Consulta pública prèvia sobre el Projecte de Reial decret pel qual es regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat.

Data de publicació: 03/12/2024

Termini: fins al 03/01/2025

De conformitat amb el que es disposa en els articles 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i 26.2 de la Llei 50/1997, de 27 de novembre, del Govern, i amb l'objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d'elaboració de normes amb rang de Llei i reglaments, aquesta consulta pública prèvia té com a objecte recaptar l'opinió dels subjectes i de les organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma sobre:

  • Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
  • La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
  • Els objectius de la norma.
  • Les possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries.

En compliment de l'anterior i d'acord amb el que es disposa en l'Ordre PRE/1590/2016, de 3 d'octubre, per la qual es publica l'Acord de Consell de Ministres de 30 de setembre de 2016, pel qual es dicten instruccions per habilitar la participació pública en el procés d'elaboració normativa a través dels portals web dels departaments ministerials, els ciutadans, organitzacions i associacions que així ho considerin, podran fer arribar els seus comentaris sobre el projecte de Reial decret pel qual es regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat.

a) Antecedents de la norma.

El Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, pel qual es regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat és la norma la substitució de la qual es pretén.

Des de la seva aprovació, s'han produït importants avanços legislatius, socials i tecnològics que exigeixen una actualització d'aquesta norma.

En particular, l'entrada en vigor de normatives internacionals com la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de les Nacions Unides, així com modificacions en la legislació nacional, com el Reial decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, han ampliat i reforçat l'enfocament cap a l'accessibilitat universal i el disseny per a totes les persones.

Addicionalment, el context social actual demanda polítiques públiques més inclusives, amb especial èmfasi en l'eliminació de barreres d'accés, la promoció de la igualtat d'oportunitats i el reconeixement de la diversitat funcional com un valor per a l'Administració Pública.

Per tot això, resulta imprescindible adaptar el marc regulador als principis actuals, garantint la seva coherència amb les normatives vigents i les millors pràctiques en matèria d'ocupació inclusiva.

b) Problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.

Des de la promulgació del Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, s'han identificat diverses àrees que requereixen revisió i actualització per millorar la inclusió de les persones amb discapacitat en l'ocupació pública.

Els principals problemes que es pretenen solucionar amb aquesta iniciativa són els següents:

Necessitat d'adaptació a normatives internacionals i nacionals. Des de 2004, s'han adoptat instruments com la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de les Nacions Unides, ratificada per Espanya en 2008, i el Reial decret Legislatiu 1/2013, que aprova el text refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social.

Així mateix, s'ha de tenir en compte el Reial decret-llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servei públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge. El seu article 108.4, per exemple, incrementa el seu contingent de reserva en els processos selectius i el 115.2 promou la participació d'aquestes persones en els òrgans de selecció. El 113, per la seva banda, es troba enterament dedicat a l'accés a l'ocupació pública de les persones amb discapacitat. És fonamental que la normativa vigent s'alineï amb aquests marcs legals per garantir una inclusió efectiva.

Avanços tecnològics i socials. L'evolució tecnològica i els canvis socials exigeixen la implementació de processos selectius més accessibles i adaptats, així com la provisió de llocs de treball que considerin les necessitats específiques de les persones amb discapacitat, promovent la igualtat d'oportunitats i eliminant barreres.

Aquesta iniciativa cerca abordar aquests desafiaments, actualitzant el marc normatiu per assegurar una integració plena i efectiva de les persones amb discapacitat en l'ocupació pública, d'acord amb els principis d'igualtat, no discriminació i accessibilitat universal.

c) Necessitat i oportunitat de la seva aprovació

La modificació del Reial decret 2271/2004, de 3 de desembre, pel qual es regula l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat, és una de les mesures que l'Estratègia Espanyola sobre Discapacitat 2022-2030 atribueix a l'ara Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública.

A més, cal actualitzar les polítiques d'ocupació pública per a persones amb discapacitat, incorporant mesures que facilitin el seu accés i permanència en llocs de treball adaptats a les seves capacitats i necessitats.

A això s'uneix una Administració Pública que és cada vegada més proactiva i atenta a les demandes socials. Un bon exemple és el Consens per una Administració Oberta, un full de ruta d'aquest Ministeri, per a la transformació establerta de forma participativa amb tots els sectors interessats a través d'una metodologia innovadora.

