ministeri
Digitalització i IA
Telecomunicació i infraestructures Digitals
  • La secretària
  • Funció Pública
  • Governança Pública
  • Incompatibilitat i conflicte d'interessos
Comunicació
Contacte
  • Mesures adoptades en relació amb la DANA
  • Portada d'Info Dana
texto
  1. Inici
  2. Funció Pública
  3. Funció Pública
  4. Règim Jurídic
  5. Boletín de consultas en materia de Recursos Humanos (BODECO)
  6. 7. Jornada i horaris.

Possibilitat de realitzar jornada ordinària durant períodes de vacances o festius per part de funcionaris que de manera habitual realitzen jornada reduïda per interès particular

Amb caràcter general, res s'oposa al fet que els interessats puguin sol·licitar la passada a la jornada completa abans del gaudi de les vacances, dies festius o períodes de jornada especial, no obstant això, una vegada finalitzi el mateix si sol·licita de nou la reducció de jornada, podria comportar un frau de llei.

La qüestió plantejada versa sobre la possibilitat que els funcionaris acollits a una reducció de la jornada ordinària per interès particular sol·licitin la passada a la jornada ordinària en els períodes de vacances, festius o en aquells períodes en els quals existeixi una jornada especial.

Així, en primer lloc, cal analitzar el marc jurídic d'aplicació. Les Administracions Públiques són competents per a establir l'ordenació del temps de treball del personal al seu servei, d'acord amb el que s'estableix en els articles 47 i 51 del text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (TREBEP).

En l'àmbit de l'Administració General de l'Estat resulta d'aplicació la Resolució de 28 de febrer de 2019, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, per la qual es dicten instruccions sobre jornada i horaris de treball del personal al servei de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics.

En l'apartat cinquè d'aquesta Resolució es recull la possibilitat de, en aquells casos en què resulti compatible amb la naturalesa del lloc exercit i amb les funcions del centre de treball, el personal que ocupi llocs de treball el nivell de complement dels quals de destinació sigui igual o inferior al 28 sol·liciti a l'òrgan competent el reconeixement d'una jornada reduïda, ininterrompuda, de les 9.00 a les 14.00 hores, de dilluns a divendres, percebent el 75% de les seves retribucions.

En tot cas, la Unitat corresponent podrà denegar la jornada reduïda en el cas que no sigui compatible amb la naturalesa del lloc i amb les funcions del centre de treball, o en el cas que no es compleixin els requisits establerts en aquest precepte, aquesta denegació, conforme a l'article 35 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, haurà de ser motivada.

Tenint en compte l'anterior, la qüestió plantejada se centra en la possibilitat de denegar la passada a la jornada ordinària al personal al qual se li ha autoritzat la reducció de jornada per interès particular en el cas que, reiteradament, sol·licitin aquesta passada exclusivament en els períodes de vacances o festius i en aquells períodes de temps en què la jornada del centre és reduïda, per a així percebre durant aquests períodes la totalitat de les seves retribucions, s'informa que, es podrà aplicar el criteri seguit per aquest Centre Directiu, per analogia, en relació a la reducció de jornada per guarda legal.

En aquest sentit, amb caràcter general, i per analogia, res s'oposa al fet que els interessats puguin sol·licitar la passada a la jornada completa abans del gaudi de les vacances, dies festius o períodes de jornada especial, no obstant això, una vegada finalitzi el mateix si sol·licita de nou la reducció de jornada, podria comportar un frau de llei.

Això es confirma pel que es disposa en la Sentència de 14 de maig de 1998, de la Secció Primera de la Sala Contenciós-Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Galícia, en un assumpte en el qual una funcionària volia establir períodes concrets per al gaudi del permís per reducció de guarda legal segons els seus interessos, estableix en els seus Fonaments Jurídics Segon i Tercer el següent:

“ (…) És obvi que la recurrent no pretén fer ús de la reducció de jornada en les èpoques de jornada escolar continuada ni en les de vacances escolars, i sí en canvi en els restants períodes, temporalizando d'aquesta manera a la seva unilateral elecció, el gaudi de la jornada reduïda. Però és obvi també que la finalitat de la norma en què la recurrent tracta de trobar empara a la seva pretensió, que no és una altra que la de compatibilitzar el treball amb la cura i l'atenció del menor, no és exactament coincident amb la perseguida per l'actora que, pel que sembla, només busca la completa percepció de les seves retribucions fora d'aquells períodes no lectius o de jornada continuada. (…)

I és que la raó que es concedeixi la reducció de la jornada respon a la concreta necessitat de procurar, sense detriment del treball remunerat, l'atenció i cura del menor o disminuït; per això tal raó existeix o no existeix, la qual cosa no sembla lògic és que la mateixa aparegui i desaparegui segons els interessos de la demandant, temporalizando la seva petició en la forma que li convé”.

És per això que, en el cas que aquestes sol·licituds siguin reiterades i vagin referides, exclusivament, a períodes de vacances, festius o jornades especials, podran ser denegades de forma motivada si, d'acord a les circumstàncies concurrents, la Unitat de Personal estima que les mateixes poden constituir un frau de llei.

En conclusió, res obsta al fet que se sol·liciti el canvi a jornada ordinària, sense perjudici que la Unitat de Personal avaluï si existeix frau de llei en la conducta de l'empleat públic.

Tot l'anterior s'indica sense perjudici de recordar que, d'acord amb el règim de competències d'aquest centre directiu, les respostes a consultes que emet aquesta direcció general posseeixen caràcter merament informatiu i, en conseqüència, no tenen caràcter de criteri vinculant, ni originen drets ni expectatives de dret, ni impliquen cap vinculació amb el tipus de procediments a què es refereixin. A més, en mancar de caràcter preceptiu o vinculant, els òrgans destinataris d'aquestes respostes podran, si escau, adoptar finalment una decisió que no es correspongui amb el parer contingut en aquestes.

Les respostes a consultes contingudes en aquest butlletí atenen de les qüestions plantejades a la llum de la normativa vigent en el moment de la seva emissió, de manera que aquestes respostes poden veure's afectades per modificacions legislatives posteriors o resolucions judicials.

  • Guia de navegació
  • Mapa
  • Contacte
  • Nota Legal
  • Accessibilitat
  • Sistema intern d'informació
  • Política de cookies

© Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública

Política de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies pròpies i de tercers per a oferir un millor servei. Si continua navegant considerem que accepta el seu ús.

Veure política de cookies