Entre els seus projectes, destaquen el tercer i el cinquè, sobre “l'ocupació pública, proactiu, inclusiu i innovador”, i les “millors condicions de treball mitjançant el diàleg social”, respectivament, que plasmen la voluntat de l'Administració Pública, com a ocupadora, de millorar les vides dels seus empleats públics i entre els quals s'inclouen les persones amb discapacitat.

En aquest context, l'aprovació d'una nova norma que reguli l'accés a l'ocupació pública per a persones amb discapacitat es presenta com una oportunitat per alinear la normativa amb els estàndards internacionals i nacionals vigents, garantint el compliment dels drets reconeguts a les persones amb discapacitat; incorporar mesures d'acció positiva i ajustos raonables que facilitin l'accés i la promoció de les persones amb discapacitat en l'ocupació pública i promoure una cultura inclusiva en les Administracions Públiques, que valori la diversitat i fomenti la igualtat d'oportunitats per a tots els ciutadans.

L'actualització d'aquesta normativa és, per tant, una resposta necessària i oportuna a les demandes socials i legals actuals, orientada a la transformació de l'Administració en una més inclusiva i representativa de la societat.

d) Objectius de la norma

Mitjançant el projecte de Reial decret es pretenen solucionar les següents qüestions:

• Actualitzar el marc regulador, substituint el Reial decret 2271/2004, adaptant la normativa als avanços legals, socials i tecnològics, en línia amb la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat i altres normatives nacionals i internacionals vigents.

• Oferir certitud pel que fa a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball de les persones amb discapacitat.

• Establir mesures concretes per reduir les barreres físiques, tecnològiques i procedimentals en els processos selectius, assegurant la seva accessibilitat i adaptació a les diverses necessitats de les persones amb discapacitat.

• Actualitzar el contingent de reserva de les places per a les persones amb discapacitat, de conformitat amb l'article 108.4 del Reial decret-llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servei públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge.

• Promoure ajustos raonables i accessibilitat universal, garantint que els llocs de treball estiguin adaptats a les necessitats individuals de les persones amb discapacitat i afavorint la compatibilitat entre les funcions assignades i les seves capacitats.

• Fomentar la igualtat d'oportunitats en la carrera professional, incorporant mesurades per garantir que les persones amb discapacitat puguin accedir a processos de promoció interna, mobilitat i provisió de llocs de treball en condicions d'igualtat.

• Aclarir conceptes pendents de concreció en l'àmbit de l'accés a l'ocupació pública, en honor d'una major seguretat jurídica.

• Consolidar una Administració inclusiva i representativa, promovent una cultura organitzativa basada en el respecte a la diversitat, la igualtat d'oportunitats i el disseny universal, posicionant a l'Administració Pública com un model de referència en inclusió laboral.

• Avaluar i millorar contínuament, mitjançant l'establiment de mecanismes de seguiment, avaluació i millora contínua de les mesures adoptades, amb la participació activa del tercer sector, com les organitzacions representatives de persones amb discapacitat i altres agents implicats.

i) Possibles solucions alternatives, regulatòries i no regulatòries

En cas de no procedir a l'aprovació d'aquesta norma, es mantindria vigent el Reial decret 2271/2004, que no reflecteix els avanços normatius, socials i tecnològics esdevinguts des de la seva promulgació. Això generaria un desajustament entre la normativa estatal i els estàndards internacionals, amb el risc d'incórrer en incompliments legals.

Encara que podrien plantejar-se modificacions parcials o l'aprovació de disposicions de menor rang, com a instruccions o circulars internes en l'àmbit de l'Administració Pública, aquestes opcions no oferirien una solució integral ni tindrien la força jurídica suficient per garantir la coherència i eficàcia necessàries.

Es podria considerar el desenvolupament de programes de sensibilització, formació i bones pràctiques orientats a fomentar la inclusió laboral de les persones amb discapacitat en el sector públic. No obstant això, aquestes mesures, encara que complementàries i útils, no podrien substituir la necessitat d'un marc normatiu actualitzat que reguli específicament l'accés a l'ocupació pública i la provisió de llocs de treball per a aquest col·lectiu.

L'elaboració d'una nova norma amb rang de reial decret es presenta com la millor alternativa viable per abordar de manera integral els reptes actuals, garantint la plena inclusió de les persones amb discapacitat en l'ocupació pública i complint amb els compromisos legals i socials assumits per Espanya.

Atenent a les consideracions anteriors, s'obre un període de consulta pública prèvia sobre el possible contingut del Reial decret previst.

Termini de durada de la consulta: Finalitza el 3 de gener de 2025.

Adreça de correu on dirigir les observacions: participacion.dgfp@digital.gob.es